Na Marsu teče voda, zjistila NASA

10:58aktualizováno  10:58
Odborníci z NASA tvrdí, že na Marsu objevili tekoucí vodu. K závěru došli při analýze družicových snímků povrchu planety.

Na Marsu je voda! _4 | foto: NASA

Zkoumání fotografií, které pořídila družice Mars Global Surveyor na stejných místech povrchu Marsu v různých časových obdobích, přináší nečekané zjištění.

Odborníci NASA jsou přesvědčeni, že na povrchu Marsu se v uplynulých letech objevila voda nejen v tekutém skupenství, ale navíc v takovém množství, že dokázala přenášet velký objem sedimentů. Právě tato vlastnost na výskyt tekoucí vody upozornila.

Mezi snímky stejných míst z let 1999 - 2005 povrch vykazuje terénní rozdíly, které odpovídají přenosu sedimentu tekoucí vodou. Přesné detaily o tocích zatím nejsou známy, povrch je totiž fotografován v rozlišení 1,5m na pixel.

"Tato pozorování dávají do dnešní doby nejpřesvědčivější důkaz, že se na povrchu Marsu příležitostně objevuje tok vody," uvedl pro agenturu Reuters Michael Meyer z NASA.

Na Marsu je voda! _2 Na Marsu je voda! _3

Přítomnost vody na Marsu je již dlouho předmětem zkoumání, protože se vědci dohadují, zda podmínky na Marsu umožňují existenci života. Zároveň je voda na Rudé planetě podmínkou pro její možné obydlení či budování vesmírných výzkumných stanic.

Na Marsu je voda! _4 Na Marsu je voda! _5

Předchozí zkoumání objevily vodu pouze v pevném a plynném skupenství - tedy jako led či páru. Kvůli tenké atmosféře Marsu totiž voda zpravidla ihned zmrzne, či se vypaří. Přítomnost tekoucí vody na povrchu planety by mohla znamenat, že velké zásoby vody by mohly být těsně pod povrchem Marsu.

Důkaz o tekoucí vodě je tedy silným impulsem k dalšímu výzkumu v této oblasti. Vědci se už dlouho snaží zjistit, zda na Marsu někdy existoval život. Na Zemi všechny formy života ke svému přežití potřebují vodu. Někteří vědci se domnívají, že na Marsu kdysi mohly žít primitivní formy bakterií.

První fotky
Terčem vtipálků se již stal i tento objev. Čtenář "Qescobbb" nám poslal odkaz na první fotku vody v tekutém skupenství objevené na Marsu. :-) .

Vodu na Marsu zatím nikdo neviděl

Najít kapalnou vodu na Marsu byl vždy jeden z hlavních cílů organizace NASA. "Fakt, že voda na této planetě v minulosti byla, je znám již delší dobu," říká vedoucí odborný pracovník Hvězdárny a planetária v Hradci Králové Jan Veselý.

"Severní polokoule Marsu je zcela hladká a bez kráterů, což nasvědčuje přítomnosti vody ať už v kapalném nebo zmrzlém stavu. Na Marsu jsou také patrná vyschlá koryta  řek.  Je tedy zřejmé, že vody bylo na Marsu opravdu mnoho a díky gravitaci se nemohla nikam ztratit. Na povrchu však nemůže v kapalném stavu existovat v důsledku příliš nízkého tlaku," zdůvodňuje komplikované a zdlouhavé hledání vody Veselý.

"Stále platí, že vodu zatím přímo nikdo nenašel. Současný objev ukázal „pouze“ čerstvé stopy po činnosti vody," dodává astronom.

Sonda Mars Global Surveyor, která okolo Marsu krouží již roku 1997, objevila něco, co vypadá jako stopy po výronech vody a bezpečně potvrdila, že se to děje i dnes. Že se skutečně jedná o činnost vody, však stále není stoprocentně jisté. V odborných kruzích existují i menšinové názory, které "stopy po vodě" považují pouze za suché sesuvy.

Výbuch nosiče Vanguard krátce po startu 6. prosince 1957. Šlo o první americký...
Když byl Sputnik „trik propagandy“. Utajený finiš závodu o vesmíru

V oznámení startu družice Američané SSSR předběhli. Jejich projekt se ale výrazně zpomalil. Mohly za to nejen technické komplikace, ale také fakt, že výrobce...  celý článek

Sputnik 1 byl do vesmíru vynesen raketou R-7 Semyorka z vojenské oblasti...
Zajali jsme špatné Němce! Co se stalo, když Sověti vypustili Sputnik

Závod o vypuštění první družice dospěl do finále. Sovětům se podařilo díky osekání programu připravit ke startu před Američany. Když přišel okamžik startu,...  celý článek

Loď Šen-čou 9 před spojením s experimentálním modulem Tchien-kung 1
Čínská stanice zrychluje svůj pád k Zemi. Kam spadne, není jisté

K Zemi se blíží několikatunová kosmická stanice, jež byla vůbec první, kterou se Číně podařilo vynést na oběžnou dráhu. Původní odhad dopadu až 100 kg zbytků...  celý článek

Květákové pečené placičky

Zdravá dobrota na eMimino.cz.