Poslední rychlostní rekord pro běžné elektrické lokomotivy platil od roku 1955. Lokomotiva tehdy uháněla po drážním okruhu rychlostí 331 km/h.
Nové rychlostní maximum bylo stanoveno v sobotu 2. září 2006 odpoledne a má hodnotu 357 km/h. Rekordu dosáhla německá lokomotiva nazvaná Taurus třetí generace vyrobená společností Siemens pro rakouské železnice. Před pokusem nebyla nijak zvlášť upravována, pokud tedy nepočítáme odebrání stěračů, které by při rychlé jízdě jinak uletěly.
Jedná se o rekord nejen elektrických, ale všech lokomotiv – je to maximální rychlost, jakou kdy sériově vyráběná lokomotiva vyvinula. Taurus zvýšila stávající rekord o 26 kilometrů za hodinu.
Vysoce výkonnou vícesystémovou lokomotivu ES64U4 (Taurus), Rakouské spolkové dráhy běžně provozují pod označením 1216 050-5.
Kde se všechno odehrálo
Při příjezdu do Kindingu krouží nad nádražím malé letadlo německy hovořících novinářů a pořizuje letecké záběry nádraží. Natáčí příjezd zvláštního vysokorychlostního vlaku ICE, který přivezl pozvané hosty z Mnichova a také vystavené lokomotivy. Jde o hodně – Siemens má úmysl pokořit 51 let starý rekord hned dvou francouzských lokomotiv. Jedná se tedy o projev tradiční rivality mezi Němci a Francouzi, naštěstí tentokrát pouze v oblasti techniky.
Tato lokomotiva CC-7107 francouzských drah S. N. C. F. vytvořila rekord pro běžné elektrické hnací vozidla jako první 28. března 1955 a držela jej až do soboty 2. 9. 2006.
Druhou rekordmankou je tato krasavice BB-9004. Obě „Francouzky“ v okamžiku fotografování drží poslední hodiny a minuty 51 let starý rekord. Lokomotivě ES64U4 se při zkušebních jízdách zatím rekord překonat nepodařilo. Nervozita v přípravném týmu houstne.
Trať pro rekord
Pokus o překonání rychlostního maxima proběhne na těchto kolejích vysokorychlostní trati mezi Ingolstadtem a Norimberkem. Vlaky ICE zde jezdí rychlostí až 300 km/h. Jedná se o vysokorychlostní trať. Pražce jsou pevně zality do speciálního železobetonu. Na obrázku dole je patrný vodič zabezpečovacího zařízení.
Z profilu ovšem železniční svršek vypadá, jakoby se jednalo o uložení pražců do štěrku (horní obrázek). Nádraží v Kindingu vypadá podobně jako každé jiné moderní nádraží ČD na dálkově řízených tratích. Čtyři koleje dovolují míjení regionálních vlaků a rychlovlaků ICE.
Příprava k překonání rekordu
Přípravy na překonání rekordu na běžné, vysoce výkonné vícesystémové lokomotivě řady Eurosprinter ES64U4 Rakouských spolkových drah probíhaly téměř rok. Pro snížení odporu vzduchu jsou odstraněny stěrače (fotografie nahoře). Během příprav se instalovalo měřící zařízení a jeho kabeláž.
Pokus o překonání rekordu přinese společnosti Siemens množství dat o chování jednotlivých komponentů ve vysokých rychlostech. Dále se během příprav testovala maximální rychlost. Při neoficiálních testech se nepodařilo překonat 51 let starý rekord. Pouze se testovalo chování zařízení lokomotivy.
Několik dní před rekordem došlo ke změně barvy laku. Změna vizáže přišla rychle, protože novináři v tiskových materiálech dostali fotografii s lokomotivou v původní červené barvě. Němečtí žurnalisté byli s provedenou změnou nespokojeni, protože šedá barva je prý málo výrazná…
Na lokomotivě, na jejím čele a obou bocích, je umístěna první číslice očekávané maximální rychlosti lokomotivy a datum konání pokusu o překonání rychlosti (viz také fotografie výše). Na horním obrázku vidíte stanoviště strojvedoucího, které je u měřícího vozu. Těsně před pokusem zde panuje napjatá nálada.
Měřící vůz německých drah je plný diagnostických přístrojů, ale slouží i jako řídící vůz. To znamená, že strojvedoucí z něj může ovládat vlak, na jehož konci je zařazen. Tak je zajištěn návrat do stanice Kinding.
Měření dat
Mezi měřícím vozem a lokomotivou je spousta kabelů.
Měřící kabely jsou během pokusu o překonání rekordu vystaveny značným aerodynamickým silám. Jejich dočasné upevnění izolepou se také testovalo v přípravném období. Na fotografii vidíte upevnění kabelů od měřících sond na střeše lokomotivy.
Kabeláž v interiéru měřícího vozu byla opravdu všudypřítomná.
Diagnostika byla v každém volném místě měřícího vozu či lokomotivy. Po rozkliknutí spodní fotografie si všimněte nápisu nad hlavou vedoucího projektu.
Jak probíhá pokus o překonání rekordu
Hnací vozidlo ES64U4 disponuje mohutným trvalým výkonem 6 000kW a má provozní hmotnost 87 tun. Proto ke zrychlení na maximální rychlost potřebuje úsek dlouhý 20-25 km. Na fotografii vidíte první pokus, kdy souprava uhání „pouze“ 344 km/h.
Vyfotit digitálním fotoaparátem s prodlením „vlak“, který ujede za jednu sekundu 100 metrů (bez pár centimetrů) není hračka. Po dosažení rekordní rychlosti 357 km/h urazí lokomotiva jeden kilometr za deset sekund a několik setin vteřiny.
Viditelně unavený vedoucí projektu a zároveň strojvedoucí A. Dworaczek poskytuje již jako držitel rychlostního rekordu pro sériové neupravené lokomotivy rozhovor německé televizi.
Detaily jsou důležité
Podvozek s měřícími sondami a kabely
Technické údaje o lokomotivě uvedené na jejím boku
Stupačka pro přístup k čelnímu sklu nad nárazníkem
Po překonání rekordu
Po překonání rekordu, který se prováděl za běžného provozu na vysokorychlostní trati, vylepila posádka soupravy chybějící číslice označující hodnotu rekordu. Před pokusem a po něm po trati normálně uháněly civilní soupravy ICE.
Na jednu stranu lokomotivy se však číslice nedostaly… Na spodní fotografii je v pozadí souprava ICE pro hosty.
Rekordní lokomotiva ES64U4… vydrží jí rekord také 51 let?
Technické informace |
|
Provoz na napěťových soustavách |
AC 25 kV50 Hz AC 15 kV16,7 Hz DC 3 kV DC 1,5 kV |
Bonus pro čtenáře Technetu
ES64U4 Rakouských spolkových drah v designu Mozart
Legenda DB E03.001 řady 103 pro vlaky ICE
ICE a rekordní ES64U4 provozované Rakouskou spolkovou železnicí.