Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nad Pardubicemi srší jiskry už 60 let. První trolejbusy byly modré

  5:05
Přesně před 60 lety začaly cestující v Pardubicích vozit trolejbusy. Pod nápisem "Se Sovětským svazem za mír" se na dnešní třídě Míru, tehdejší Stalinově, seřadilo šest trolejbusů, tehdy modrých a stříhala se páska k zahájení provozu linky do Lázní Bohdaneč.
Zahájení provozu trolejbusů v Pardubicích. Šest vozů se seřadilo na tehdejší...

Zahájení provozu trolejbusů v Pardubicích. Šest vozů se seřadilo na tehdejší Stalinově třídě, dnes Míru. (20. ledna 1952) | foto: Archiv Dopravního podniku města Pardubic

Ta je dodnes mezi trolejbusy v Pardubicích nejdelší a už tehdy měřila přes jedenáct kilometrů. Začínala u starého nádraží. I dnes má číslo 3, poněkud se ale napřímila, což zapadá do další hromady změn, které trolejbusovou dopravu od 20. ledna 1952 potkaly. První vozy jezdily s průvodčími i vleky a jejich ovládání bylo poměrně složité.

"Na Kutnerově kopci před Bohdančem najednou vůz prudce brzdí. Kdo se nedrží, nebo nesedí, padá na zem. Řidič se omlouvá: Vůz nebral proud. Proto jsem spustil vzduchovou brzdu. Nevěděl jsem, že je zde kopec, jedu tudy prvně v životě."

Tak nějak vypadaly v barvě první trolejbusy Škoda 7Tr, které zahajovaly v roce 1952 provoz v Pardubicích. Nastupovalo se zadem na plošinu k průvodčímu.

Nejmodernější část trolejbusové flotily pardubického Dopravního podniku, vůz Škoda 28Tr na křižovatce třídy Míru a 17. listopadu.

Tak líčil vůbec první testovací jízdu trolejbusu do Bohdanče propagátor trolejbusové dopravy Arnošt Kabeláč. Zkouška se konala 28. prosince 1951 a stejně jako první dny i léta ostré dopravy s cestujícími nebyla bez problémů.

Napájecí síť totiž teprve čekala na dokončení. "Jezdit v padesátých letech s trolejbusem bylo velmi složité, i když ve srovnání s autobusy to bylo jednodušší," líčí Ladislav Podivín z Dopravního podniku města Pardubic, který se historii MHD soustavně věnuje.

Síť trpěla slabým napájením, sběrače při kontaktu s trolejemi často vypadávaly, řidiči museli jezdit s citem a dodržovat pravidla úsporné jízdy, dávat pozor, aby jim neshořely odpory ve voze.

"Když byl výpadek, měl každý třeba určené číslo, do kterého musel napočítat, než se mohl znovu rozjet," prozrazuje Podivín trik proti přetížení sítě.

Na druhou stranu ovládat v městské dopravě trolejbus bylo stále jednodušší než tehdejší autobusy s těžkým řízením a nesynchronizovanými převodovkami. Autobusová MHD jezdila v Pardubicích už o roku 1950 postupně na dvou linkách. Právě proto dostala první trolejbusová trasa číslo 3.

Snazší obsluha trolejbusů pak na začátku 60. let umožnila při zavádění samoobslužného odbavení cestujících přeškolit ženy-průvodčí na řidičky. Ze zadní plošiny, na kterou se v prvních letech do trolejbusu nastupovalo, se přesunuly za volant.

Lidé stavěli troleje sami

Ačkoli od dob otevření železnice Praha - Olomouc byly Pardubice důležitým dopravním uzlem, v trolejbusech zdaleka první nebyly. V poválečné reakci na nedostatek pohonných hmot je předběhla řada měst včetně "konkurenčního" Hradce Králové v roce 1949.

Trolejbusové výročí

První cestující se trolejbusem v Pardubicích svezli 20. ledna 1952. Budování sítě začalo na konci léta 1950. Na začátku měl Dopravní podnik šest modrých trolejbusů Škoda 7Tr. Dnes jich má ve stavu 55, z toho 29 nízkopodlažních. Nejstarší v provozu jsou renovované Škoda 14Tr z roku 1991, nejnovější 28Tr šly do provozu loni na konci léta. Podnik provozuje i historické vozy, některé svezou návštěvníky Dne otevřených dveří 28. dubna.

Po původní trase linky 3 by dnes už trolejbus neprojel. Mimo mnoho dalšího chybí starý most přes Labe v místě dnešního zdymadla s lávkou pro pěší a cyklisty. Trolejbusy sem na trase od starého nádraží přijely přes dnešní třídu Míru a ulici Sladkovského, pokračovaly přes Trnovou a Semtín až do Bohdanče.

Původně přitom měla linka končit u chemických závodů. "Ale lázně i fabrika si vymohly prodloužení. Bohdanečtí pak o sobotách a nedělích stavěli stožáry, aby trať byla rychle hotová," uvádí Podivín s odkazem na líčení pamětníka první jízdy.

Léta se mluví také o možnosti dostavět trať až na konec lázeňského města k mlýnům, ale nejsou peníze. "Ale Pardubice k tomu nemají důvod a Bohdaneč peníze," shrnuje Podivín, proč zatím zůstane jen u úvah a několika už postavených sloupů.

I tak by ale v příštích letech mělo trolejbusových tratí v Pardubicích přibýt. Asi nejblíž k realizaci je trasa od vozovny na Dukle kolem Parama k hlavnímu nádraží. Ušetřila by v provozu spoustu času i kilometrů.

"Závisí to na rozšíření silničního průtahu kolem Parama. Součástí jsou už navržené stožáry veřejného osvětlení, které by mohly nést trolejové vedení," konstatoval Podivín. Kromě úspor by se také vyřešila alternativní cesta přes věčně ucpaný střed města.

  • Nejčtenější

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

v diskusi je 125 příspěvků

26. března 2024

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo...

Z jaderné triády zbyly Britům už jen ponorky. A ty musejí posílit

v diskusi je 76 příspěvků

27. března 2024

Jadernou triádu tvoří strategické bombardéry s jadernými zbraněmi, mezikontinentální balistické...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici

v diskusi je 45 příspěvků

28. března 2024

Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...

Rusko zastavilo odlet na ISS s první Běloruskou, letět měla i Američanka

v diskusi je 50 příspěvků

21. března 2024  10:23,  aktualizováno  14:26

Ve čtvrtek 21. března se necelých deset minut před půl třetí odpoledne měla vydat na Mezinárodní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Američané odepsali modul, který je vrátil po půl století na Měsíc

v diskusi je 23 příspěvků

28. března 2024,  aktualizováno  11:41

Od začátku letošního roku je na Měsíci a kolem něj poměrně rušno. Vedle řady sond, které zamířily...

Za vyhynutím dinosaurům mohla být i doba temna

v diskusi nejsou příspěvky

29. března 2024

Dopad planetky je nyní většinou odborníků považován za hlavní příčinu vyhynutí zhruba 73 až 76 %...

Podívejte se na Boeing C-17 Globemaster, který do Česka přivezl nové vrtulníky

v diskusi jsou 2 příspěvky

29. března 2024

V sobotu 23. března dosedl v Praze nákladní letoun USAF, který vezl obzvlášť cenný náklad. Z...

Dočasná raketa se po téměř 70 letech loučí. Bude startovat naposledy

v diskusi jsou 4 příspěvky

28. března 2024  15:36,  aktualizováno  19:54

Tento čtvrtek stojí na startovací rampě mysu Canaveral poslední potomek raket Thor, nosič Delta IV...

Američané odepsali modul, který je vrátil po půl století na Měsíc

v diskusi je 23 příspěvků

28. března 2024,  aktualizováno  11:41

Od začátku letošního roku je na Měsíci a kolem něj poměrně rušno. Vedle řady sond, které zamířily...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...