Nákupní centra testují systém pro sledování pohybu zákazníků

  15:45aktualizováno  15:45
Pohyb zákazníků po nákupních střediscích může být automaticky sledován a analyzován pomocí nové technologie Footpath. Obchodníci tak budou vědět kam mají umístit reklamy a jak fungují ty stávající. V budoucnosti by je systém mohl hlídat i před zloději.

Zaznamenané trajektorie pohybu dvou zákazníků | foto: Path Intelligence

Prodejci v internetových obchodech mají podrobné statistiky o chování zákazníků. Vědí, na které produkty se dívají, na které reklamy klikají a co ve finále koupí. Tomu mohou přizpůsobovat nabídku zboží i reklamy.

Kamenné obchody to mají složitější, ale možná už ne na dlouho. Ve dvou nákupních centrech v Kalifornii a Virginii testují sledovací systém Footpath od britské společnosti Path Intelligence.

Jak funguje

Footpath je složen z přijímačů mobilních signálů, rozmístěných uvnitř obchodního centra a serverové části, která naměřené signály zpracovává a vyhodnocuje. Jakmile zákazník vstoupí do obchodního centra, systém najde signál jeho mobilního telefonu a na základě intenzity a dalších indikátorů vytvoří jeho unikátní "otisk" (fingerprint). Pomocí triangulace je pak možné konkrétního nositele telefonu (tj. zákazníka) sledovat během jeho procházení mezi obchody a regály.

Výsledky monitorování jsou tak podobné výsledkům měření chování návštěvníků on-line obchodů. Obchodní dům pozná počet unikátních návštěvníků, vznikají "heat mapy" obchodu (kam, kudy, kdy a kolik lidí proudí). Lze změřit i "proklikovost", tj. kolik lidí prošlo kolem reklamy a pak zamířilo do obchodu, který dané zboží prodává.

Systém automaticky zpracovává sebraná data a výstupy nabízí obchodníkům přes zabezpečené webové rozhraní ve formě grafů a tabulek.

Lze být dostatečně paranoidní?

Takto fungující systém by nikomu ze zákazníků nemusel nijak vadit. Síla signálu mobilního telefonu není žádný osobní údaj a není nijak přímo spojen s konkrétním člověkem.

Obchodní domy ale mají i další systémy, jako kamerové bezpečnostní systémy, které sledují zákazníky na každém kroku. Některá nákupní centra nainstalovala i systémy pro rozpoznávání obličejů, se kterými se snaží identifikovat známé zloděje a kapsáře dřív, než stihnou nakoupit "za pět prstů". Obchodníci mají samozřejmě i informace zprostředkované platebním terminálem. A pokud by se tyto systémy spojily, anonymita by z obchodních domů rázem vymizela.

Obchodník by tak v reálné čase věděl, kdo si u něj v kabince zkouší spodní prádlo, věděl by, zda si u nich už někdy něco koupil, co to bylo a v jaké cenové relaci. Ze statisticko-marketingového či bezpečnostního nástroje by se tak snadno stal prostředek osobního marketingu.

Abychom ale nekončili negativně: kombinace bezpečnostních kamer, rozpoznávání obličejů a Footpath by mohla obchodníky i ostatní zákazníky upozorňovat na přítomnost konkrétního zloděje či recidivisty.

Nejčtenější

První mezihvězdné těleso může být sluneční plachetnicí

Rekonstrukce možné podoby planetky 1I/2017 U1 (‘Oumuamua) na základě údajů...

První objekt od jiné hvězdy zachycený pozemskými teleskopy by podle naměřených parametrů mohl být sluneční plachetnicí,...

Konec dvojích cen. Evropské e-shopy už Čechům nebudou účtovat přirážku

Ilustrační snímek

Na začátku prosince začne platit nařízení Evropské unie, které zakazuje internetovým obchodům považovat zákazníka z...

Oumuamua může být mimozemskou časovou schránkou, řekl expert v Rozstřelu

Astronom Petr Scheirich v diskusním pořadu Rozstřel.

„Můj názor je, že jde o těleso přírodního původu, ale přál bych si, aby tomu tak nebylo,“ řekl v Rozstřelu o prvním...

Okřídlení géniové. Vrány si při pokusu zvládly vyrobit složené nástroje

Vrány se ukazují jako stále chytřejší a chytřejší.

Nový experiment naznačuje, že bychom měli přehodnotit rčení chytrý jako liška na chytrý jako vrána. Skupina...

Nové implantáty dovedou zlepšit paměť, ale nesmí se k nim dostat hacker

DBS

Elektronické implantáty by mohly podle neurovědců již v příštím desetiletí pomáhat vylepšovat paměť, zejména pacientům...

Další z rubriky

Real Madrid je v Praze. Přistál v jednom z nejdelších dopravních letadel

Real Madrid přistává 6.11.2018 v Praze v letounu Airbus A340-600.

Těsně po dvanácté přistál v Praze na Letišti Václava Havla legendární Real Madrid. Mužstvo přivezl Airbus A340-600,...

Roboti nemají fantazii a bude těžké je to naučit, říká vědec z Uberu

Picbreeder.org je online projekt týmu profesora Stanleyho, který je založen na...

Profesor Kenneth O. Stanley pracuje ve výzkumném centru Uber AI Labs, ale jeho bádání nemá nic přímo společného s...

Malý letoun z Otrokovic, který dobyl velký svět. Legendární Zlin Trener

Zlin Z-326M Trener Master v maďarských barvách

Zlin Trener je na první pohled nenápadný letoun, jehož sláva obletěla celý svět. A to hned několikrát, v tomto případě...

Co když vás auto nechá ve štychu? Nepodceňujte rozsah asistenčních služeb
Co když vás auto nechá ve štychu? Nepodceňujte rozsah asistenčních služeb

Myslíte si, že základní asistenční služby obsažené v povinném ručení nebo v havarijním pojištění opravdu stačí? Každý vám říká, kam máte volat v případě nepojízdného vozidla, ale nikdo zřetelně nevysvětlí, jak vám v dané situaci pomůže vaše pojišťovna.

Najdete na iDNES.cz