Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Nakupujte MP3 hudbu na internetu. Poradíme vám jak.

aktualizováno 
Nákupy zboží prostřednictvím internetu jsou dnes již běžnou záležitostí. Mezi oblíbené artikly patří kuchyňské spotřebiče, klasická i bílá elektronika, knihy, DVD, ale také hudební cédéčka ad. Ovšem: nepřemýšleli jste už o koupi jednotlivých skladeb (alb) vaší oblíbené kapely v podobě komprimovaných hudebních souborů? Přečtěte si, jak na to.

Nákupy hudby po internetu rostou exponenciálním tempem. Internetových prodejen jsou k mání stovky, nabízejí miliony skladeb ke stažení. Tržby legálního trhu internetových prodejen s hudbou dosahují téměř 10 miliard Kč. Obchůdkům a menším, resp. úžeji zaměřeným prodejnám vévodí velmi populární iTunes, nově své růžky vystrkuje i Microsoft. Mezi další zvučná jména patří například Real Networks, Sony, Yahoo!, Franc, Rhapsody, Walmart a další.

Zapomeňte na standardy

Pokud si chcete koupit na internetu klasické cédéčko, můžete být klidní v jedné věci: Onen disk bude stejný, ať jej koupíte u Františka tečka cézet, nebo v renomovaném internetovém obchodě s širokou škálou nabízeného zboží. Stejně tak: S cédéčky budete moci nakládat jak se vám zlíbí. Můžete je kopírovat, převádět na MP3 (nebo do jiných formátů), přehrávat ve všech zařízeních, které Audio CD podporují. V případě legálně zakoupených MP4 (AAC), WMA situace tak jednoznačná není. 

Tyto soubory jsou distribuovány od různých prodejců v různých formátech. Proč? Je to jednoduché: každý používá jinou ochranu, která zabezpečuje nakládání se souborem po jeho stažení na pevný disk nebo do přehrávače. Protože formát MP3 není možné takto chránit, vypadl ze hry a na jeho potenciální místo nastoupily formáty jiné, a navíc různé. Zapomeňte tedy na jakýsi standard, který je patrný u výše zmíněných Audio CD.

Pokud se s různými formáty smíříte, je nutné ještě konstatovat, že každý velký prodejce dovoluje manipulovat se skladbou jinak, a navíc jiným způsobem. Stejně tak je koncový spotřebitel nucen využívat nejen různé aplikace pro správu těchto skladeb, ale je také nucen používat kompatibilní přehrávač. Žádný standard neexistuje.

Této situace samozřejmě využívají velcí prodejci hudby. Zavádějí vlastní systémy a vlastní standardy. Chcete-li nakupovat u nás, používejte tento přehrávač, tento software a plaťte tak, jak chceme my. Například v obchodním domě Connect (Sony) je možné nakoupit skladby tak, že je možné je přehrávat pouze na přehrávačích Sony. V případě MSN Music Store je nutné mít registrovaný účet na Hotmail.com/MSN.com. Atd. Ačkoli by se zdálo, že situace na trhu není jednoduchá, dá se z toho vybruslit.

Dva kohouti na jednom smetišti – iTunes a MSN Music

Velmi zajímavým soubojem dvou molochů v oblasti prodeje hudby přes internet je klání společnosti Apple a Microsoft.

Microsoft spustil betaverzi on-line obchodu s hudbou. iTunes je doposud lídrem na trhu (téměř 70% podíl). Obchod MSN Music je navázán na přehrávač Windows Media Player 10.

V obou obchodech stojí jedna skladba shodně 99 centů, k dispozici jsou 30vteřinové ukázky jednotlivých skladeb, nabídka co do počtu je srovnatelná, téměř milion kusů. Microsoft ovšem nabízí i ta alba, která vydavatel, resp. interpret zakázal prodávat po kusech.

Markantní rozdíly ve formátech

Doposud to vypadalo, že obě prodejny jsou stejné. Velkým rozdílem však je formát a možnost nakládání se skladbami. iTunes operuje s formátem AAC a přehrávačem (jediný použitelný pro legálně koupené skladby z iTunes) iPod. Hudbu z iTunes můžete díky DRM (digital rights management  politice FairPlay) sedmkrát vypálit na CD a pětkrát přenést na jiný počítač.

Microsoft stejně tak používá DRM, nicméně využívá vlastní formát WMA. Ten je ovšem více otevřený ostatním typům přehrávačů různých firem a značek. DRM Janus dovolí skladbu z MSN Music přehrát na pěti různých počítačích a sedmkrát vypálit na CD a nekonečně nahrávat do přenosných přehrávačů.

Jak se nakupuje?

Jednoduše. V případě MSN je nutné založit si Hotmail účet (Passport), pomocí něhož se do systému přihlásíte (jak z internetové stránky MSN Music, tak z prostředí Windows Media Player 10). V případě iTunes potřebujete také vytvořit účet, tzv. account. Bohužel, jste-li k internetu připojeni z ČR, není možné prozatím nakupovat. Jedinou výhrou je vlastnictví přehrávače iPod, prostřednictvím kterého se do iTunes systému přuhlásíte spolehlivě.

Oba obchody poskytují nakupování systémem one-click: Informace nutné k provedení obchodu, informace o uživateli i čísla platebních karet jsou uloženy na straně serveru a tak stačí u vybrané skladby či alba klepnout na tlačítko „koupit“, „buy“ a soubory se stáhnou na pevný disk, nebo přímo do přehrávače. Cena? Vždy 99 centů. Platby je také možné realizovat prostřednictvím platebních karet, internetových platebních karet, u některých obchodů bezhotovostními převody.

Všechny skladby jsou seřazeny a katalogizovány v logicky konstruovaných kategoriích. Katalog lze rychle prohledávat podle žánrů, ale také prostřednictvím zadání textových řetězců.

Plusy a minusy on-line nakupování hudby na internetu

+ široký výběr, otevřeno 24/7
+ nižší ceny oproti cenám v kamenných obchodech
+ rychlost, dostupnost, jednoduchost

- nekompatibilita formátů a přehrávačů, DRM
- nemožnost nakupovat na iTunes (bez iPod)
- u menších obchodů nízká garance zneužití platební karty

I jinde pšenka kvete? Ano!

Mezi další obchody, které nabízejí kvanta hudby patří například Pressplay či Rhapsody. Tyto fungují na zcela odlišném způsobu plateb a nakupování. Jsou totiž založeny na tzv. předplatném: zaplatíte požadovanou částku a po určité období můžete libovolně stahovat hudbu. Skladby z Pressplay i Rhapsody jsou také doplněny o DRM. Na serveru Yahoo je možné nakupovat hudbu prostřednictvím aplikace MusicMatch. Princip služby placeného stahování hudby je podobný jako u Apple iTunes Music Store.

Takže kam za nákupy?

Podívejte se na přehled obchodních domů a vyberte si. Rozhodně ale doporučuji investovat do zařízení, které bude kompatibilní s tím kterým obchodem. Sám bych volil MSN, resp. iTunes. Jako přehrávač tedy ZEN od Creative, resp. iPod, jako platformu MS Windows XP, resp. MAC OS X. Kombinujte dle vašeho uvážení. .

On-line internetové obchody (s placeným obsahem)

A jak v Čechách?

V českých vodách jsou prodeje placeného obsahu také možné, nicméně neseženete toho tolik, co prostřednictvím výše zmíněných obrů. Zářným příkladem „pro“ nákup hudby jsou malá vydavatelství a nahrávací studia.

Dobrým příkladem je Vltava.cz, která prodává MP3 již od roku 1999. Tento internetový obchod byl jedním z prvních obchodů (ne-li absolutně prvním), který v Evropě s touto činností začal. Na Vltavě.cz v sekci MP3 koupíte několik desítek zajímavých interpretů. Je možné koupit celé album, popř. jednotlivé skladby. Na Vltavě jsou k dispozici následující formy placení: bankovní převod, online převod z eBanky, Paegas GSM Banking, platební karty VISA, EC/MC, American Express, JCB a platba pomocí internetové peněženky Monetka.cz.

V obchodech eStore máte při placení na výběr platební kartu VISA, EC/MC, eBanku a Paegas GSM Banking. Bontonland nabízí Paegas GSM Banking, platba převodem, OK kartou či platební kartou EC/MC a VISA.

Unikátním obchodem na české poměry je tzv. Bombaj.cz. Bombaj je totiž nejen internetový obchod, ale především hudební vydavatelství, které obchod provozuje. Bombaj šíří hudbu výhradně přes internet. Pokud do Bombaje vstoupíte, budete si připadat jako v iTunes. Vydavetelství samotné se nechce zaměřovat na prodej již vydané hudby z jiných vydavatelství, ale na vydávání původních, dosud nepublikovaných alb a skladeb. Například vydáváním nahrávek distribuovaných přímo kapelami. Skladby nejsou žádným způsobem chráněné proti kopírování a tak fungují v libovolném přehrávači, který podporuje formát AAC. Bombaj akceptuje platby kartou systémem 3D-secure. Ve spolupráci s Českou Spořitelnou zavedl Bombaj systém bezpečných plateb pro internetové nákupy. Celá transakce trvá přibližně deset sekund.Dále je akceptována eBanka, TatraBanka, GSM banking a Bombaj Spořka.

A legální hudba zdarma?

Také není problém. Stačí se podívat například na server Freemusic.cz. Jedná se o službu, který zdarma poskytuje a povoluje stahovat skladby kapel a hudebních uskupení nejen z ČR. Rodící se talenty? Možná. Samozřejmě, že je obsah doplněn o recenze alb, fotografie z akcí a koncertů. Katalog je členěn podle autorů, resp. žánrů. Zajděte si pro písničku, zdarma.

Pokud mohu doporučit některé z odkazů, které jsem při hledání informací o nákupech využil, jsou to tyto:

Freemusic.cz - http://www.freemusic.cz/mp3_dlekapel.php
Vltava.cz - http://www.vltava.cz/default.asp?nDepartmentID=74
MP3Shop - http://www.mp3shop.cz/
Musicrecords.cz - http://www.musicrecords.cz/
Indies - http://www.indiesrec.cz/AlbumList.asp?MediumID=11
eNakupy.cz - http://www.e-nakupy.cz/
Starzone.cz - http://www.starzone.cz/
Virgin.com - http://www.virgin.com/
Tesco - http://www.tescodownloads.com/
Listen.com - http://www.listen.com/

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Takto bude vypadat Amazon Echo. K dodání bude „v příštích týdnech“. Zatím umí...
Chytrý reproduktor z druhé ruky vás může připravit o soukromí

Britský bezpečnostní expert ukázal, jak se z chytrého reproduktoru Amazon Echo může snadno stát štěnice s přímým přenosem zvuku kamkoli po světě.  celý článek

Sennheiser SET 900 a Panasonic RP-WFG20
Špatně slyšíte třeba televizi? Tato speciální sluchátka to vyřeší

Neustále u vás doma řve televize? Vy zesilujete a partnerka hlasitost ubírá? Nebo naopak? Vyzkoušeli jsme dvojici sluchátek pro nedoslýchavé. Funkčnost během...  celý článek

Dívka poslouchající nejspíše prázdný CD přehrávač.
CD přehrávačům je 35 let. Změnily hudební průmysl a odcházejí do důchodu

Úplně první CD přehrávač, Sony CDP-101, přišel na trh před pětatřiceti lety. Digitální hudební formát převálcoval své analogové předchůdce a změnil hudební...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.