Napster nabízí 1 miliardu dolarů hudebnímu průmyslu

V záchranu nejpopulárnějšího systému pro výměnu hudby v MP3 před zavřením věří jeho vedení nabídkou dohody, podle které Napster nabízí zaplatit během pěti let miliardu dolarů zástupcům hudebního průmyslu.

Dohodu, která by znamenala zaplatit během pěti let miliardu dolarů, nabídl v úterý Napster hudebnímu průmyslu.

Nejpopulárnější systém pro výměnu MP3 souborů čelí velkým právním problémům, a jeho vedení se proto snaží uchovat své podnikání za každou cenu. Jeho situace se ještě více zkomplikovala po rozhodnutí amerického federálního odvolacího soudu, které činí Napster odpovědným za kopírování skladeb chráněných copyrightem, a jehož aplikace by v podstatě znamenala zavření Napsteru. Případ se vrátil zpět k první instanci - soudkyni Patelové, která může v nejbližší době vydat nové předběžné opatření zakazující kopírování chráněných skladeb.

Napster proto mění strategii a již tolik nespoléhá na úspěch u vyšších soudních instancí. Životně ohrožené obchodní zájmy Napsteru jej přinutily k pokusu o dohodu, která překonává dosavadní nabídky ze strany Napsteru a znamená paušální placení za volné kopírování souborů s copyrightem. Napster nyní nabízí zástupcům hudebního průmyslu pětiletý kontrakt v hodnotě jedné miliardy dolarů, pokud upustí od soudního nátlaku na uzavření jeho služby.

Za udržení svého podniku, jehož popularita stále roste (udáváno okolo 50 milionů registrovaných uživatelů), nabídlo vedení Napsteru pravidelné roční poplatky. Podle zveřejněných záměrů je Napster ochoten zaplatit každý rok 150 milionů dolarů za licenční poplatky velkým nahrávacím společnostem a 50 milionů dolarů nezávislým vydavatelům a umělcům. Pokud by hudební průmysl na dohodu přistoupil, znamenalo by to zpoplatnění a legalizování činnosti, která byla dosud jeho zástupci považována za hudební pirátství.

V pozadí této nabídky stojí samozřejmě německý mediální gigant Bertelsmann, který se dohodl s Napsterem v říjnu loňského roku, pracuje s ním na novém komerčním modelu služby a může v budoucností získat většinový podíl v Napsteru. Naděje na úspěch však není velká. President asociace RIAA zastupující zájmy amerického hudebního průmyslu obvinil Napster z reklamní kampaně kombinované se zdržovací taktikou u soudů a prohlásil, že je nešťastné, že Napster dosud nevyvinul systém, který by chránil zájmy spotřebitelů i tvůrců.