Napster ožije ještě letos - jaký bude?

  • 53
Internetová legenda Napster se dočká obnovené premiéry. Společnost Roxio chce hudební knihovnu pod slavnou značkou spustit ještě letos. Výchozí pozici má dobrou - akvizicí služby PressPlay získala přístup ke katalogu "Velké pětky". Na novém Napsteru pracuje i sám Shawn Fanning.

Internetová legenda Napster se může ještě letos vrátit na výsluní. Dny své největší slávy mu pomůže připomenout softwarová společnost Roxio. Ta totiž převzala jednu z největších oficiálních hudebních knihoven a na jejích základech vystavět zcela novou službu se značkou Napster.

Časy dávno minulé
Původní síť pro výměnu hudby s názvem Napster v roce 1999 navrhl a přivedl k životu tehdy 19letý student Shawn Fanning. Její uživatelé mohli mezi sebou volně sdílet hudbu ve formátu MP3. Napster se tak rázem stal největší hudební sbírkou, zahrnující produkci ze všech koutů světa. Následující rok se o Napster začal zajímat americký hudební průmysl, jemuž byla neautorizovaná distribuce skladeb trnem v oku. Protože se uživatelé připojovali k jednomu centrálnímu serveru, nebylo těžké prokázat, že provozovatelé sítě mohli sdílení copyrightovaných děl zabránit. Soudní příkaz proto v roce 2001 provoz Napsteru ukončil.

Potenciál sítě vycítil Thomas Middelhoff, ředitel německého mediálního koncernu Bertelsmann. Za jeho působení dostal Napster stamilionovou injekci - peníze měly posloužit k přebudování pirátského systému na legální platformu pro distribuci hudby po internetu. Middelhoff však své místo napřesrok upustil a nové vedení kázalo utlumit internetové aktivity. Napster proto v září 2002 vyhlásil bankrot.

Koncert bez publika
Poté, co Napster vyklidil pole, spustily největší světové labely první oficiální placené online služby MusicNet a PressPlay. Ty však hudební fanoušky nijak nepřilákaly. Omezená nabídka titulů a nulové možnosti manipulace se soubory, zabezpečenými systémem digitální správy autorských práv, oslovily pramálo uživatelů. Za vše hovoří fakta: dnes, rok a půl od spuštění, má PressPlay sotva 50 tisíc předplatitelů. Hudební label Universal, jeden ze zakladatelů služby, oznámil, že na provozu PressPlay tratil přes 30 milionů USD. Spolu s druhým podílníkem, Sony Music musí na pokrytí provozních ztrát uvolnit až 50 milionů USD.

Blýskání na lepší časy
Firma Roxio získala značku, technologii a aktiva společnosti Napster po velkém přetahování v loňské podzimní aukci. Chvíli vypadalo, že Napster bude sloužit ke sdílení pornografie, o pár dnů později jej chtěla pohltit obchodní společnost Napco Acquisition. Roxio nakonec zaplatila pět milionů dolarů a připravovala návrat slavného jména na internetovou scénu.

Poté, co se služba PressPlay ocitla v potížích, představitelé Roxia oslovili její majitele - Sony Music a Universal. Jak informovaly zdroje blízké zainteresovaným společnostem, strany se koncem minulého týdne domluvily na prodeji ztrátové služby za přibližně 30 milionů USD. Obchod měla být oficiálně oznámen v pondělí 19. května.

Potvrzeno - Napster vstane z mrtvých
Těsně před uzávěrkou dnešního vydání potvrdila agentura Reuters uzavření dohody. Knihovna PressPlay se stala majetkem společnosti Roxio za 39,5 milionu dolarů - z toho 12,5 milionu v hotovosti a zbytek ve 3,9 milionu akcií. Firma tak získala licence ke katalogu všech pěti největších světových vydavatelství a kompletní distribuční platformu. Tým pracovníků služby PressPlay bude zachován s tím, že bude podléhat vedení Roxia.

Napster ještě letos - jaký bude?
Napsteru má pomoci prorazit nikdo menší než samotný Shawn Fanning, který na projektu znovuzrození Napsteru pracuje jako konzultant. Jedno je jisté - konkurence v podobě iTunes Music Store od Apple je velice dravá, vždyť jen za první dva týdny se jejím prostřednictvím prodaly dva miliony skladeb za 99 centů/kus. Pokud vůbec chce Roxio pomýšlet na úspěch, musí opustit neatraktivní systém distribuce skladeb a přiblížit se k nabídce Apple či ji překonat. Zákazníky by mohla nalákat jedině na vysokou flexibilitu zakoupených souborů - to znamená možnost přehrávání v přenosném hardwaru a vypalování na CD. Vodítko by mohla poskytnout aktuální strategie labelu EMI, který připravuje prodej nezabezpečených MP3 souborů. Možná se dočkáme i placené P2P sítě - ostatně, Shawn Fanning už určitě bude vědět, jak na věc.

Společnost Roxio chce nový Napster rozjet ještě letos. Jiný než atraktivní způsob prodeje hudby by jí mohl způsobit vážné finanční potíže. Na oživení slavného jména totiž původně vyčlenila pouze polovinu zaplacené částky. Aby si vydělal na pokrytí dvacetimilionového manka, musí být Napster úspěšný. Už v tomto bodě má Roxio velkou motivaci - tou další jsou zástupy hladových uživatelů Windows, kteří mlsně pokukují po Apple iTunes.