Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Napster se zaprodal hudebnímu průmyslu

  0:05aktualizováno  0:05
Zásadní zlom nastal v ostře sledovaném sporu mezi hudebním průmyslem a firmou Napster, poskytující systém pro sdílení MP3 souborů. Nahrávací firma BMG oznámila vytvoření strategického spojenectví s Napsterem a odstoupení od žaloby na tento systém, který se přemění v placenou členskou službu.
Hudební gigant BMG se dohodl s Napsterem. BMG je jednou z "velké pětky" největších hudebních firem, které tento systém pro výměnu MP3 souborů na internetu zažalovaly z porušování autorských práv.

Vlastník BMG společnost Bertelsmann AG oznámila, že od žaloby na Napster odstoupí. Podmínkou dohody však je, že Napster zavede placenou službu pro členy, která bude chránit díla s copyrightem, a z níž budou odváděny poplatky. Zároveň bylo oznámeno, že BMG vytvoří s Napsterem strategické spojenectví. Tato partnerská spolupráce by měla přeměnit Napster v novou zabezpečenou členskou službu pro sdílení souborů. Bertelsmann se bude podílet na jejím financování prostřednictvím své skupiny pro elektronické obchodování. Bertelsmann vyzval ostatní hudební firmy, aby se k alianci přidaly. Obě společnosti uvedly, že již vyvinuly nový obchodní model distribuční služby.

O podobných nabídkách Napsteru hudebním firmám, které by umožnily rozjet Napster na komerční bázi a zajistily dodržování autorských práv k šířeným skladbám, jsme již dříve informovali. Napster v současné podobě je pouze přechodným stádiem. Zakladatel Napsteru Fanning uživatelům vzkázal: "Pokud si myslíte, že je nyní Napster skvělý, jen počkejte, teprve začínáme".

Dohoda s firmou Bertelsmann přišla po řadě jednání v době, kdy Napster čeká na rozhodnutí odvolacího soudu o tom, zda bude jeho služba předběžně zakázána. Výkonný šéf Napsteru Barry na tiskové konferenci uvedl, že očekává kladné rozhodnutí soudu i další dohody a spojenectví s ostatními hudebními firmami.

Podle vedení Bertelsmannu Napster ukázal cestu pro novou hudební distribuci a vytvoří základnu pro nový způsob obchodování, který je budoucností hudebního průmyslu. Prvním, kdo se k dosažené dohodě vyjádřil, je další člen "velké pětky" Time Warner. Označil dohodu za pozitivní krok pro hudební průmysl a důkaz, že hudební firmy přijímají myšlenku služeb založených na předplatném. Mluvčí firmy však odmítl komentovat možnost připojení Time Warner k dohodě.

Hudební průmysl byl dosud kritizován za více než opatrný postoj k novým internetovým technologiím. Pokud se BMG podaří využít potenciál Napsteru s jeho milióny uživatelů a snadným přístupem k hudbě, bude to znamenat opravdový převrat v dosavadní distribuci hudby. Postoj a případné připojení dalších hudebních firem však zatím zůstávají otázkou.

Autor:


Témata: MP3, Time Warner, Napster


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Sennheiser SET 900 a Panasonic RP-WFG20
Špatně slyšíte třeba televizi? Tato speciální sluchátka to vyřeší

Neustále u vás doma řve televize? Vy zesilujete a partnerka hlasitost ubírá? Nebo naopak? Vyzkoušeli jsme dvojici sluchátek pro nedoslýchavé. Funkčnost během...  celý článek

Vnitřní výbava chytrého reproduktoru Sonos One
Sonos má reproduktor, který vám umožní mluvit nejen s Alexou a Siri

Sonos One je nový chytrý reproduktor, který umožní majiteli komunikovat se všemi rozšířenými chytrými asistenty.  celý článek

Mikrofonní hlava na pódiu jazzového klubu Moods.
Jazzový klub Moods bude streamovat v prostorovém zvuku i do sluchátek

Díky systému Ambeo 3D Audio bude jazzový klub Moods živě vysílat koncerty přes internet ve virtuálním prostorovém zvuku. Akustickou atmosféru pódia si tak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.