náhledy
Americká společnost Lockheed Martin a NASA se chystají na finální fázi projektu X-59 QueSST (Quiet Supersonic Technology, tichá nadzvuková technologie). V jeho rámci bude sestaven v továrně Skunk Works experimentální technologický demonstrátor nadzvukového letounu.
Autor: Lockheed-Martin, NASA
X-59 má ověřit, že takto rychlé stroje zvládnou překonat zvukovou bariéru a pohybovat se nadzvukovou rychlostí výrazně tišeji, než to bylo dosud možné. Právě nadměrný hluk nadzvukových komerčních letadel je vedle neekonomického provozu jedním z důvodů, proč se tato letadla komerčně neprovozují. Od 27. dubna roku 1973 tamní letecký úřad zakázal jejich provoz nad územím Spojených států a u pobřeží.
Autor: Lockheed-Martin, NASA
Nadměrný hluk by měl vyřešit roky vyvíjený koncept NASA, která není jedinou organizací, která přemýšlí, jak tento „hlučný problém“ překonat. Nejspíš však bude jednou z prvních, která svůj koncept vyzkouší v reálných podmínkách.
Autor: Lockheed-Martin, NASA
Jak již bylo zmíněno, NASA se rozhodla, že po letech bádání schválí konečnou montáž stroje v závodech Lockheed Martin (na obrázku jedna z fází montáže). Letoun označovaný jako X-59 QueSST by se měl dostat do vzduchu následující rok. Jeho cílem bude poskytnout statistické údaje americkým a mezinárodním regulačním orgánům, které pomohou schválit nová pravidla, která by mohla umožnit tiché komerční nadzvukové lety.
Autor: Lockheed-Martin, NASA
Tento prototyp bude výsledkem přes deset let trvajícího úsilí. Letoun má na první pohled velice úzký a špičatý „nos“ a právě tvar trupu a úprava celkové konstrukce má za cíl změnit rázovou vlnu vytvořenou rozdílem tlaku před a za letadlem při přechodu přes rychlost zvuku a letu nadzvukovou rychlostí. Na obrázku jsou modely testování aerodynamiky.
Autor: Lockheed-Martin, NASA
Právě tato rázová vlna má vliv na to, jak sonický třesk vnímáme. Protáhlý tvar stroje má změnit vlnu tak, že ji naše ucho bude vnímat jako hluk, který vzniká při zavření dveří u auta. A to je výrazně méně, než jak jej slyšíme nyní.
Autor: Lockheed-Martin, NASA
Stroj bude mít délku 28,5 metru a rozpětí devět metrů. Hmotnost prázdného letounu bude asi 6 800 kilogramů. Motor od F414 - GE- 100 mu umožní dosáhnout rychlosti přes 1 800 km/h v cestovní výšce 16,5 km.
Autor: Lockheed-Martin, NASA
Ještě jedna zajímavost je spojené se strojem X-59 QueSST. Má to být po desítkách let první stroj s označením X, který bude mít kabinu. Ta bude vybavena inovativním systémem eXternal Visibility System.
Autor: Lockheed-Martin, NASA
Systém eXternal Visibility System využívá kameru a displej, aby pilotovi přinesl pohled dopředu a doplňující informace v rámci tzv. rozšířené reality.
Autor: Lockheed-Martin, NASA
NASA prováděla zvukové testy již dříve, ale používala k nim upravené běžné stroje. Jako je tento modifikovaný „tryskáč“ Northrop F-5E při testu v v roce 2003 v rámci programu Shaped Sonic Boom Demonstration. Ten ukázal, že tvar letadla lze použít ke snížení intenzity sonického třesku.
Autor: NASA
Jeden z mnoha mikrofonů snímající hluk letounu F-5E SSBE při testu, který ukázal, že tvar letadla lze použít ke snížení intenzity sonického třesku.
Autor: NASA