Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


NASA plánuje letadlo se 14 motory. Poletí na elektřinu

  8:51aktualizováno  8:51
Americká vesmírná agentura NASA představila plány na nový stroj, který bude pohánět elektrická energie. Stroj s kódovým označením X-57 je na první pohled nápadný velkým množstvím motorů.

Ilustrace nového prototypu elektrického letounu NASA | foto: NASA

Ke konci minulého týden představila NASA nový projekt, kterým chce podpořit rozvoj elektricky poháněných letadel. Vedle kódového označení X-57 nese také přezdívku „Maxwell“, podle slavného fyzika Jamese Clerka Maxwella, který se mimo jiné zabýval elektromagnetickým polem.

NASA není první organizace, která koketuje s elektrickým pohonem letadel. Například Airbus již pracuje na druhé generaci svého prototypu E-Fan, což je malé dvoumístné sportovní letadlo. Zajímavý je také projekt Solar Impulse 2, který využívá k získání elektrické energie pro pohon solární panely a nyní je na cestě kolem světa.

Rozvoj elektropohonu v letectví

NASA však chce přijít s trochu větším letadlem, které vychází ze čtyřmístného italského stroje Tecnam P2006T. Hlavní změnou na něm budou křídla, která budou delší a užší a především budou osazena sedmi motory na každé straně.

Fotogalerie

Většina z nich s výkonem 9 kW bude využívána při startu, než se stroj dostane do správné letové hladiny. Následně se odpojí a sklopí a využívány budou pouze ty na konci křídel s většími vrtulemi a výkonem 60 kW.

Právě tato sestava motorů má ověřit teorii, že distribuce elektrické energie do motorů integrovaných v letadle tímto způsobem bude mít za následek až pětinásobné snížení nároků na energii potřebnou pro soukromé letadlo při letu rychlostí 280 km/h.

Podle New York Times se díky této konfiguraci motorů může zmenšit křídlo, které je větší kvůli bezpečnému vzletu a přistání. Právě 12 slabších motorů totiž dokáže přivést vzduch tak, aby se vytvořil dostatečný vztlak.

NASA dokonce předpokládá, že celkové náklady na provoz malého letadla by mohly při použití testovaných technologií klesnout až o 40 procent. Další benefity by mohly spočívat ve snížení doby letu. V současnosti kvůli optimalizaci spotřeby nemůže letadlo s klasickým pohonem letět plnou rychlostí. Elektrický pohon by měl takové omezení eliminovat. Elektrický pohon je navíc tišší.

„Stroje jako X-57 mají demonstrovat pokročilé technologie, které snižují spotřebu paliva, emisí a hluku, a urychlit tak jejich uvádění na trh,“ vysvětluje NASA důvody, proč s takovým podobným projektem přichází.

Podle vesmíné agentury nebude trvat příliš dlouho, než se objeví první malá letadla, která by tyto nové technologie využívala. Samotná NASA chce začít s testy plně funkčního prototypu za dva až tři roky. Nejdříve ale vyzkouší výměnu původního motoru za elektrický.

Prototyp dostane baterie o hmotnosti více než 360 kg, které přijdou na místo dvou zadních sedadel a udrží teoreticky stroj ve vzduchu asi hodinu. Vedle pilota pak bude místo pro další vybavení, takže se do původně čtyřmístného stroje vejde jen pilot.

Elektrický Airbus

Zatímco NASA svůj prototyp teprve připravuje, Airbus již se svým E-Fanem přeletěl kanál La Manche. Ten je sice ještě menší a určený pro instruktora a žáka, ale firma již plánuje jeho novou generaci.

První komerční E-Fan 2.0 by přitom měl vzlétnout na konci roku 2017 a bude následován první sérií těchto strojů. Počáteční produkce bude 10 letadel za rok.

Autor:



Nejčtenější

Ve SpaceX zřejmě udělali malou chybu, auto skutečně doletí skoro k Marsu

Tesla Rodadster Elona Muska ve vesmíru

Elektromobil Tesla Roadster, který miliardář Elon Musk poslal do vesmíru na raketě Falcon Heavy, zřejmě přece jen...

Nejšťastnější americká stíhačka. Pilot ji opustil, a tak přistála sama

Convair F-106A Delta Dart

Před téměř půlstoletím se stal v americké Montaně zázrak. Z nebe se snesl na pšeničné pole proudový letoun, který byl...



Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...

Vyfotil jeden jediný atom. Stačil běžný foťák a složitá past

Snímek zachycující jediný atom stroncia v tzv. iontové pasti. Atom je uprostřed...

Atomy jsou pouhým okem neviditelné, to víme všichni. Ale pokud je správně nasvítíte a připravíte pro ně vhodné...

Apple HomePod ničí dřevěný nábytek. Dávejte ho jinam, radí výrobce

Takto dopadl povrch dřevěného nábytku při testu HomePodu magazínem Wirecutter.

S prvními zahraničními recenzemi a s prvními aktivními uživateli chytrého reproduktoru HomePod se ukázal jeden nečekaný...

Další z rubriky

Hazardér ohrozil dronem dopravní letadlo, lze očekávat další omezení

Záběr z dronu, který ohrozil přistávající dopravní letadlo.

Na internetu se objevil záznam z dronu, kterým pilot blízko letiště vystoupal do sestupové dráhy a z těsné blízkosti...

OBRAZEM: V poušti vyrostl les automobilů, vyřádili se na nich sprejeři

Neobvyklou uměleckou expozici nazvanou "International Car Forest of The Last...

Neobvyklou uměleckou expozici nazvanou International Car Forest of The Last Church najdete v nevadské poušti jen asi...

Zmatené asistentky již nakupovat nebudou. Pokyny z televize Amazon zastaví

„Alexo, objednej mi domeček pro panenky!“ smál se moderátor Jim Patton ze...

Hlasové uživatelské rozhraní digitálních asistentek zatím poslechne kohokoli, například vtipálka v televizním vysílání....

Najdete na iDNES.cz