NASA plánuje letadlo se 14 motory. Poletí na elektřinu

  8:51aktualizováno  8:51
Americká vesmírná agentura NASA představila plány na nový stroj, který bude pohánět elektrická energie. Stroj s kódovým označením X-57 je na první pohled nápadný velkým množstvím motorů.

Ilustrace nového prototypu elektrického letounu NASA | foto: NASA

Ke konci minulého týden představila NASA nový projekt, kterým chce podpořit rozvoj elektricky poháněných letadel. Vedle kódového označení X-57 nese také přezdívku „Maxwell“, podle slavného fyzika Jamese Clerka Maxwella, který se mimo jiné zabýval elektromagnetickým polem.

NASA není první organizace, která koketuje s elektrickým pohonem letadel. Například Airbus již pracuje na druhé generaci svého prototypu E-Fan, což je malé dvoumístné sportovní letadlo. Zajímavý je také projekt Solar Impulse 2, který využívá k získání elektrické energie pro pohon solární panely a nyní je na cestě kolem světa.

Rozvoj elektropohonu v letectví

NASA však chce přijít s trochu větším letadlem, které vychází ze čtyřmístného italského stroje Tecnam P2006T. Hlavní změnou na něm budou křídla, která budou delší a užší a především budou osazena sedmi motory na každé straně.

Fotogalerie

Většina z nich s výkonem 9 kW bude využívána při startu, než se stroj dostane do správné letové hladiny. Následně se odpojí a sklopí a využívány budou pouze ty na konci křídel s většími vrtulemi a výkonem 60 kW.

Právě tato sestava motorů má ověřit teorii, že distribuce elektrické energie do motorů integrovaných v letadle tímto způsobem bude mít za následek až pětinásobné snížení nároků na energii potřebnou pro soukromé letadlo při letu rychlostí 280 km/h.

Podle New York Times se díky této konfiguraci motorů může zmenšit křídlo, které je větší kvůli bezpečnému vzletu a přistání. Právě 12 slabších motorů totiž dokáže přivést vzduch tak, aby se vytvořil dostatečný vztlak.

NASA dokonce předpokládá, že celkové náklady na provoz malého letadla by mohly při použití testovaných technologií klesnout až o 40 procent. Další benefity by mohly spočívat ve snížení doby letu. V současnosti kvůli optimalizaci spotřeby nemůže letadlo s klasickým pohonem letět plnou rychlostí. Elektrický pohon by měl takové omezení eliminovat. Elektrický pohon je navíc tišší.

„Stroje jako X-57 mají demonstrovat pokročilé technologie, které snižují spotřebu paliva, emisí a hluku, a urychlit tak jejich uvádění na trh,“ vysvětluje NASA důvody, proč s takovým podobným projektem přichází.

Podle vesmíné agentury nebude trvat příliš dlouho, než se objeví první malá letadla, která by tyto nové technologie využívala. Samotná NASA chce začít s testy plně funkčního prototypu za dva až tři roky. Nejdříve ale vyzkouší výměnu původního motoru za elektrický.

Prototyp dostane baterie o hmotnosti více než 360 kg, které přijdou na místo dvou zadních sedadel a udrží teoreticky stroj ve vzduchu asi hodinu. Vedle pilota pak bude místo pro další vybavení, takže se do původně čtyřmístného stroje vejde jen pilot.

Elektrický Airbus

Zatímco NASA svůj prototyp teprve připravuje, Airbus již se svým E-Fanem přeletěl kanál La Manche. Ten je sice ještě menší a určený pro instruktora a žáka, ale firma již plánuje jeho novou generaci.

První komerční E-Fan 2.0 by přitom měl vzlétnout na konci roku 2017 a bude následován první sérií těchto strojů. Počáteční produkce bude 10 letadel za rok.

Autor:

Nejčtenější

Samopal vz. 58, který není samopalem, má vyšší kadenci než kalašnikov

Československý samopal vz. 58 V - verze pro výsadkáře se sklopnou opěrkou.

V Československu vzniklo několik typů palných pěchotních zbraní, které se mohly směle rovnat se zahraniční konkurencí....

Oumuamua může být mimozemskou časovou schránkou, řekl expert v Rozstřelu

Astronom Petr Scheirich v diskusním pořadu Rozstřel.

„Můj názor je, že jde o těleso přírodního původu, ale přál bych si, aby tomu tak nebylo,“ řekl v Rozstřelu o prvním...

Okřídlení géniové. Vrány si při pokusu zvládly vyrobit složené nástroje

Vrány se ukazují jako stále chytřejší a chytřejší.

Nový experiment naznačuje, že bychom měli přehodnotit rčení chytrý jako liška na chytrý jako vrána. Skupina...

Nové implantáty dovedou zlepšit paměť, ale nesmí se k nim dostat hacker

DBS

Elektronické implantáty by mohly podle neurovědců již v příštím desetiletí pomáhat vylepšovat paměť, zejména pacientům...

Nejpoužívanější prohlížeč měl skromné plány. Chrome zásadně změnil web

Vývoj ikony prohlížeče Chrome

Prohlížeč Google Chrome používá k brouzdání po internetu většina uživatelů. Před deseti lety to přitom byl nenápadný...

Další z rubriky

Roboti nemají fantazii a bude těžké je to naučit, říká vědec z Uberu

Picbreeder.org je online projekt týmu profesora Stanleyho, který je založen na...

Profesor Kenneth O. Stanley pracuje ve výzkumném centru Uber AI Labs, ale jeho bádání nemá nic přímo společného s...

Platba jízdného v MHD podle Fujitsu: systém vypočítá nejlevnější variantu

Fujitsu

Prototyp terminálového systému pro platbu jízdného v hromadné dopravě nás zaujal na konferenci Fujitsu Forum 2018 v...

KVÍZ: Kdy se u nás přestalo jezdit na páru nebo začalo svítit elektřinou

Parní lokomotiva 475.1 Šlechtična

Kolik bylo vysokoškoláků před sto lety a kolik lidí tehdy mělo doma elektřinu? Ověřte si své znalosti v našem kvízu k...

Najdete na iDNES.cz