Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


NASA plánuje letadlo se 14 motory. Poletí na elektřinu

  8:51aktualizováno  8:51
Americká vesmírná agentura NASA představila plány na nový stroj, který bude pohánět elektrická energie. Stroj s kódovým označením X-57 je na první pohled nápadný velkým množstvím motorů.

Ilustrace nového prototypu elektrického letounu NASA | foto: NASA

Ke konci minulého týden představila NASA nový projekt, kterým chce podpořit rozvoj elektricky poháněných letadel. Vedle kódového označení X-57 nese také přezdívku „Maxwell“, podle slavného fyzika Jamese Clerka Maxwella, který se mimo jiné zabýval elektromagnetickým polem.

NASA není první organizace, která koketuje s elektrickým pohonem letadel. Například Airbus již pracuje na druhé generaci svého prototypu E-Fan, což je malé dvoumístné sportovní letadlo. Zajímavý je také projekt Solar Impulse 2, který využívá k získání elektrické energie pro pohon solární panely a nyní je na cestě kolem světa.

Rozvoj elektropohonu v letectví

NASA však chce přijít s trochu větším letadlem, které vychází ze čtyřmístného italského stroje Tecnam P2006T. Hlavní změnou na něm budou křídla, která budou delší a užší a především budou osazena sedmi motory na každé straně.

Fotogalerie

Většina z nich s výkonem 9 kW bude využívána při startu, než se stroj dostane do správné letové hladiny. Následně se odpojí a sklopí a využívány budou pouze ty na konci křídel s většími vrtulemi a výkonem 60 kW.

Právě tato sestava motorů má ověřit teorii, že distribuce elektrické energie do motorů integrovaných v letadle tímto způsobem bude mít za následek až pětinásobné snížení nároků na energii potřebnou pro soukromé letadlo při letu rychlostí 280 km/h.

Podle New York Times se díky této konfiguraci motorů může zmenšit křídlo, které je větší kvůli bezpečnému vzletu a přistání. Právě 12 slabších motorů totiž dokáže přivést vzduch tak, aby se vytvořil dostatečný vztlak.

NASA dokonce předpokládá, že celkové náklady na provoz malého letadla by mohly při použití testovaných technologií klesnout až o 40 procent. Další benefity by mohly spočívat ve snížení doby letu. V současnosti kvůli optimalizaci spotřeby nemůže letadlo s klasickým pohonem letět plnou rychlostí. Elektrický pohon by měl takové omezení eliminovat. Elektrický pohon je navíc tišší.

„Stroje jako X-57 mají demonstrovat pokročilé technologie, které snižují spotřebu paliva, emisí a hluku, a urychlit tak jejich uvádění na trh,“ vysvětluje NASA důvody, proč s takovým podobným projektem přichází.

Podle vesmíné agentury nebude trvat příliš dlouho, než se objeví první malá letadla, která by tyto nové technologie využívala. Samotná NASA chce začít s testy plně funkčního prototypu za dva až tři roky. Nejdříve ale vyzkouší výměnu původního motoru za elektrický.

Prototyp dostane baterie o hmotnosti více než 360 kg, které přijdou na místo dvou zadních sedadel a udrží teoreticky stroj ve vzduchu asi hodinu. Vedle pilota pak bude místo pro další vybavení, takže se do původně čtyřmístného stroje vejde jen pilot.

Elektrický Airbus

Zatímco NASA svůj prototyp teprve připravuje, Airbus již se svým E-Fanem přeletěl kanál La Manche. Ten je sice ještě menší a určený pro instruktora a žáka, ale firma již plánuje jeho novou generaci.

První komerční E-Fan 2.0 by přitom měl vzlétnout na konci roku 2017 a bude následován první sérií těchto strojů. Počáteční produkce bude 10 letadel za rok.

Autor:


Nejčtenější

Tři sestry postmoderních válek popisuje antropolog Radan Haluzík

Tři sestry u kořene masové mobilizace postmoderních válek: vypjaté emoce,...

Proč šel soused do války? A proč jiní muži jdou zase vydělávat do ciziny a v rodné vesnici staví obrovské vily jako...

Obludná Škoda RSO z Mladé Boleslavi se nepovedla, navrhl ji Porsche

Vojenský tahač Škoda RSO (Radschlepper Ost) vyráběný v letech 1942 až 1944

Ne vše, na co sáhl génius Ferdinand Porsche, se povedlo. Ukázkovým příkladem je těžký kolový dělostřelecký tahač, který...



Lehké, rychlé a nebezpečné. Přichází éra moderních bojových bugin

Bojová bugina Carmor Mantis

V posledních měsících a letech si nešlo nevšimnout nástupu nové generace velmi lehkých bojových vozidel. Takzvané...

Prehistorický Google Earth. Zjistěte, kde byste byli před miliony let

Ancient Earth

3D mapa naší planety inspirovaná glóbem Google Earth vás zavede do minulosti. Projděte si jednotlivá historická období...

Eurotank bude německo-francouzský hybrid. Demonstrátor už jezdí a střílí

EMBT je hybrid mezi tanky Leopard 2 a Leclerc

Až 5000 tanků v hodnotě 75 miliard eur by měly dle německých prognóz nakoupit v příštích 20 až 30 letech evropské...

Další z rubriky

Předpověděl Skype a v Cestě do pravěku 2 chtěl zničit Gottwaldov

Obálka knihy Poutník světem fantazie o Otu Hofmanovi.

Návštěvníci, Pan Tau, Klaun Ferdinand nebo třeba Odysseus a hvězdy. To jsou jen některé z legendárních filmů...

„Raketoplán před raketoplány“ měl oslnit, teď chátrá na dvoře

Maketa raketoplán ve skutečné velikosti v hale závodu společnosti North...

Než se zavede do ostrého provozu nějaký úplně nový dopravní prostředek, je zapotřebí jej nejprve důkladně vyzkoušet. K...

Robotický pes se zorientuje v prostoru. Za rok jej budete moci koupit

Robotický pejsek SpotMini se orientuje v prostoru samostatně

Boston Dynamics, firma známá svými samostatně se pohybujícími roboty, se pochlubila dalším milníkem. Jejich robotický...

Najdete na iDNES.cz