NASA uveřejnila unikátní snímky Slunce

20:51aktualizováno  20:51
NASA uveřejnila unikátní snímky Slunce. Dokazují, že magnetická pole na Slunci vykazují mnohem větší turbulenci a dynamiku, než se vědci dosud domnívali. Podle odborníků se jedná o zcela zásadní objev v pozorování Slunce.

Rentgenový snímek pořízený sondou Hinode - Na snímku je patrná struktura slunečního magnetického pole vycházejícího ze sluneční skvrny | foto: JAXA/NASA

Rentgenové snímky pořídila mezinárodní vesmírná sonda Hinode (japonsky východ Slunce), která odstartovala loni v září. Jedná se o první velký úspěch tohoto projektu.

Astrofyzik Leon Golub z organizace Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics mimo jiné řekl: " Tyto obrázky otevřou novou éru studování procesů na Slunci, které přímo ovlivňují Zemi a celou sluneční soustavu.

"Vše, co jsme si mysleli, že víme o rentgenových snímcích Slunce, je teď zastaralé," dodává Golub.

Vědci doufají, že se nyní podaří objasnit, nebo dokonce předpovídat "vesmírné počasí". Například včasné varování před erupcemi na Slunci, které dokáží vyřadit z provozu satelity i elektrárny na Zemi, by bylo velkým přínosem. Sluneční erupce mají na svědomí právě ona aktivní místa kolem slunečních skvrn obklopená magnetickým polem.

Rentgenový snímek pořízený sondou Hinode
Snímek zachycuje nově vznikající sluneční skvrnu kolidující s již existující skvrnou, která následkem toho exploduje.

Hinode má za úkol zkoumat svrchní vrstvu Slunce - takzvanou korónu, jejíž některé vlastnosti jsou pro vědce zatím záhadou. Je například stokrát teplejší než samotný povrch Slunce.

Další snímky naleznete na stránkách NASA zde.

Stanice ISS „míjí“ Měsíc. (2. 8. 2015)
Pod povrchem Měsíce je obří tunel. Objevila ho japonská sonda

Japonská vesmírná agentura JAXA odhalila na Měsíci obrovskou jeskyni, která by podle expertů mohla v budoucnu sloužit jako základna astronautů. Poskytla by jim...  celý článek

Výbuch nosiče Vanguard krátce po startu 6. prosince 1957. Šlo o první americký...
Když byl Sputnik „trik propagandy“. Utajený finiš závodu o vesmíru

V oznámení startu družice Američané SSSR předběhli. Jejich projekt se ale výrazně zpomalil. Mohly za to nejen technické komplikace, ale také fakt, že výrobce...  celý článek

Velení na pozorovatelně, střelnice Kapustin Jar
Před Bajkonurem Sověti zkoušeli rakety v tajném Kapustině Jaru

Sovětský svaz se v padesátých letech snažil na základě výzkumu německé raketové techniky i vlastních zkušeností vytvořit dalekonosnou raketu pro vodíkovou...  celý článek

Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?

Tragický případ z minulého týdne nejspíš pohne českými zákony o pěstounské péči.