Nástupce TGV bude o 40 km/h rychlejší. Rychleji vlak v Evropě nepojede

  18:04aktualizováno  18:04
Rychlostí až 360 kilometrů za hodinu pojede nový vlak AGV, který má na železnicích nahradit současné rychlovlaky TGV.

Moderní rychlovlaky by měly mezi Prahou a Brnem jezdit 350kilometrovou rychlostí - podobně jako francouzské střely AGV (nástupce TGV). Na Vysočině se počítá s vybudováním čtyř zastávek. | foto: Reuters

Francouzská strojírenská společnost Alstom dnes představila novou generaci vysokorychlostních vlaků, které mají být následovníkem vlaků TGV. Alstom doufá, že nové vlaky posílí jeho pozici na trhu s železničními dopravními prostředky a pomohou mu udržet si náskok před konkurenčními společnostmi Siemens a Bombardier.

Prototyp nazvaný AGV bude mít komerční rychlost 360 kilometrů za hodinu.

Dosavadní modely měly rychlost o 40 kilometrů nižší.  AGV navíc překonává o 10 km/h doposud nejrychlejší kolejový vlak Velaro E. Více zde...

První vlaky AGV by měla získat soukromá italská železniční společnost Nuovo Trasporto Viaggiatori (NTV), která si objednala 25 vlaků v hodnotě 650 milionů eur (16,7 miliardy Kč).

Vysokorychlostní železnice se snaží přebrat zákazníky nízkonákladovým leteckým společnostem. Železnice hlavně upozorňují na menší zpoždění než u letadel a na ekologii. Elektrický vlak vypouští méně skleníkových plynů než letadla.

Alstom dodal, že vyrobil 70 procent všech vlaků na světě, které jedou rychleji než 300 kilometrů v hodině. V poslední době získal nové kontrakty v Itálii, Argentině a Maroku. Jedná také o velkých projektech v Kalifornii, Brazílii a Číně, kam by chtěl dodat vlaky pro spojení mezi Šanghají a Pekingem.

"Abychom si udrželi naše vedoucí postavení, musíme rozšířit a zmodernizovat naši nabídku produktů," uvedl výkonný předseda společnosti Patrick Kron při oficiálním představení nového prototypu vlaku. Dodal také, že firma vyvinula nový vlak za použití vlastních financí. Nový vlak je díky vyššímu vyžití hliníku a směsí lehčí a váží 395 tun. Starší modely váží 430 tun. Celý stroj má být navíc z 98 % recyklovatelný.

Potřebuje také o 15 procent méně elektřiny, než konkurenti. Vlaků TGV prodal Alstom od jejich uvedení do provozu v roce 1981 celkem 650 kusů. V roce 1996 uvedla firma jejich dvoupodlažní verzi.

Řídící pult strojvůdce v rychlovlaku AGV

TGV ve francouzštině znamená Trains a Grande Vitesse, tedy vysokorychlostní vlaková souprava. AGV znamená že jde o vysokorychlostní motorový vlak, tedy vlak bez lokomotivy. AGV nemá silnou lokomotivu vpředu nebo vzadu, ale využívá motory umístěné v podvozcích pod vlakem. Souprava může mít od sedmi do 14 vozů.

Dnešního ceremoniálu, na kterém Alstom nový vlak představil, se účastní také prezident Nicolas Sarkozy. Ten byl jedním z hlavních organizátorů státní pomoci pro Alstom v roce 2004, kdy měl Alstom vážné finanční problémy kvůli nákladům spojeným s vadnými generátory. Sarkozy byl tehdy ministrem financí.

Alstom loni představil na zkušební jízdě speciální vlakovou soupravu, která vytvořila nový rychlostní rekord na klasické železnici. Speciálně upravená vlaková souprava V150, která využívá součástky od TGV i AGV, loni v dubnu jela na nově vytvořené trati v regionu Champagne rychlostí 574,8 kilometru v hodině a překonala tak předchozí rekord z roku 1990, který činil 515,3 km/h. Absolutní rychlostní rekord však drží magnetický vlak maglev, který v roce 2003 v Japonsku překonal rychlost 581 km/h. Tyto vlaky však nejezdí po klasických kolejích, ale na magnetickém polštáři, napsala agentura Reuters.

Alstom je výrobcem i dalších rychlovlaků, včetně italsko-českého Pendolina, a elektrárenského zařízení. Výrobní závody má i v České republice a na Slovensku, kde zaměstnává přes 900 lidí. Celá skupina Alstom zaměstnává v 70 zemích téměř 69.000 pracovníků.

Autoři: ,


Nejčtenější

Nelíbí se mi, kam se internet vydal, říká vynálezce WWW. Chce to změnit

Tim Berners-Lee představuje vizi nového, decentralizovaného internetu...

V roce 1990 spustil první webový server a odstartoval tak revoluci. Díky němu se internet rozšířil do celého světa, do...

Mučení a vraždu novináře prý nahrály hodinky Apple. Nejspíš to bylo jinak

Apple Watch 2

Údajná vražda opozičního saúdskoarabského novináře Džamála Chášakdžího na konzulátu v Turecku vyvolává mezinárodní...



Rusové ztrácejí u partnerů kredit, říká český odborník k nehodě Sojuzu

Start lodě Sojuz MS-10 se nezdařil, posádka musela přistát nouzově přistát....

Porucha nosiče Sojuz bude mít největší dopad na provoz ISS, říká Michal Václavík z České kosmické kanceláře. Mimo jiné...

Ve věku 65 let zemřel na rakovinu Paul Allen, s Gatesem založil Microsoft

Paul Allen na snímku z prosince 2017.

Ve věku 65 letech zemřel v pondělí spoluzakladatel firmy Microsoft Paul Allen. Miliardář, filantrop a hledač lodních...

Návrat „imperialistického brouka“? Výzkumný program USA vzbudil obavy

Program „Hmyzí spojenci“ má změnit škůdce v pomocníky v zemědělství.

Skupina vědců v časopise Science varuje před možným zneužitím amerického výzkumného programu, který vyvíjí zcela nový...

Další z rubriky

Skrytý mechanismus zničil obraz za 30 milionů. Záhadný Banksy ukázal zuby

Banksy do svého obrazu zabudoval skartovačku.

Banksy, jeden z nejznámějších a zároveň nejzáhadnějších umělců, znovu šokoval umělecký svět. Ani ne tak úspěchem v...

Český vědec sestrojil hmyzího robota. Mává křidélky jako octomilka

Fotografie dronu DelFly, který simuluje mávání křídel hmyzu.

Robot DelFly, vyvinutý na Technické univerzitě v Delftu, ozdobil titulní stranu prestižního vědeckého časopisu Science....

Z historie Karosy: midibus na podvozku avie zabodoval na výstavě v Nice

V roce 1969 byl midibus Karosa A 30-D7 prezentován na mezinárodní autobusové...

Jedním z méně známých výrobků Karosy Vysoké Mýto je midibus postavený na podvozku později ikonické Avie A30. V roce...



Najdete na iDNES.cz