Moderní rychlovlaky by měly mezi Prahou a Brnem jezdit 350kilometrovou...

Moderní rychlovlaky by měly mezi Prahou a Brnem jezdit 350kilometrovou rychlostí - podobně jako francouzské střely AGV (nástupce TGV). Na Vysočině se počítá s vybudováním čtyř zastávek. | foto: Reuters

Nástupce TGV bude o 40 km/h rychlejší. Rychleji vlak v Evropě nepojede

  • 32
Rychlostí až 360 kilometrů za hodinu pojede nový vlak AGV, který má na železnicích nahradit současné rychlovlaky TGV.

Francouzská strojírenská společnost Alstom dnes představila novou generaci vysokorychlostních vlaků, které mají být následovníkem vlaků TGV. Alstom doufá, že nové vlaky posílí jeho pozici na trhu s železničními dopravními prostředky a pomohou mu udržet si náskok před konkurenčními společnostmi Siemens a Bombardier.

Prototyp nazvaný AGV bude mít komerční rychlost 360 kilometrů za hodinu.

Dosavadní modely měly rychlost o 40 kilometrů nižší.  AGV navíc překonává o 10 km/h doposud nejrychlejší kolejový vlak Velaro E. Více zde...

První vlaky AGV by měla získat soukromá italská železniční společnost Nuovo Trasporto Viaggiatori (NTV), která si objednala 25 vlaků v hodnotě 650 milionů eur (16,7 miliardy Kč).

Vysokorychlostní železnice se snaží přebrat zákazníky nízkonákladovým leteckým společnostem. Železnice hlavně upozorňují na menší zpoždění než u letadel a na ekologii. Elektrický vlak vypouští méně skleníkových plynů než letadla.

Alstom dodal, že vyrobil 70 procent všech vlaků na světě, které jedou rychleji než 300 kilometrů v hodině. V poslední době získal nové kontrakty v Itálii, Argentině a Maroku. Jedná také o velkých projektech v Kalifornii, Brazílii a Číně, kam by chtěl dodat vlaky pro spojení mezi Šanghají a Pekingem.

"Abychom si udrželi naše vedoucí postavení, musíme rozšířit a zmodernizovat naši nabídku produktů," uvedl výkonný předseda společnosti Patrick Kron při oficiálním představení nového prototypu vlaku. Dodal také, že firma vyvinula nový vlak za použití vlastních financí. Nový vlak je díky vyššímu vyžití hliníku a směsí lehčí a váží 395 tun. Starší modely váží 430 tun. Celý stroj má být navíc z 98 % recyklovatelný.

Potřebuje také o 15 procent méně elektřiny, než konkurenti. Vlaků TGV prodal Alstom od jejich uvedení do provozu v roce 1981 celkem 650 kusů. V roce 1996 uvedla firma jejich dvoupodlažní verzi.

Řídící pult strojvůdce v rychlovlaku AGV

TGV ve francouzštině znamená Trains a Grande Vitesse, tedy vysokorychlostní vlaková souprava. AGV znamená že jde o vysokorychlostní motorový vlak, tedy vlak bez lokomotivy. AGV nemá silnou lokomotivu vpředu nebo vzadu, ale využívá motory umístěné v podvozcích pod vlakem. Souprava může mít od sedmi do 14 vozů.

Dnešního ceremoniálu, na kterém Alstom nový vlak představil, se účastní také prezident Nicolas Sarkozy. Ten byl jedním z hlavních organizátorů státní pomoci pro Alstom v roce 2004, kdy měl Alstom vážné finanční problémy kvůli nákladům spojeným s vadnými generátory. Sarkozy byl tehdy ministrem financí.

Alstom loni představil na zkušební jízdě speciální vlakovou soupravu, která vytvořila nový rychlostní rekord na klasické železnici. Speciálně upravená vlaková souprava V150, která využívá součástky od TGV i AGV, loni v dubnu jela na nově vytvořené trati v regionu Champagne rychlostí 574,8 kilometru v hodině a překonala tak předchozí rekord z roku 1990, který činil 515,3 km/h. Absolutní rychlostní rekord však drží magnetický vlak maglev, který v roce 2003 v Japonsku překonal rychlost 581 km/h. Tyto vlaky však nejezdí po klasických kolejích, ale na magnetickém polštáři, napsala agentura Reuters.

Alstom je výrobcem i dalších rychlovlaků, včetně italsko-českého Pendolina, a elektrárenského zařízení. Výrobní závody má i v České republice a na Slovensku, kde zaměstnává přes 900 lidí. Celá skupina Alstom zaměstnává v 70 zemích téměř 69.000 pracovníků.

,