V minulých letech jsme byli svědky obrovského rozmachu multikanálových systémů domácího kina. Sledování filmů s efektním prostorovým zvukem se stalo módní vlnou a aktivním trendem. Mnozí obměnili své starší stereofonní aparatury za systémy domácího kina.
Průměrnou dobu strávenou sledováním filmů lze ve srovnání s poslechem muziky označit jako minoritní. Ačkoli veškeré systémy domácího kina dvoukanálovou hudbu přehrávat dovedou, s kvalitou její reprodukce je to podstatně horší.
Představa, že "když to zahraje prostorový zvuk, muziku ve stereu to zahraje taky", se ukázala jako lichá a zklamání z nemalé investice na sebe mnohdy nenechalo dlouho čekat.
Za jedny peníze: chcete více součástek nebo kvality?
Sestava domácího kina je technicky podstatně složitější, než sestava stereofonní. A tento fakt se odráží i v ceně těchto zařízení. Můžeme si to ukázat na příkladu.
Na pořízení aparatury máme k dispozici kupříkladu 30 000 Kč. V případě stereofonní sestavy pořídíme:
přístroj
obsahuje
CD přehrávač
čtecí mechanika, zvukové obvody
zesilovač
řídící a dva výkonové zesilovací stupně
reprosoustavy
2 kusy
kabeláž
2 reprokabely, jeden signálový kabel
U sestavy domácího kina toho však pořizujeme mnohem více.
přístroj
obsahuje
DVD přehrávač
čtecí mechanika, zvukové obvody, obrazové obvody
AV receiver
multikanálový řídící zesilovač, dekodéry prostorových formátů, 5 – 7 výkonových zesilovačů, obrazové obvody
reprosoustavy
alespoň 5 kusů a subwoofer
kabeláž
5x reprokabel, digitální signálový, analogový linkový, videokabely
Je zřejmé, že za stejné peníze kupujeme podstatně více elektroniky, která tím pádem musí být levnější. A levnější se dá v obecné rovině (!) přeložit jako méně kvalitní.
Levná stereofonní aparatura hraje lépe, než dražší kino
Pointa je tedy v tom, že za stejnou cenu dostanete stereofonní sestavu výrazně kvalitnější, než systém domácího kina.
Pokud tedy máme omezený rozpočet a přihlédneme k poměru četnosti sledování filmů a poslechu hudby, daleko lépe vychází koupě stereofonní aparatury.
Nesmíme zapomenout na fakt, že ke stereofonní aparatuře lze připojit DVD přehrávač - můžeme tak sledovat filmy s výborným zvukem, jen je nutno oželet prostorovou reprodukci (nepočítáme-li virtuální prostorové funkce DVD přehrávačů).
Stereo se vrací, kin však neubývá
Tento fakt si zcela evidentně uvědomili i výrobci elektroniky, protože se do jejich nabídek začínají vracet stereofonní sestavy. Nový trend byl zcela jednoznačný i na výstavě IFA 2006, z níž jsme vám přinesli již několik článků, které najdete v tomto speciálu.
Většina významných výrobců na berlínské výstavě prezentovala i nové stereofonní komponenty. Ty se nesnaží vytlačovat aparatury s prostorovým zvukem, pouze s nimi budou paralelně existovat.
Nacházejí se v různých cenových hladinách. Jak těch dostupných, jakou je ...
tato sestava zesilovače, CD přehrávače a rozhlasového přijímače společnosti Harman/Kardon, tak i relativně velmi drahých, jako ...
zesilovač Denon PMA-2000.
Muzika snů: High-end
Samostatnou kategorií poslechové elektroniky je "high-end". Patří do ní pouze špičkové přístroje konstruované s jediným cílem. Reprodukovat hudbu na nejvyšší možné kvalitativní úrovni.
Náklady a výsledná cena nehraje při vývoji roli. Používají se výhradně kvalitní součástky a robustní konstrukce.
Pohled do nitra zesilovače Mark Levinson
Pohled do koncového zesilovače Mark Levinson ohromí obrovským odstíněným toroidním transformátorem (silný zdroj napětí), čtveřicí kondenzátorů (zásoba elektrické energie nejen pro náhlé dynamické špičky) a mohutným chladičem výkonových tranzistorů (ohromný ztrátový výkon zesilovačů třídy "A" je nutno rychle odvést pryč).
Počet vystavených přístrojů této kategorie však byl oproti předchozím letům nižší. Není to způsobené poklesem zájmu posluchačů, ale zřejmým přeorientováním výstavy IFA na multimédia, trendy a mobilní technologie.
High-end má své vlastní specializované výstavy, kde jsou vysokým poslechovým nárokům patřičně přizpůsobeny i poslechové prostory. Takové na IFA bohužel chyběly.
Jeden příklad za všechny: elektronkové nádhery z Kanady
Nádhernou expozici předvedla společnost Amari Acoustic.
Začněme kupříkladu CD přehrávačem Arcana CD 1.2.
Digitální signál z čtecí mechaniky je převzorkován na 705,6 kHz (šestnáctinásobek původní hodnoty) s 24 bitovým rozlišením. O převod do analogové podoby se stará dvojice špičkových Burr Brown D/A převodníků, od stejného výrobce jsou i operační zesilovače. Na analogovém výstupu je dvojice elektronek, což se pozitivně projeví na výsledném akustickém projevu. To samé je cílem i kvalitních konektorů DH Labs.
Zaujal mne také gramofon Arcana LP 1.2 s odděleným pohonem. Pohonnou jednotku s vlastním chassis tvoří stejnosměrný motor. Rychlost lze volit mezi 33 a 44 otáčkami za minutu, s možností jemné regulace. Gramofon je označen jako „belt-drive“, což značí, že hnací síla je na talíř přenášena řemínkem.
Hlavní chassis je z hliníku s mnoha pravidelně vrtanými otvory dvou velikostí. Toto „rozbití hmoty“ se kladně odráží v potlačení vibrací a stojatého vlnění. Samotný talíř je z akrylátu, nechybí grafitové válečky pro zvýšení hmotnosti a tlumení vibrací. Spojení chassis s talířem obstarává samomazné ložisko. Na výběr jsou dva modely lineárních ramének.
V nabídce samozřejmě nechybí předzesilovač pro magnetodynamické (MM) i magnetostatické (MC) přenosky, konkrétně model Arcana PS1.2. Ve čtyřech krocích lze u MM přenosky zvolit vstupní kapacitu (100 – 400 pF), u MC odpor (47, 220, 1k a 47 k Ohm).
Konstrukce je z těžkých hliníkových dílů, opatřena tlumícími vložkami ze směsi uhlíku a grafitu. Zesilovače pro každý kanál jsou ve vlastním měděném pouzdře, aby se zamezilo vzájemnému rušení – přeslechům.
O zesílení se postará integrovaný zesilovač Arcana INT 1.2. V řídící části pracuje šest elektronek (2 x 5687, 2 x 6922 a 2 x 12AT7), ve výkonové čtveřice EL34. Výstupní výkon je 2 x 40 W (bez udání podrobností).
Přístroj disponuje čtyřmi linkovými vstupy s konektory DH Labs a díky puristické konstrukci má pouze ovladač hlasitosti a přepínač vstupů. Hlasitost lze řídit dálkovým ovladačem (což je samozřejmost u všech komerčních přístrojů, v kategorii high-end to samozřejmé není).
Konečně se dostáváme k reprosoustavám. V nabídce jsou dva modely – Violin Mezzo a Violin Tenor. Liší se velikostí a použitým středobasovým elektroakustickým měničem.
Oba modely mají páskový výškový měnič a magnety z neodymu a baria. Ozvučnice jsou složeny z mnoha různoběžných částí, díky čemuž vzdorují nežádoucím rezonancím a odrazům.
Středobasový reproduktor menší soustavy má kónickou membránu z kombinace uhlíkových vláken a kevlaru, větší model membránu z uhlíkových vláken s komůrkovou strukturou.
Bez komentáře:
Integrované zesilovače z dílny Advance Acoustic
Špičkové multikanálové sestavy Lexicon
Rozborka CD přehrávače Mark Levinson
Výkonový zesilovač Mark Levinson ...
... musí být díky obrovskému příkonu (a výkonu) napájen 16A vidlicí
Festival konektorů na zadním panelu vlajkové lodi AV receiverů Denon
Komponenty Marantz upravené hifistickým guru Kenem Ishiwatou
Reprosoustavy pro domácí kino Mordaunt-Short
Reprosoustavy pro domácí kino KEF
Výstavy špičkové audiovizuální elektroniky mají svou tradici i v České republice - například každoroční výstava HighEnd Praha. Její další ročník se bude konat pravděpodobně v dubnu příštího roku.