Nejdelší most Česka se už dá celý přejít

  11:59aktualizováno  11:59
Stavbaři dokončili hrubou stavbu dvoukilometrového dálničního mostu u pražských Lahovic. Auta na něj pustí na jaře.

Nejsložitější křižovatka v Česku propojí u Lahovic pražský okruh a silnici do Strakonic. | foto: vizualizace Valbek

Stavba nejmohutnější dálniční stavby v Česku se chýlí ke konci. V těchto dnech stavbaři dokončili u Lahovic hrubou stavbu více než dva kilometry dlouhého silničního mostu. Patří k budované jižní části pražského dálničního okruhu.

Most je nejdelší v Česku. Stavbaři ho teď mohou celý přejít. A řidiči po něm budou moci jezdit zřejmě už příští rok na jaře.

"Jedeme na krev," říká vedoucí projektu mostu Robert Achs. "Zima byla pro stavbaře dobrá, ale jaro nám moc nepřálo. Proto se zatím potýkáme například s izolací mostu. Termín 30. dubna, kdy na most pustíme auta, se nám ale snad dodržet podaří," předpokládá.

V nejbližších dnech čeká most série zatěžkávacích zkoušek. Už ale není možné si je představovat tak, že na konstrukci najedou desítky tanků jako v 70. letech při zátěžovém testu pražského Nuselského mostu. "Dnes používáme naložené náklaďáky. Díky propracovanému softwaru už nemusíme zatěžovat mosty tolik," popisuje Achs.

Stavba nejdelšího mostu v Česku u pražských Lahovic

Stavba nejdelšího mostu v Česku u pražských Lahovic

Dokončovací práce poběží ještě pár týdnů poté, co na most automobily vjedou. "Dokončíme například lávku přes Berounku pro cyklisty nebo vnější obložení mostu," vysvětlil Achs.

Praha čeká na okruh

Rychlé dobudování stavby je životně důležité nejen pro Prahu. Nová část okruhu, jehož je nejdelší most součástí, spojí brněnskou dálnici D1 a plzeňskou D5. Celý nový úsek měří 23 kilometrů. Podle plánů projektantů odvede nová silnice většinu tranzitní dopravy z Jižní spojky a Barrandovského mostu. To jsou místa s častými dlouhými kolonami.

Co nejrychlejšímu dokončení je podřízen i počet dělníků na stavbě: až 250 stavbařů zajišťuje, že práce probíhají 24 hodin denně.

Stavba plná zajímavostí

Projektanti na úseku Lahovice - Slivenec navrhli náročná stavební řešení. Most má 37 polí, tedy úseků mezi dvěma sloupy. Nejvyšší pilíř je vysoký 40 metrů.

Nejvyšší pilíř je vysoký 40 metrů

Úsek začíná u vyústění tunelů ve směru od dálnice D1, překonává dvě řeky (Vltavu a Berounku), dvě železniční tratě a vystoupá až do výše šestačtyřiceti metrů, kde mizí v dalších tunelech.

U Lahovic stavbu doplňuje nejsložitější česká dálniční křižovatka. Nová silnice se bude křížit s výpadovkami na Slapy a Strakonice. "Křižovatka s nájezdy bude vlastně takovým velkým mimoúrovňovým kruhovým objezdem. To proto, aby řidič viděl, kam jede, a když se náhodou netrefí na svůj sjezd, může to znovu objet," vysvětluje ředitel stavby Jan Paclík z firmy Strabag.

Nejsložitější křižovatka v Česku propojí u Lahovic pražský okruh a silnici do Strakonic.

Nejsložitější křižovatka v Česku propojí u Lahovic pražský okruh a silnici do Strakonic.

Součástí úseku je i nejvyšší most v Praze přes Slavičí údolí nad Radotínem. "Je po Žďákovském mostě na Orlíku nejsložitějším mostem v Česku vůbec," poukazuje na 65 metrů vysoký gigant vedoucí projektu Robert Achs.

Příští rok staveb ubude

Výstavba celého úseku obere státní rozpočet o necelých devět miliard korun. Achs si však nemyslí, že by stavební řešení bylo megalomanské. "Podle mě by most mohl mít o jeden až dva sloupy méně, projektant ale zřejmě kladl důraz na jeho architektonickou kvalitu."

Kvůli ekonomické krizi se však Ředitelství silnic a dálnic chystá přehodnotit projekty jiných staveb, které ještě nebyly zahájeny.

Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík už dříve řekl, že kvůli tomu založil technickou radu složenou z nezávislých odborníků, která má přehodnotit třeba maximální sklony budovaných dálnic či poloměry jejich zatáček. Kdyby totiž silnice více opisovaly terén, než se to dělá v Česku, ušetřilo by se.

Co se staví

Nový úsek pražského okruhu

- Propojí silnice a dálnice na Brno, Strakonice a Plzeň
- Bude dlouhý 23 kilometrů
- Předpokládaný termín zprovoznění: duben 2010

Úsek Lahovice - Slivenec

 - Je stavebně nejsložitější
- Má délku 6 kilometrů
- Předpokládaná cena: 9 miliard
- Na úsek dohlédne celkem 109 kamer
- Je tam 1 600 metrů dlouhý tunel a dva zajímavé mosty
- Delší z mostů měří 2 030 metrů, přetíná dvě řeky a dvě železniční tratě. Pilíře má vysoké až 40 metrů
- Druhý most je pro změnu nejvyšší v Praze. Je vysoký 65 metrů
- Úsek staví až 250 lidí

Dálnice a silnice v Česku

- Rozestavěno je nyní celkem 23 nových úseků dálnic a rychlostních silnic o délce zhruba 190 kilometrů



Nejčtenější

Nelíbí se mi, kam se internet vydal, říká vynálezce WWW. Chce to změnit

Tim Berners-Lee představuje vizi nového, decentralizovaného internetu...

V roce 1990 spustil první webový server a odstartoval tak revoluci. Díky němu se internet rozšířil do celého světa, do...

Mučení a vraždu novináře prý nahrály hodinky Apple. Nejspíš to bylo jinak

Apple Watch 2

Údajná vražda opozičního saúdskoarabského novináře Džamála Chášakdžího na konzulátu v Turecku vyvolává mezinárodní...



Ve věku 65 let zemřel na rakovinu Paul Allen, s Gatesem založil Microsoft

Paul Allen na snímku z prosince 2017.

Ve věku 65 letech zemřel v pondělí spoluzakladatel firmy Microsoft Paul Allen. Miliardář, filantrop a hledač lodních...

Návrat „imperialistického brouka“? Výzkumný program USA vzbudil obavy

Program „Hmyzí spojenci“ má změnit škůdce v pomocníky v zemědělství.

Skupina vědců v časopise Science varuje před možným zneužitím amerického výzkumného programu, který vyvíjí zcela nový...

Grafika snů: podrobné srovnání RTX 2080 s GTX 1080Ti

Porovnání grafických karet s čipem Nvidia GeForce RTX 2080 a GTX 1080Ti (vpravo)

Porovnali jsme novou grafickou kartu RTX 2080 s předchozí špičkou GTX 1080Ti. Výsledky jsou zajímavé a ačkoli v mnoha...

Další z rubriky

U Londýna krouží nejmodernější éra současnosti a sedí model superstíhačky

An Airbus 400M lands after a flying display at the Farnborough Airshow in...

V pondělí byl ve Farnborough u Londýna zahájen letošní ročník jednoho z největších tradičních mezinárodních aerosalonů....

Prahu z balonu na vlastní oči jen tak neuvidíte. Je to nádhera

Nad Prahu se v balonu nedostane každý, riziko pro letecký provoz je příliš...

Nad Prahu se v balonu nedostane každý, riziko pro letecký provoz je příliš velké. Zprostředkovaně si můžete tento...

Projeďte se s námi posledním jezdícím žabotlamem, toto je reálné retro

Čelní vůz poslední provozované jednotky řady 451

Původně hodně poruchové pantografy tvořily po vychytání dětských nemocí 54 let spolehlivou páteř příměstské dopravy v...

Stát chce finančně podporovat mikrojesle a dětské skupiny, aby maminky mohly jít do práce
Stát chce finančně podporovat mikrojesle a dětské skupiny, aby maminky mohly jít do práce

Ministerstvo práce vyslalo do připomínkového řízení návrh, aby státní rozpočet financoval dětské skupiny a nově také mikrojesle. Do nich chodí hlavně děti, které nezískaly místo ve státní školce, ale jejich rodiče nastupují do práce dřív než po třech letech mateřské dovolené.



Najdete na iDNES.cz