Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Od nejhorší letecké katastrofy všech dob uplynulo 35 let

aktualizováno 
Terorismus, špatné počasí, zastaralé letiště, nové předpisy pro piloty, nedorozumění a špatná rozhodnutí. To jsou jen některé z příčin havárie, při níž na Kanárských ostrovech zemřelo 583 lidí.

Letecká katastrofa na Los Rodeos na Kanárských ostrovech | foto: Česká televize

V neděli 27. března 1977 se na Kanárských ostrovech přímo na ranveji srazily dva obří Boeingy 747. Zahynulo 583 lidí. Z nizozemského letadla nepřežil nikdo, z amerického boeingu se zachránilo 61 lidí. Na příjezd sanitek a hasičů čekali několik desítek minut. Kvůli mlze totiž nebylo nic vidět.

O katastrofě jsme již na Technetu psali v rámci seriálu Letecké katastrofy. Podrobný článek si můžete přečíst zde

Nejhorší letecká havárie

podrobně, krok za krokem

Podle závěrů vyšetřování byla havárie důsledkem lidského selhání. Podepsalo se na ní ale také nepříznivé počasí i předchozí teroristický útok na sousedním ostrově Gran Canaria, kvůli kterému bylo na letišti na ostrově
Tenerife mnohem rušněji než obvykle.

Na ranveji se tak v pět hodin odpoledne ocitly dva velkokapacitní Boeingy
747, jejichž posádky se chystaly ke startu. Stroj společnosti Pan Am, na
jehož palubě bylo 396 lidí, ale ještě nestačil uhnout na sousední
pojížděcí dráhu, když se kapitán nizozemského jumbo jetu rozhodl v
houstnoucí mlze odstartovat, ačkoli mu to řídicí věž ještě nedovolila.

Až na poslední chvíli si všiml, že se jeho boeing v barvách KLM plnou
rychlostí řítí do boku druhého letadla, srážce už však nešlo zabránit.
Posádka sice ještě stihla letadlo zvednout do vzduchu, podvozkem a motory,
ale "skalpovala" americký letoun a po 150 metrů dlouhém skoku nizozemský
boeing plný paliva po nárazu na zem explodoval.

V jediném okamžiku tak zemřelo všech 249 lidí na jeho palubě. Větší štěstí
měla část cestujících a posádky v americkém stroji. Jeho piloti si totiž
také všimli blížícího se nebezpečí, přidali plyn a zachránili tak životy 61
lidí v přední části sedmčtyřisedmičky.

Autoři: ,


Nejčtenější

Vdechl život zapomenuté technologii, na jeho hodiny je pořadník

Moderní digitrony jsou nádherným designovým prvkem.

Historická technologie ve zcela moderním precizním provedení. Digitronové hodiny „Nixie Clock“ Dalibora Farného slaví...

Byl to nejbohatší šlechtic své doby, teď archeologové objevili jeho hrobku

Díváte se na takzvaný radarogram. To je výstup z měření georadarem na profilu...

V následujících dnech se dozvíme, zda tušení týmu českých archeologů, že objevili dosud neznámou hrobku nejbohatšího...



Prehistorický Google Earth. Zjistěte, kde byste byli před miliony let

Ancient Earth

3D mapa naší planety inspirovaná glóbem Google Earth vás zavede do minulosti. Projděte si jednotlivá historická období...

Eurotank bude německo-francouzský hybrid. Demonstrátor už jezdí a střílí

EMBT je hybrid mezi tanky Leopard 2 a Leclerc

Až 5000 tanků v hodnotě 75 miliard eur by měly dle německých prognóz nakoupit v příštích 20 až 30 letech evropské...

YouTube jako továrna na peníze. Jak na tomto portálu funguje reklama?

YouTube jako továrna na peníze

Vše se točí kolem peněz a na YouTube to není jinak. Jenže když se do reklamního kolotoče zamotají morálka a etika, může...

Další z rubriky

Fascinující paradox: český kutil vyrábí funkční parní stroje ze skla

Skleněné parní stroje z dílny Michala Zahradníka

Michal Zahradník je český sklář osmé generace. Od roku 1991 kromě obvyklých sklářských výrobků ve své dílně vyrábí i...

Dobito za hodinu. Najeli jsme tisíc kilometrů v novém elektrickém nissanu

Nissan Leaf

Vyzkoušeli jsme nový elektromobil Nissan Leaf. Podívejte se na naši stručnou videoreportáž po ujetí bezmála tisícovky...

Pantografy pomalu končí, přinesly vyšší rychlost i nevyužitou rekuperaci

Podle vagonářského muzea Prototypová jednotka EM 475.0 v roce 1960 na tovární...

Historie dnes již dosluhujících příměstských vlaků známých jako pantograf nebo také slangově žabotlam začala vznikat...

Najdete na iDNES.cz