Diskuze
Nejlepší české letadlo před Velkou válkou byl Rapid bratří Čiháků
Děkujeme za pochopení.
K95a93r31e94l 88D35r62d28a
Co vím, tak v Pardubicích byli pánové do létání blázni a šlo o plány dosti naivní. Celá slavná česká aviatika v Pardubicích skončila bankrotem. Je hezké připomínat úspěchy, ale ty zničené živnostníky a sebevraždy žádný článek nikdy nerozebírá.
T15o61m88á41š 66H97r54u27b51ý
Zrovna Eugen Čihák o tomhle ve své knize celkem píše, zmiňuje i leccos z těch smutnějších částí. V tomhle mi přijde dost objektivní, sporné jsou jen ty části, kde se dohaduje o prvenství a zásluhy s Janem Kašparem (jinak ale jeho osobu podle mne také popisuje celkem důvěryhodně a nejde o nějaký pohled "jen černá či bílá").
M94a47r57t85i23n 18N46e89r20m21u80t
Jen tak mimochodem se dovídáme, že rotační motor za chodu kolem sebe vesele rozstřikoval olej, čímž trpěl zejména pilot
E88r35i91k 26L96e86v27i73n26s92k59ý
To je docela znamy fakt. Cihak take psal, ze se pouzival ricinovy olej (ten jsme ostatne pouzivali i do modelarskych motorku) a tak se pilot s oblicejem od oleje nesmel oliznout :-)
J69o95z98e31f 73B79e48v82i11l21a63q74u56a
Nemá to krídlo opačný profil? Mne sa zdá, že typický profil "kvapky" s ostrou hranou je otočený - ostrá hrana je vpredu a zaoblená hrana "kvapky" je vzadu...
Ale možno len môj dojem...
Článok v každom prípade super...a vítané "oživenie" žánru
T69o79m84á82š 84Z84e14m77á23n81e39k
Je to profil klenutý (ptačí). Vyniká velkým prohnutím střední křivky a malou poměrnou tloušťkou. Ta tloušťka v odtokové části je optický klam, protože nevíte, jak takový profil vypadá ve skutečnosti.
E78r69i71k 43L79e80v79i11n58s45k76ý
Kdysi v detstvi jsem cetl Cihakovu knihu "Jak jsem letal a padal" a pak trpel predstavou, jak mu svet ublizoval a nedocenil ho ve srovnani s Kasparem :-)
Pravda je, ze jeho zacatky byly poznamenany zoufalou neznalosti aerodynamiky i konstrukce, zato prebytkem nadseni a sebevedomi. Byl to proste nadseny amater a jeho vytvory vic padaly, nez letaly. Kaspar si po prvnich neslavnych zkusenostech s jejich spolecnymi stroji koupil original Bleriota a letal. Cihak teprve z toho Kasparova Bleriota odkoukal, jak se vlastne letadlo ve vzduchu ovlada. A se studiem dalsich konstrukci se jeho znalosti zlepsovaly, takze Rapid uz bylo opravdu povedene letadlo (i kdyz pak take spadlo).
L60u86k90á44š 66M51a36l19v68i34n60s44k55y
jj, také jsem ji četl. Vybavuji si, že tyto aviatické pokusy byly umožněny nějakou obří výhrou v loterii, otce E. Čiháka vyhrál něco jako jackpot v rámci celého Rakouska-Uherska, a snad i v té knize bylo něco o tom, že se jim pak nepodařilo zařadit se do vyšší společenské třídy, protože to, že ke svým penězům přišli výhrou v loterii bylo onou třídou vnímáno jako těžké mínus.
T27o11m43á87š 40H87r81u56b24ý
Ale ano, Rapid byl před WW1 v našich podmínkách docela zjevením. Průkopníků bylo více, ale buď užívali zahraniční stroje, třeba Blériot (typicky Jan Kašpar) nebo skončili u prvních pokusů s omezenými schopnostmi letu jako třeba Metoděj Vlach.
Čihák byl podle mne jediný, kdo zvládl plnohodnotnou pilotáž (míněno v kontextu tehdejší doby) a navíc létal s vlastním letadlem s dobrými vlastnostmi.
Asi se už nikdy na 100% nedozvíme, jak to bylo s úplně prvním letem českého pilota - to známé soupeření Kašpara a Čiháka je zahaleno nejasnostmi. Ale jako konstruktér a řekněme "komplexní osoba" je pro mne v období před WW1 jedničkou Eugen Čihák...
P69e52t13r 17L15u13k30e40š
Tomáši, první let (českého aviatika) uskutečnil Ing. Kašpar 16. dubna 1910. Eugen Čihák s bratrem Hugem v té době teprve stavěl první vlastní aeroplán. Dokončili ho až na přelomu června a července 1910 a pokusy o let se nezdařily. Čihák postavil postupně řadu typů a dosáhl pěkných úspěchů...
.
J62o50s14e22f 14Č28i34h25á26k
Tak ta abych se s bratrem také o něco pokusil ?-)
J78a47n 90Č69e69r63n30ý
Jen pozor, aby vám neopatrný divák taky nepodpálil apparát.
Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B
Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...
Námořníci USA propašovali před 100 lety na palubu bitevní lodi prostitutku
V dubnu 1924 zažilo americké námořnictvo obrovský skandál, který se dostal na titulní stránky...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Uvidíme v budoucnu na obloze druhý Měsíc? Příčinou může být neobvyklá hvězda
Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v 19. století náhle zjasnila a stala se druhou nejjasnější...
Skvělý filmový zvuk bez velké instalace. Test nejzajímavějších soundbarů
Položíte jej na polici před televizor, propojíte kabelem, zapojíte do zásuvky a během pár chvil se...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Dawesův plán na čas stabilizoval Německo, ale nástup Hitlera neodvrátil
Německá vláda přijala před 100 lety, v dubnu 1924, Dawesův plán. Byl to americký projekt na...
Před 100 lety padl světový rekord v délce letu vrtulníkem
Duben 1924 přinesl další mírný progres lidských schopností v oblasti létání. Světový rekord v délce...
Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím
Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...
Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B
Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...
Lotyšská armáda je malá, materiálem nehýří, ale Ukrajině něco ze svého poslala
V roce 2004 vstoupilo Lotyšsko do NATO, přesto nemůže nechat svou případnou obranu pouze na bedrech...