V soutěži téměř dvou tisíc diplomových prací z Česka a Slovenska zvítězila práce Adama Blažka z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy v Praze. „Moje práce se zabývá unikátním způsobem vyhledávání scén ve videu,“ popisuje Blažek v abstraktu práce (PDF). „Zaměřili jsme se na situaci, kdy uživatel ví, co hledá, a scénu popíše textově nebo vizuálně.“ Výsledkem je vlastní softwarové řešení, které umí například podle hrubě nakreslených křivek nebo barev vyhledat podobné scény ve videu.
Druhé místo přiřkla odborná porota soutěže IT Spy Ramanu Samusevichovi z pražského ČVUT. Jeho diplomová práce ukazuje, jak lze využít teorie her k odhalování podvodníků a falešných účtů v prostředí internetu. Podle něj nestačí využívat klasických metod strojového učení, které se nedokážou vypořádat s novými hrozbami. Naopak metoda založená na principu teorie her může vzít v potaz různé modely protivníka a „vyplnit tak existující mezeru“. Algoritmus z diplomové práce (PDF) už úspěšně vyzkoušela bezpečnostní divize O2.
Na třetím místě se umístil projekt Martina Tamajky z bratislavské FIIT STU. Jeho software ukazuje „nový přístup k segmentování lidských orgánů, především lidského mozku v datech získaných magnetickou rezonancí“.
„Porota celkově hodnotí letošní ročník jako velmi úspěšný. Ve finále se objevily velice kvalitní práce s jasným vědeckým přínosem i praktickým využitím. Ocenili jsme také výborné prezentační schopnosti finalistů, kteří dokázali složité projekty a jejich aplikaci vysvětlit nezainteresovanému publiku,” uvedl Jaroslav Zendulka z VUT v Brně, který byl předsedou poroty.