Z pohledu dopravce znamená povolení k provozu razantní změnu. Elektrická lokomotiva Siemens Taurus dosud nemohla zajíždět hluboko do vnitrozemí. Nyní odpadne nákladné a časově náročné přepřahání strojů v předávacích stanicích na hranicích. V Česku se bude moci prohánět nejrychlejší sériově vyráběná lokomotiva na světě. Rychlostní rekord 357 km/h drží od roku 2006. Rozsáhlou reportáž přímo z místa překonání rekordu si můžete přečíst zde.
Nejrychlejší lokomotiva zrychlí dopravu
Typové schválení českého Drážního úřadu pro lokomotivu Siemens Taurus ES64U4 nese čerstvé datum 16. ledna 2008. Doklad povoluje provoz nejmodernějších evropských lokomotiv, vyrobených společností Siemens, na českých tratích. Povolení zatím platí jen pro tratě Brno - Břeclav a České Budějovice - Horní Dvořiště. "Vlakový zabezpečovač Mirel VZ1 teď bude na našem území v ověřovacím provozu. Díky tomu bude moci jezdit vlak místo 100 km/h ve zkušebním provozu na trati Břeclav - Brno nově 120 km/h. Spoje se tak výrazně zrychlí," odpověděl redakci mluvčí ČD Ondřej Kubala.
"Do budoucna se připravuje povolení na další tratě postupně tak, aby např. lokomotiva Taurus Rakouských spolkových drah (ŐBB) mohla projet v čele vlaku přes české území nebo až do konečné stanice v Česku," poodhalila redakci systém povolování Veronika Němcová ze společnosti Siemens.
Zelenou pro jízdu po českých kolejích již má dieselová lokomotiva Siemens Herkules Rh 2016, o jejímž schválení pro provoz na českých kolejích jsme informovali v tomto článku.
Do Brna Taurus jezdí již od 9. prosince 2007
Typovému schválení předcházelo povolení zkušebního provozu lokomotivy ES64U4, které bylo platné od 29. 11. 2007. Proto stroj není nováčkem na české železnici. Od 9. prosince loňského roku jsou lokomotivy Taurus společnosti ŐBB nasazeny na rychlíkových spojích Brno – Vídeň, Praha – Salzburg a na páru expresních spojů Praha – Lublaň (Ex 100/101 Jože Plečnik). Na těchto spojích jezdí Taurus vždy až do Brna. "Čeští strojvedoucí na lokomotivě jezdí na našem území a na hranicích se střídají s rakouskými kolegy," uvedl mluvčí ČD.
ČD nákup lokomotiv Taurus neplánují
České dráhy podle svého marketingového ředitele Aleše Ondrůje neplánují nákup těchto silných strojů. Pro ČD dokončuje společnost Škoda Transportation výrobu nových třísystémových lokomotiv řady 380.
Byli jsme u rekordu sériového Taurusu
Lokomotiva Taurus ES64U4 dosáhla na německé vysokorychlostní trati poblíž Kindingu 2. září 2006 rychlostního rekordu 357 km/h, který platí v kategorii pro sériově vyráběné lokomotivy. O něm jsme přinesli rozsáhlou fotoreportáž. "Rekordmankou" se stala jedna z padesáti sériově vyrobených lokomotiv, které si od společnosti Siemens objednaly Rakouské spolkové dráhy.
O pobytu rekordního stroje na českém území, kdy se testovaly nové vagóny pro ČD, jme přinesli tuto fotoreportáž, ve které si můžete prohlédnout také strojovnu.
Taurus ES64U4 - základní údaje
Vysokorychlostní vícesystémová lokomotiva ES64U4 je vhodná jak pro rychlou osobní, tak pro těžkou nákladní přepravu. Tato univerzální lokomotiva nejvyšší výkonové kategorie je určena pro provoz na všech evropských tratích a její nasazení umožňuje optimalizaci jízdního řádu a zkrácení jízdní doby. Dosahuje maximální provozní rychlosti 230 km/h a má maximální trvalý výkon až 6400 kW.