Mohla by i na dálnici. Plachetnice jela rychlostí 120 kilometrů v hodině

aktualizováno 
Speciální plachetní lodi týmu Vestas se podařilo překonat letitý rychlostní rekord ve své kategorii. Loď dosáhla nejvyšší okamžité rychlosti 120 kilometrů za hodinu. Na půl kilometru měla průměr téměř 110 kilometrů v hodině.

Vesta Sailrocket během zkoušek | foto: Vesta Sailrocket

Plachtění se ze břehu může zdát klidným, až idylickým sportem. Ale jen v některých případech. U břehů Namibie na jihu Afriky se v těchto dnech pohybuje loď, na které nic klidného a idylického není. Loď týmu Vestas Sailrocket 2 totiž tradiční plachetnici připomíná jen málo. Je to malý rám z uhlíkových vláken, který je navržený jen pro rychlost.

Po roce pokusů se týmu v pondělí 19. listopadu podařilo překonat půlkilometrovou trať průměrnou rychlostí 109,3 kilometru v hodině (59,23 uzlu). V jednom okamžiku se dokonce dostala přes hranici 120 kilometrů za hodinu (64,78 uzlu).

Proč v jižní Africe

Rekord padl u města Walvis v Namibii. V jeho klidné zátoce s malými vlnami vane vítr během dne velmi předvídatelně. Navíc je tu dlouhá písečná lavice, která slouží jako "tribuna" pro techniky a podporu. Loď se po celé délce měřeného úseku pohybuje doslova na dosah pláže. Při takto riskantní činnosti to ocení jezdec i jeho tým.

Závodní trať, na které rekord padl. Loď najíždí od západu (zespodu) a jede

Závodní trať, na které rekord padl. Loď najíždí od západu (zespodu) a jede podél pláže směrem "vzhůru". Směr větru je vyznačený červenými šipkami.

Úspěch je pro tým velkým zadostiučiněním. Na stejném místě se o překonání už pokoušeli, ale neuspěli. Loď Vestas Sailrocket 1 se při jízdě převrátila a rozbila už v roce 2008. Druhý exemplář s mírnými úpravami se nemohl už rok dostat přes hranici 90 kilometrů za hodinu (50 uzlů).

Problém byl s vodou. Při této rychlosti vznikají na povrchu lodi drobné bublinky (správně kavitace). Je to dobře známý jev, který však bohužel pro rekordmany rapidně zvyšoval odpor lodi. Tým se problémem zabýval už několik let, nakonec se podařilo vyřešit úpravu tvaru povrchu minulý týden. Tým na něm podle informací NewScientisu vytvořil na několika místech drobné žlábky.

Nová úprava se vyplatila. Hned při první zkoušce loď překonala hranici 110 kilometrů za hodinu. Během třetí jízdy se jí podařilo překonat rychlostní rekord na celé půlkilometrové trati, a překonala tak rekord Američana Boba Douglase. Činil 103 kilometrů v hodině (55,65 uzlu) a byl dosažen na kiteboardu, což je "prkno" tažené plachtou vysoko nad jezdcem, tedy jakýmsi "drakem" (kite).

Zdá se, že tým je nadšený a bude se pokoušet rekord dále vylepšovat. Chtěli by celý půlkilometrový úsek překonat rychlostí 110 km/h.

Rychlejší než vítr

Rychlost větru během rekordních pokusů se měla pohybovat kolem 46 kilometrů za hodinu (25 uzlů) a vál zhruba kolmo na směr pohybu lodi po trati. V takovém postavení se loď pohybuje rychleji než přímo s větrem v zádech. Při pohybu zhruba kolmo na vítr může plachetnice dosáhnout několikanásobku rychlosti větru, jak ukazuje i příklad Vesty.

Je to dáno tím, že plachta funguje jako křídlo. Na její závětrné straně vzniká podtlak, na návětrné přetlak. Rozdíl mezi nimi je skutečnou silou pohánějící loď. Plachetnice plující přímo s větrem v zádech tedy o svůj "pohon" přijde, když dosáhne rychlosti větru a rozdíl v tlaku za a před plachtou se vyrovnají.

Lodi s plachtou pohybující se kolmo na směr větru se její "plachetní motor" nezastaví, ani když samotná loď se pohybuje rychleji než vítr, a může ji tedy dále urychlovat. Navíc je v tomto postavení i nejmenší odpor samotné plachty.

Proto se tedy říká, že rychlost lodi na hladině neurčuje skutečná rychlost větru, ale tzv. zdánlivý vítr, jehož rychlost je vektorovým součtem rychlosti větru a rychlosti samotné lodi.

Nejčtenější

Kolem právě prolétli mimozemšťané, říkají vědci. Vyvrátit jim to nelze

Rekonstrukce možné podoby planetky 1I/2017 U1 (‘Oumuamua) na základě údajů...

První objekt od jiné hvězdy zachycený pozemskými teleskopy by podle naměřených parametrů mohl být sluneční plachetnicí,...

Vyšší lidé trpí častěji řadou rakovin. Důvod je zřejmě zcela triviální

Kolorovaný snímek rakovinových buněk z elektronového mikroskopu

Pravděpodobnost vzniku rakoviny je větší u lidí vyššího vzrůstu. A to zřejmě proto, že mají v těle více buněk,...

Republikáni přebarvili USA pomocí chytrého plánu. Nenápadně a legálně

Jak se republikánům podařilo přebarvit mapu USA na červeno...

Přestože voličů demokratů je v USA už deset let více, republikánská strana má většinu v obou komorách parlamentu. Za...

Konec dvojích cen. Evropské e-shopy už Čechům nebudou účtovat přirážku

Ilustrační snímek

Na začátku prosince začne platit nařízení Evropské unie, které zakazuje internetovým obchodům považovat zákazníka z...

Okřídlení géniové. Vrány si při pokusu zvládly vyrobit složené nástroje

Vrány se ukazují jako stále chytřejší a chytřejší.

Nový experiment naznačuje, že bychom měli přehodnotit rčení chytrý jako liška na chytrý jako vrána. Skupina...

Další z rubriky

Muskovi „tuneláři“ mají první kilometry a chystají den otevřených dveří

Elon Musk natočil video ve svém tunelu u Los Angeles.

Nečekaná odnož podnikatelské činnost Elona Muska, „tunelovací“ společnost The Boring Company ukáže veřejnosti svůj...

VIDEO: Z Liberce přilétá nový bezpilotní vrtulník LIAZ

Na výstavě Future Forces Forum ukázali nový bezpilotní vrtulník

Na zbrojařském veletrhu Future Forces International Exhibition, konaném v Praze ve dnech 17. až 19. října, představila...

Platba jízdného v MHD podle Fujitsu: systém vypočítá nejlevnější variantu

Fujitsu

Prototyp terminálového systému pro platbu jízdného v hromadné dopravě nás zaujal na konferenci Fujitsu Forum 2018 v...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz