Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nejrychlejší vlak na kolejích vozí cestující běžně rychlostí 350 km/h

  11:41
Španělské dráhy Renfe zahájily v těchto dnech provoz nejrychlejšího vlaku Velaro E na kolejích s cestujícími na trati Madrid - Barcelona. Všechny ostatní rychlejší vlaky byly speciály bez cestujících nebo nejezdí po kolejích.

Velaro E | foto: Siemens

Tato jednotka drží  rekord pro sériové vysokorychlostní jednotky. Velaro E jako „AVE S 103“ ho dosáhlo během testovacích jízd na trati mezi Madridem a Barcelonou v září 2006 a má hodnotu 403,7 km/h. Předchozí rekord sériových vlakových jednotek z roku 2000 činil 368 km/h. Dosáhla jej vysokorychlostní vlaková jednotka ICE 3.

„Náš vlak Velaro E této rychlosti dosáhl jako sériové vozidlo, ve stávajícím stavu, bez úprav. Existují sice vlaky, které jely ještě rychleji, vždy se ale jedná o prototypy, nebo o zvlášť k tomuto účelu vybavená zkušební vozidla,“ zdůraznil Hans M. Schabert, předseda představenstva divize Transportní systémy společnosti Siemens. Pro úplnost ještě jednou zmíníme, že vyšší rychlosti dosáhly speciály a pro překonání rekordu bylo uděláno maximum, např. v troleji bylo vyšší napětí, jednotka byla zkrácena, kola měla větší průměr, pro snížení hmotnosti byly vozy bez sedadel, atd. Nebo vlaky nejezdí po kolejích ale na magnetickém polštáři a proto jejich rekordy se vedou samostatně.

Konstrukce jednotky Velaro E 

Konstrukce jednotky Velaro E vychází z  vysokorychlostních jednotek ICE 3 pro Německé dráhy (Deutsche Bahn AG). Předchůdce dnešního Velara, vlak ICE 3, jezdí od prvního představení na mezinárodní výstavě Expo v roce 2000 na německých tratích a v Nizozemí.

U vlakové jednotky jsou pohon a jednotlivé technické moduly rozmístěny pod podlahou po celé délce vlaku, na rozdíl od železničních vozů tažených lokomotivou, kde se pohon nachází jen na začátku (případně na konci vlaku) na lokomotivě. Při stejné délce vlaku to znamená asi o 20 % více míst k sezení, neboť namísto lokomotiv zbývá více místa pro cestující. Konstrukce přispívá rozložení pohonu po celé délce vlaku k nižšímu zatížení jednotlivých dvojkolí, čímž je dodržena mezinárodní norma (TSI) maximálně 17 tun na nápravu. Díky délce vlaku, která činí 200 metrů, je možné nasazovat vlaky i ve dvojnásobné trakci, popřípadě vlaky křídlit.

Velaro E ve Španělsku běžně dosahuje 350 km/h

Provoz byl slavnostně zahájen 22. června 2007 za přítomnosti španělské vlády a provozovatele španělských železnic Renfe. Po kolejích mezi Madridem a Barcelonou se bude prohánět 26 vysokorychlostních vlakových jednotek Velaro E (označení Renfe AVE S 103). První vlak Velaro E byl zákazníkovi představen ve Španělsku v červnu 2005. Ze 26 objednaných vlaků bylo zatím dodáno 18. Díky výkonu 8 800 kW dosahuje vlak běžné cestovní rychlosti s cestujícími 350 km/h.

Velaro E třída Club
Velaro nabízí cestujícím 404 míst k sezení ve třech třídách: Club, Preferente a Turista. Každá třída nabízí výjimečné pohodlí, protože téměř všechna sedadla lze otočit, takže ve vlaku můžete vždy sedět po směru jízdy. V přední části vlaku se nachází zvláštní vůz ve třídě Club, jehož součástí je konferenční prostor a samostatná kuchyň. Cestující si mohou jízdu zpříjemnit poslechem jednoho ze šesti zvukových kanálů nebo sledováním některého ze zábavných programů, které běží na velkých obrazovkách umístěných ve vlaku.  Další displeje poskytují cestujícím různé informace ve španělštině, katalánštině a angličtině. 

 
Velaro používá standardní zabezpečovací systém ETCS 2. stupně (European Train Control System – Evropský vlakový zabezpečovací systém). Systém ETCS monitoruje nejen rychlost vlaku a vzdálenost mezi jednotlivými soupravami na dané trase, ale i další bezpečnostní parametry důležité pro jízdu vlaku. Tento systém může potenciálně nahradit 15 momentálně existujících systémů vlakového zabezpečení v Evropě, které v Evropě vznikly v průběhu historického vývoje a nejsou navzájem kompatibilní. Velaro tak splňuje požadavky na evropskou interoperabilitu vysokorychlostních vlakových jednotek a může být tedy nasazeno i v mezinárodní dopravě.
Autor:
  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 171 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 29 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 51 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Učili jsme se od alpských záchranářů, líčí pilot počátky letecké záchranky

v diskusi jsou 3 příspěvky

26. dubna 2024

Exkluzivně Za kniplem vrtulníku strávil přes 9 250 hodin. Stál u zrodu letecké záchranné služby, létal s...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 16 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra

v diskusi jsou 4 příspěvky

24. dubna 2024  7:29

Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...

Jiří Horák obnovil ČSSD a dovedl ji do parlamentu. Se Zemanem si nerozuměl

v diskusi jsou 3 příspěvky

24. dubna 2024

Před 100 lety se narodil Jiří Horák, který po sametové revoluci pomáhal znovuobnovit sociální...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...