Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Nejrychlejší vlak na kolejích vozí cestující běžně rychlostí 350 km/h

  11:41aktualizováno  11:41
Španělské dráhy Renfe zahájily v těchto dnech provoz nejrychlejšího vlaku Velaro E na kolejích s cestujícími na trati Madrid - Barcelona. Všechny ostatní rychlejší vlaky byly speciály bez cestujících nebo nejezdí po kolejích.

Velaro E | foto: Siemens

Tato jednotka drží  rekord pro sériové vysokorychlostní jednotky. Velaro E jako „AVE S 103“ ho dosáhlo během testovacích jízd na trati mezi Madridem a Barcelonou v září 2006 a má hodnotu 403,7 km/h. Předchozí rekord sériových vlakových jednotek z roku 2000 činil 368 km/h. Dosáhla jej vysokorychlostní vlaková jednotka ICE 3.

„Náš vlak Velaro E této rychlosti dosáhl jako sériové vozidlo, ve stávajícím stavu, bez úprav. Existují sice vlaky, které jely ještě rychleji, vždy se ale jedná o prototypy, nebo o zvlášť k tomuto účelu vybavená zkušební vozidla,“ zdůraznil Hans M. Schabert, předseda představenstva divize Transportní systémy společnosti Siemens. Pro úplnost ještě jednou zmíníme, že vyšší rychlosti dosáhly speciály a pro překonání rekordu bylo uděláno maximum, např. v troleji bylo vyšší napětí, jednotka byla zkrácena, kola měla větší průměr, pro snížení hmotnosti byly vozy bez sedadel, atd. Nebo vlaky nejezdí po kolejích ale na magnetickém polštáři a proto jejich rekordy se vedou samostatně.

Konstrukce jednotky Velaro E 

Konstrukce jednotky Velaro E vychází z  vysokorychlostních jednotek ICE 3 pro Německé dráhy (Deutsche Bahn AG). Předchůdce dnešního Velara, vlak ICE 3, jezdí od prvního představení na mezinárodní výstavě Expo v roce 2000 na německých tratích a v Nizozemí.

U vlakové jednotky jsou pohon a jednotlivé technické moduly rozmístěny pod podlahou po celé délce vlaku, na rozdíl od železničních vozů tažených lokomotivou, kde se pohon nachází jen na začátku (případně na konci vlaku) na lokomotivě. Při stejné délce vlaku to znamená asi o 20 % více míst k sezení, neboť namísto lokomotiv zbývá více místa pro cestující. Konstrukce přispívá rozložení pohonu po celé délce vlaku k nižšímu zatížení jednotlivých dvojkolí, čímž je dodržena mezinárodní norma (TSI) maximálně 17 tun na nápravu. Díky délce vlaku, která činí 200 metrů, je možné nasazovat vlaky i ve dvojnásobné trakci, popřípadě vlaky křídlit.

Velaro E ve Španělsku běžně dosahuje 350 km/h

Provoz byl slavnostně zahájen 22. června 2007 za přítomnosti španělské vlády a provozovatele španělských železnic Renfe. Po kolejích mezi Madridem a Barcelonou se bude prohánět 26 vysokorychlostních vlakových jednotek Velaro E (označení Renfe AVE S 103). První vlak Velaro E byl zákazníkovi představen ve Španělsku v červnu 2005. Ze 26 objednaných vlaků bylo zatím dodáno 18. Díky výkonu 8 800 kW dosahuje vlak běžné cestovní rychlosti s cestujícími 350 km/h.

Velaro E třída Club
Velaro nabízí cestujícím 404 míst k sezení ve třech třídách: Club, Preferente a Turista. Každá třída nabízí výjimečné pohodlí, protože téměř všechna sedadla lze otočit, takže ve vlaku můžete vždy sedět po směru jízdy. V přední části vlaku se nachází zvláštní vůz ve třídě Club, jehož součástí je konferenční prostor a samostatná kuchyň. Cestující si mohou jízdu zpříjemnit poslechem jednoho ze šesti zvukových kanálů nebo sledováním některého ze zábavných programů, které běží na velkých obrazovkách umístěných ve vlaku.  Další displeje poskytují cestujícím různé informace ve španělštině, katalánštině a angličtině. 

 
Velaro používá standardní zabezpečovací systém ETCS 2. stupně (European Train Control System – Evropský vlakový zabezpečovací systém). Systém ETCS monitoruje nejen rychlost vlaku a vzdálenost mezi jednotlivými soupravami na dané trase, ale i další bezpečnostní parametry důležité pro jízdu vlaku. Tento systém může potenciálně nahradit 15 momentálně existujících systémů vlakového zabezpečení v Evropě, které v Evropě vznikly v průběhu historického vývoje a nejsou navzájem kompatibilní. Velaro tak splňuje požadavky na evropskou interoperabilitu vysokorychlostních vlakových jednotek a může být tedy nasazeno i v mezinárodní dopravě.
Autor:


Nejčtenější

Zabil je výbuch ruského tanku v centru Prahy. KSČ ničila životy pozůstalým

Tanky typové řady T-54/55, ten blíž k fotografovi evidentně neschopný pohybu,...

Zatímco na pražské Vinohradské třídě hořel a vybuchoval tank, zmatení ruští vojáci na Václavském náměstí zahájili palbu...

Tento pancíř dá tankistům pocit bezpečí a jistoty. Ale bude to stačit?

SMART PROTech na tanku Leopard 2

Německá firma IBD Deisenroth Engineering (IBD) představila prototyp balistické ochrany SMART PROTech pro obrněná...



Úspěšný start. Sonda míří ke Slunci tak blízko, jako žádná předtím

Úspěšný start rakety Delta IV Heavy 12.8.2018 v 9:31 se sondou Parker Solar...

V neděli ráno se ke Slunci vydala unikátní sonda Parker Solar Probe. Měla by se přiblížit k naší hvězdě podstatně blíže...

Sulfan jako lék? V lidských buňkách možná pomáhá zvrátit stárnutí

Klíč k procesu stárnutí tkví v DNA.

Tým vědců zkoumající jednu z příčin stárnutí oznámil úspěch, a to přímo na lidských buňkách v laboratorních podmínkách....

V noci se dívejte na nebe. Perseidy předvedou pravidelnou podívanou

Perseidy (Irsko, 7. srpna 2009)

Ani letos nás prach z komety Swift-Tuttle nemine a zájemci, kteří vydrží dlouho do noci, se tak mohou těšit na...

Další z rubriky

Facebook a Instagram vám pohlídají, kolik času na nich strávíte

Nová funkce pro kontrolu stráveného času na Facebooku

Facebook a Instagram spouští funkci, která vám ukáže, kolik času na nich trávíte.

Facebook koupil technologii, která změní podobu jeho živých videí

Facebook

Live videa jsou na Facebooku populární a největší sociální síť je chce vylepšit, aby srovnala krok s konkurencí....

Google tajně připravuje cenzurované hledání pro Čínu, tvrdí programátor

Google prý hledá, jak zpět do Číny (ilustrační koláž)

Vyhledávání firmy Google je v Číně nedostupné. Nesplňuje totiž požadavky čínské vlády na cenzurování obsahu. Podle...

Najdete na iDNES.cz