Jednotka Velaro RUS

Jednotka Velaro RUS | foto: Siemens

Nejrychlejší vlak na světě pojede v Rusku jen 250 km/h

  • 11
Ruské dráhy modernizují. V těchto dnech se rodí speciální verze nejrychlejší jednotky pro široký rozchod kolejí. Na vývoji pracují také inženýři z Česka.

Ruské dráhy (RZD) budou od roku 2009 provozovat na trati mezi Moskvou a Petrohradem (dříve Leningradem) v drsných klimatických podmínkách jeden z nejmodernějších vlaků na světě.

Velaro RUS má blízko k vysokorychlostním vlakům ICE 3 Německých drah a Velaro E španělských drah Renfe. V deseti vozech, speciálně přizpůsobených technickým a klimatickým podmínkám cestování v Rusku, se nabízí prostor pro více než 600 cestujících. Kvůli většímu rozchodu kolejí jsou vozy o 33 cm širší než jednotky ICE 3 v Německu.

Velaro

Na vývoji vozidla se podíleli i čeští konstruktéři z výrobního závodu Siemens Kolejová vozidla. Měli na starost hrubou stavbu, čelní modul, dveře, elektrokabeláž,  pneumatické potrubí, klimatizaci a toaletní systémy.

Velaro

Stavba vysokorychlostních tratí je velmi náročná. Na nové trati v Německu, kde se loni uskutečnil rekord nejrychlejší sériové lokomotivy na světě a po níž jezdí jednotky ICE 3 rychlostí 300 km/h,  je povolená odchylka koleje jen jeden milimetr. Proto v ruských klimatických podmínkách (-30 °C až +40 °C) bude rychlost  "jen" 250 km/h.

Rusko v příštím desetiletí bude svými miliardovými investicemi patřit k nejvíce rostoucím stavebním trhům v oblasti vysokorychlostní železniční přepravy. Vedle trati mezi Moskvou a Petrohradem se plánuje další spojení mezi městy Moskvou a Nižním Novgorodem.