Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Nejsilnější hudební systémy, krásná auta a sexy hostesky: Car+Sound 2008

  2:45aktualizováno  2:45
velk8 FOTOGALERIE - Extrémní instalace, tuny laminátu, tisíce neonů a kilowatty výkonu. Přinášíme rozsáhlou fotoreportáž z německého Sinsheimu, kde se každý rok setkávají nadšenci ozvučených aut a tuningu. Podívejte se s námi.

Kočky a auta... oblíbená kombinace | foto: Václav Nývlt - Technet.cz

Autorádio či navigační systém dnes naleznete skoro v každém autě, bez nich si už neumíme popojíždění v koloně či bloudění v neznámém městě ani představit. Výjimečné přestávají být i multimediální sestavy s displeji v hlavových opěrkách, které mohou zabavit cestující na zadních sedadlech - nejčastěji těch mladších až nejmladších.

Jsou však mezi námi i nadšenci z řad dospělých, kterým v autě nestačí běžné autorádio, dvou či čtyřkanálový zesilovač a patřičný počet reprosestav. Do stísněného prostoru vozidla jsou schopní vměstnat desítky reproduktorů, několik subwooferů, příslušný počet zesilovačů, nezbytné kapacitory, sekundární autobaterii... a často také spoustu LCD obrazovek, leckdy přijde řada i na herní konzolu. 

popisek Prohlédněte si
160 fotografií přímo z výstavní plochy

Ty nejodvážnější instalace jsou však zpravidla dílem tuningových studií a montážních dílen, které tak demonstrují, co všechno je technicky možné a co s laminátem a elektronikou dovedou. Pět displejů do zavazadlového prostoru by si totiž pravděpodobně nenainstaloval ani fanatický šílenec... 

Střízlivost designu se moc nenosí

Většina instalací, která je určena k běžnému provozu, je podřízena praktické nutnosti - být slyšet a nebýt vidět. Jednak tak neomezuje použití vozidla a nezmenšuje jeho úložný prostor a především skrývá mnohdy velice drahou elektroniku před zraky nenechavců. Nutno podotknout, že to lze - i vizuálně nenápadný systém dokáže nabídnout špičkový zvuk.

Car&Sound 2008 - 001

Instalace, které byly na výstavišti v Sinsheimu předváděny, byly vytvářeny s odlišným cílem - být slyšet a být i vidět. A těmto dvěma aspektům je přizpůsobeno vše. 

Car&Sound 2008 - 011

Málokdo tak při pohledu do interiérů vozidel pozná, o který model se jedná - může být majitelem třeba čtyřkového golfa, ale když se rozhlédnete po spoustě laminátových tvarů a blikajících obrazovek, vubec ho vůbec nemusíte identifikovat.

Většina instalací zabere celý zavazadlový prostor a je vcelku jedno, zda jde o maličké vozítko s několikasetlitrovým zavazadelníkem...

Car&Sound 2008 - 012

... nebo dodávku, kam se dá při troše snahy vměstnat kompletní vybavení běžného bytu. Čím výkonnější sestavu totiž instalujeme, tím více se musíme starat o chlazení zesilovačů a především zatlumení vozidla.

Car&Sound 2008 - 010

A zatímco chlazení nebývá ve většině případů zásadnější problém, protože s tím výrobci zesilovačů počítají, vibrace, které při vysoké hlasitosti reproduktory produkují, jsou větším oříškem. Vše musí být dokonale slícováno, připevněno a izolováno. Volné prostory se vyplňují speciálními tlumícími směsmi, od speciálních měkkých plátů a pěn až po asfaltové desky. 

Car&Sound 2008 - 002

Není totiž při poslechu větší otravy, než když se při každém beatu či zabrnkání na baskytaru rozrezonují různé součásti vozidla či, ještě hůře a trapněji, jeho efektní dekorace.

Car&Sound 2008 - 006

Hlasitosti, kterých jsou podobné instalace schopny dosáhnout, jsou totiž obrovské, a vozidlo se tak často dostává skoro až do role obří reprosoustavy.

Car&Sound 2008 - 008

Z dálky a s údivem

Při takové hlasitosti samozřejmě nelze v autě sedět, pouze obdivně poslouchat z uctivé vzdálenosti - s podobně osazeným vozem, jako je na následujícím obrázku, lze totiž bez potíží hlasitě naplnit muzikou (záměrně nevolím slovo ozvučit) i poměrně velký prostor - třeba tělocvičnu.

Car&Sound 2008 - 009

Napájení se také zpravidla odebírá z elektrické sítě - baterie, i při použití sekundární přídavné, takový odběr vydrží jen chvilku a se spuštěnými motory (pohánějícími speciální výkonné alternátory) by se zase brzy udusili návštěvníci.

Car&Sound 2008 - 013

Vzhledem k vysokým proudovým nárokům jsou tedy potřeba takzvané kapacitory, což jsou vlastně kondenzátory doplněné elektronickými obvody, které zajišťují krátkodobé dodávky velkého množství energie v dynamických špičkách, které by baterie ani alternátory nedokázaly v potřebné míře (a rychlosti) dodat.

Car&Sound 2008 - 025

Stejně tak je nutné volit kvalitní kabeláž se silným průměrem, obvyklé "tkaničky" s průměrem 0,5 mm zde nikdy nespatříte. Čtyři milimetry bývá minimum, zpravidla se pohybujeme i ve dvojnásobných hodnotách.

Car&Sound 2008 - 023

Show must go on: Emma a nejvyšší SPL

Výstava Car&Sound a tuningové ozvučování aut obecně je především o zábavě. A také trochu o pozlátku. Proto se mezi naleštěnými a nasvícenými vozy promenují úsporně oblečená děvčata, občas dokonce tančící v technorytmech produkovaných pojízdnými exponáty.

Car&Sound 2008 - 018

V pozdním odpoledni se však některé jen trochu unaveně opíraly o kapotu (lesk nelesk)...

Car&Sound 2008 - 022

... případně se rovnou otáčely zády (press nepress).

Car&Sound 2008 - 021

Během výstavy také probíhají přípravy a zahájení celoevropského dlouholetého soutěžení o nejlepší zvuk a nejhlasitější produkci - EMMA. Populární je zejména pro kategorii SPL (Sound Pressure League), kde se soutěží o nejvyšší akustický tlak. Vítězné hodnoty se zpravidla pohybují v oblasti startu stíhaček či blízkého poslechu cirkulárky.

Car&Sound 2008 - 020

High-endové ozvučení: když hlasitost není vše

Naprostá většina předváděných instalací kladla důraz na efektnost a hlasitost reprodukce. Někteří se však zaměřili i na kvalitu reprodukce, kterou zpravidla označujeme jako hi-fi neboli vysoká věrnost. A ta nemusí mít nic do činění s maximální hlasitostí.   

Car&Sound 2008 - 026

Na tiskové konferenci společnosti Pioneer nám byly předvedeny nové reproduktorové sety, analogové i digitální zesilovače a high-endové řídící jednotky.

Car&Sound 2008 - 027

Zajímavé je kopírování trendů a postupů z domácí spotřební elektroniky - například nový stereofonní koncový zesilovač je zcela symetrické dual-mono konstrukce s elektromagnetickým izolováním zvukových obvodů obou kanálů, čímž se zamezí vzájemným interferencím a přeslechům.

Car&Sound 2008 - 015

Pokud je takováto elektronika ve voze kvalitně instalována, můžete si vychutnávat hudbu podobně jako na kvalitní domácí sestavě.

popisek Prohlédněte si
160 fotrografií přímo z výstavní plochy



Na výstavu Car+Sound jsme jeli se společností BaSys CS, výhradním distributorem značky Pioneer.






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Před 100 lety propukly v Houstonu rozsáhlé rasové nepokoje
Před 100 lety propukly v Houstonu rozsáhlé rasové nepokoje

VIDEO 23. srpna uplynulo přesně 100 let ode dne, kdy se v texaském Houstonu odehrál incident mezi policisty bílé barvy pleti a místní černoškou. Ten vyvolal...  celý článek

Navzdory válce vyrobili  ve firmě Laurin & Klement nový motor
Navzdory válce vyrobili ve firmě Laurin & Klement nový motor

VIDEO V roce 1917 musela mladoboleslavská automobilka Laurin & Klement spoléhat nejvíce na předválečné modely svých vozů a plnila hlavně válečné zakázky. Přesto v...  celý článek

Jak se rozhoduje o veřejných zakázkách popsal Leo Hurwicz.Narodil se před 100...
Ekonom Hurwicz se narodil před 100 lety. Sestavil obrácenou teorii her

VIDEO Před 100 lety se narodil ekonom Leonid Hurwicz. Se dvěma svými kolegy sestavil obrácenou teorii her známou jako teorie návrhu mechanismů. Za ni obdrželi v roce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.