Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nejstarší tunelová lanovka v Evropě slaví 100 let

Tunelová lanovka Imperial v Karlových Varech je nejstarší svého druhu v Evropě. Provoz na sto let starých kolejích řídí moderní počítač. Máme pro vás podrobnou fotoreportáž.
Nejstarší podzemní lanovka má 100 let

Nejstarší podzemní lanovka má 100 let - Abstova výhybna | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

V Česku najdete pouze dvě města, kde se můžete svézt pozemní lanovkou. Na druhou stranu v Karlových Varech i v Praze jezdí hned dvě.

Karlovarská pozemní lanovka Imperial (ve Varech jezdí ještě dráha nazvaná Diana) je jedinečná tím, že celá vede v tunelu a ze všech pozemních lanovek v Česku má největší sklon, a to 495 promile. Patří jí také další primát, je nejstarší tunelovou lanovkou v Evropě. Její dráha sice měří pouze 127 metrů, ovšem vozy překonávají výškový rozdíl 55,19 metru.

Lanovka Imperial byla do provozu uvedena v roce 1907. Důvod k jejímu postavení byl velmi prostý. Nový majitel pozemku na kopci, Alfréd Schwalb, řešil problém, jak se ke svému majetku dostat. Nahoru totiž nevedla žádná cesta. Aby nemusel bourat okolní stavby, rozhodl se vybudovat lanovku v tunelu, kterou pak dopravoval stavební materiál. Tímto řešením zachoval panorama Karlových Varů v okolí Vřídla. Více informací z historie díla naleznete na konci článku.

Zatímco například pražská lanovka na Petřín byla postavena na vodní pohon (s vodní převahou), ta karlovarská měla od samého počátku moderní, tj. elektrický pohon. V Praze jezdí pozemní lanovkou i hosté hotelu Mövenpick na Smíchově. Vozy jsou samoobslužné. Zákazník pouze stiskne tlačítko a o zbytek se postará automatika. Takováto lanovka pochopitelně nemá žádný jízdní řád - další informace naleznete zde.


Dolní stanice je v nadmořské výšce 381,44 m. Uprostřed tunelu je Abtova výhybna (výhybka používaná u pozemních lanových drah bez pohyblivých částí - více zde). Rozchod kolejí je 1000 milimetrů (1 m).


Během stoletého provozu prošla lanovka celkem čtyřmi rekonstrukcemi. Výsledkem těchto prací je mimo jiné i to, že po původních stoletých kolejích jezdí vozy polského výrobce Konstal Chorzow a celý provoz je řízen počítačem.

Nejstarší podzemní lanovka má 100 let Nejstarší podzemní lanovka má 100 let

Zákulisí lanovky


1. Strojovna

Nejstarší podzemní lanovka má 100 let Nejstarší podzemní lanovka má 100 let
Ve strojovně vás ihned zaujme motor s převodovkou a hnací kolo. Při bližším pozorování najdete dva brzdné systémy. Jeden je na hnacím kole a druhý na převodovce. 

Nejstarší podzemní lanovka má 100 let Nejstarší podzemní lanovka má 100 let
Druhá brzda je umístěna v prostoru mezi převodovkou a motorem. V případě velmi nepravděpodobného selhání obou brzd musí pohltit energii lanovky vozové brzdy, které se svírají ke koleji.

Nejstarší podzemní lanovka má 100 let Nejstarší podzemní lanovka má 100 let
Lano vede přes rozvodná kola do tunelu lanovky

Nejstarší podzemní lanovka má 100 let Nejstarší podzemní lanovka má 100 let
a dále vede na oba vozy.

2. Tunel lanovky

Nejstarší podzemní lanovka má 100 let Nejstarší podzemní lanovka má 100 let
Lano do dolní stanice vede přes systém rozvodných kladek.

3. Míjení vozů

Nejstarší podzemní lanovka má 100 let Nejstarší podzemní lanovka má 100 let
Lanovka se táhne z dolní stanice z divadelního náměstí (fotografie vpravo) na výšinu Imperial (fotografie vlevo).

Nejstarší podzemní lanovka má 100 let Nejstarší podzemní lanovka má 100 let
K míjení vozů dochází v nejširší části tunelu na Abtově pevné výhybně.

Nejstarší podzemní lanovka má 100 let Nejstarší podzemní lanovka má 100 let
Vůz lanovky má dva druhy kol. Na jedné straně kolo s oboustranným okolkem (pravá fotografie), které vede vůz přes výhybnu. Přejetí tažného lana, které vede mezi kolejemi výhybny, pak umožňuje široké valivé kolo (fotografie vlevo). Z tohoto důvodu má konkrétní vůz ve výhybně stále stejnou kolej.

4. Řízení lanovky

Nejstarší podzemní lanovka má 100 let Nejstarší podzemní lanovka má 100 let
Provoz lanovky je řízen z dispečerského stanoviště v horní stanici. Na fotografii vpravo ho vidíte z netradičního pohledu přímo z dráhy lanovky. Každá kabina má na  obou svých koncích stanoviště řidiče. Provoz musí být s řidičem, protože to vyžaduje drážní zákon, přestože moderní počítačové ovládání jeho přítomnost nevyžaduje. Řidič udržuje s dispečinkem rádiové spojení.

Nejstarší podzemní lanovka má 100 let Nejstarší podzemní lanovka má 100 let
Poslední dvě generace řízení lanovky - vlevo moderní počítačové, vpravo klasické analogové.


 Základní technické údaje o lanovce Imperial 
 Typ lanovky Osobní pozemní tunelová lanovka kyvadlového systému s pevným uchycením
 Délka šikmé dráhy  127 metrů
 Maximální sklon  495 promile
 Nadmořská výška dolní stanice  381,44 metru
 Nadmořská výška horní stanice  436,63 metru
 Převýšení 55,19 metru
 Rozchod kolejí 1000 milimetrů
 Rekordní denní počet cestujících  3271 (19. května 2007)
 Počet cestujících od února 1997  3 172 000
 Výrobce  Von Roll
 Čas jízdy  1 minuta

5. Historické okamžiky

Nejstarší podzemní lanovka má 100 let Nejstarší podzemní lanovka má 100 let
Nejprve sloužil tunel lanovky pro dopravu materiálu a lidí na stavbu hotelu Imperial. Poté byl používán výhradně k letní dopravě osob dvěma dřevěnými vozy s otevřenými plošinami (levé foto). Po druhé světové válce nejprve prošlo modernizací strojní zařízení. V roce 1961 prošla lanovka druhou modernizací, při které byly dřevěné vozy vyměněny za celokovové.
Nejstarší podzemní lanovka má 100 let Nejstarší podzemní lanovka má 100 let
Celokovové vozy z roku 1961 byly vyrobeny v Tatře Smíchov.


Nejstarší podzemní lanovka má 100 let Nejstarší podzemní lanovka má 100 let
Poslední modernizace velkého rozsahu byla polskou splátkou dluhu bývalému Československu. Nové skříně vozů vyrobila lokomotivka Konstal Chorzow. Práce polských soudruhů byla ovšem velmi nekvalitní.

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 171 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 28 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 51 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Učili jsme se od alpských záchranářů, líčí pilot počátky letecké záchranky

26. dubna 2024

Exkluzivně Za kniplem vrtulníku strávil přes 9 250 hodin. Stál u zrodu letecké záchranné služby, létal s...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra

24. dubna 2024  7:29

Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...

Jiří Horák obnovil ČSSD a dovedl ji do parlamentu. Se Zemanem si nerozuměl

24. dubna 2024

Před 100 lety se narodil Jiří Horák, který po sametové revoluci pomáhal znovuobnovit sociální...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...