Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Nejstarší tunelová lanovka v Evropě slaví 100 let

aktualizováno 
Tunelová lanovka Imperial v Karlových Varech je nejstarší svého druhu v Evropě. Provoz na sto let starých kolejích řídí moderní počítač. Máme pro vás podrobnou fotoreportáž.

Nejstarší podzemní lanovka má 100 let - Abstova výhybna | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

V Česku najdete pouze dvě města, kde se můžete svézt pozemní lanovkou. Na druhou stranu v Karlových Varech i v Praze jezdí hned dvě.

Karlovarská pozemní lanovka Imperial (ve Varech jezdí ještě dráha nazvaná Diana) je jedinečná tím, že celá vede v tunelu a ze všech pozemních lanovek v Česku má největší sklon, a to 495 promile. Patří jí také další primát, je nejstarší tunelovou lanovkou v Evropě. Její dráha sice měří pouze 127 metrů, ovšem vozy překonávají výškový rozdíl 55,19 metru.

Lanovka Imperial byla do provozu uvedena v roce 1907. Důvod k jejímu postavení byl velmi prostý. Nový majitel pozemku na kopci, Alfréd Schwalb, řešil problém, jak se ke svému majetku dostat. Nahoru totiž nevedla žádná cesta. Aby nemusel bourat okolní stavby, rozhodl se vybudovat lanovku v tunelu, kterou pak dopravoval stavební materiál. Tímto řešením zachoval panorama Karlových Varů v okolí Vřídla. Více informací z historie díla naleznete na konci článku.

Zatímco například pražská lanovka na Petřín byla postavena na vodní pohon (s vodní převahou), ta karlovarská měla od samého počátku moderní, tj. elektrický pohon. V Praze jezdí pozemní lanovkou i hosté hotelu Mövenpick na Smíchově. Vozy jsou samoobslužné. Zákazník pouze stiskne tlačítko a o zbytek se postará automatika. Takováto lanovka pochopitelně nemá žádný jízdní řád - další informace naleznete zde.


Dolní stanice je v nadmořské výšce 381,44 m. Uprostřed tunelu je Abtova výhybna (výhybka používaná u pozemních lanových drah bez pohyblivých částí - více zde). Rozchod kolejí je 1000 milimetrů (1 m).


Během stoletého provozu prošla lanovka celkem čtyřmi rekonstrukcemi. Výsledkem těchto prací je mimo jiné i to, že po původních stoletých kolejích jezdí vozy polského výrobce Konstal Chorzow a celý provoz je řízen počítačem.

Nejstarší podzemní lanovka má 100 let Nejstarší podzemní lanovka má 100 let

Zákulisí lanovky


1. Strojovna

Nejstarší podzemní lanovka má 100 let Nejstarší podzemní lanovka má 100 let
Ve strojovně vás ihned zaujme motor s převodovkou a hnací kolo. Při bližším pozorování najdete dva brzdné systémy. Jeden je na hnacím kole a druhý na převodovce. 

Nejstarší podzemní lanovka má 100 let Nejstarší podzemní lanovka má 100 let
Druhá brzda je umístěna v prostoru mezi převodovkou a motorem. V případě velmi nepravděpodobného selhání obou brzd musí pohltit energii lanovky vozové brzdy, které se svírají ke koleji.

Nejstarší podzemní lanovka má 100 let Nejstarší podzemní lanovka má 100 let
Lano vede přes rozvodná kola do tunelu lanovky

Nejstarší podzemní lanovka má 100 let Nejstarší podzemní lanovka má 100 let
a dále vede na oba vozy.

2. Tunel lanovky

Nejstarší podzemní lanovka má 100 let Nejstarší podzemní lanovka má 100 let
Lano do dolní stanice vede přes systém rozvodných kladek.

3. Míjení vozů

Nejstarší podzemní lanovka má 100 let Nejstarší podzemní lanovka má 100 let
Lanovka se táhne z dolní stanice z divadelního náměstí (fotografie vpravo) na výšinu Imperial (fotografie vlevo).

Nejstarší podzemní lanovka má 100 let Nejstarší podzemní lanovka má 100 let
K míjení vozů dochází v nejširší části tunelu na Abtově pevné výhybně.

Nejstarší podzemní lanovka má 100 let Nejstarší podzemní lanovka má 100 let
Vůz lanovky má dva druhy kol. Na jedné straně kolo s oboustranným okolkem (pravá fotografie), které vede vůz přes výhybnu. Přejetí tažného lana, které vede mezi kolejemi výhybny, pak umožňuje široké valivé kolo (fotografie vlevo). Z tohoto důvodu má konkrétní vůz ve výhybně stále stejnou kolej.

4. Řízení lanovky

Nejstarší podzemní lanovka má 100 let Nejstarší podzemní lanovka má 100 let
Provoz lanovky je řízen z dispečerského stanoviště v horní stanici. Na fotografii vpravo ho vidíte z netradičního pohledu přímo z dráhy lanovky. Každá kabina má na  obou svých koncích stanoviště řidiče. Provoz musí být s řidičem, protože to vyžaduje drážní zákon, přestože moderní počítačové ovládání jeho přítomnost nevyžaduje. Řidič udržuje s dispečinkem rádiové spojení.

Nejstarší podzemní lanovka má 100 let Nejstarší podzemní lanovka má 100 let
Poslední dvě generace řízení lanovky - vlevo moderní počítačové, vpravo klasické analogové.


 Základní technické údaje o lanovce Imperial 
 Typ lanovky Osobní pozemní tunelová lanovka kyvadlového systému s pevným uchycením
 Délka šikmé dráhy  127 metrů
 Maximální sklon  495 promile
 Nadmořská výška dolní stanice  381,44 metru
 Nadmořská výška horní stanice  436,63 metru
 Převýšení 55,19 metru
 Rozchod kolejí 1000 milimetrů
 Rekordní denní počet cestujících  3271 (19. května 2007)
 Počet cestujících od února 1997  3 172 000
 Výrobce  Von Roll
 Čas jízdy  1 minuta

5. Historické okamžiky

Nejstarší podzemní lanovka má 100 let Nejstarší podzemní lanovka má 100 let
Nejprve sloužil tunel lanovky pro dopravu materiálu a lidí na stavbu hotelu Imperial. Poté byl používán výhradně k letní dopravě osob dvěma dřevěnými vozy s otevřenými plošinami (levé foto). Po druhé světové válce nejprve prošlo modernizací strojní zařízení. V roce 1961 prošla lanovka druhou modernizací, při které byly dřevěné vozy vyměněny za celokovové.
Nejstarší podzemní lanovka má 100 let Nejstarší podzemní lanovka má 100 let
Celokovové vozy z roku 1961 byly vyrobeny v Tatře Smíchov.


Nejstarší podzemní lanovka má 100 let Nejstarší podzemní lanovka má 100 let
Poslední modernizace velkého rozsahu byla polskou splátkou dluhu bývalému Československu. Nové skříně vozů vyrobila lokomotivka Konstal Chorzow. Práce polských soudruhů byla ovšem velmi nekvalitní.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Tento Šmolík Š.2 je exponátem Leteckého muzea Kbely.
První vojenský letoun československé konstrukce nepotěšil Francouze

První vojenský letoun československé výroby vznikl v roce 1920 v budoucím Letovu a jeho konstruktérem byl Alois Šmolík. Z typu byla odvozena i civilní létající...  celý článek

Paul Otellini
Zemřel Paul Otellini, bývalý šéf, který upevnil pozici Intelu

Ve věku 66 let zemřel Paul Stevens Otellini, bývalý ředitel americké společnosti Intel. Ve firmě pracoval od roku 1974, od roku 1998 byl v jejím vedení.  celý článek

Poškozený motor číslo 4 - Air France let číslo 66
Cestující zažili děsivé okamžiky, Airbusu se nad oceánem obnažil motor

V Kanadě nouzově přistál francouzský Airbus A380-800 s rozbitým motorem. Za letu nad Atlantickým oceánem se dopravnímu letadlu poškodil jeden z motorů. Nikdo z...  celý článek

Kočárky, které přežijí i dva raubíře.
Kočárky, které přežijí i dva raubíře.

Přečtěte si recenze kočárků na eMimino.cz a vyberte ten nejlepší.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.