Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Největší dopravní letadlo světa poprvé přiletělo do Prahy

  20:17aktualizováno  2. října 11:30
Lufthansa v neděli krátce představila na ruzyňském letišti největší dopravní letadlo světa Airbus A380. Je to první návštěva tohoto letadla v České republice.

Na pražském letišti Airbus A380-800, který je schopný přepravit víc než 850 pasažérů, poprvé přistál v neděli ráno v 9:15. Prahu obří letoun navštívil u příležitosti 45. výročí působení společnosti Lufthansa v Česku. Diváků se na letišti sešlo několik set. Airbus těsně před přistáním kroužil dvacet minut nad letištěm.

V rámci propagační akce se letoun na Ruzyni zdržel jen asi dvě hodiny. Pak pokračoval na stejnou návštěvu do Maďarska.

Podrobnosti o největším letadle dneška a obsáhlou fotogalerii najdete v tomto článku.

Airbus A380 v Praze

Airbus A380 v Praze

Prohlídka letadla byla jen pro pozvané obchodní partnery, novináře a nejvěrnější cestující společnosti. Ostatní zájemci si mohli letadlo prohlížet z vyhlídkové terasy nebo z okolí letiště.

Airbus A380 doposud v České republice nepřistál, nedělní návštěva byla první. A pokud některá aerolinka nepodnikne nějaký další propagační let, tak to asi bude i načas poslední návštěva. I proto byla nedělní akce velmi očekávána fanoušky letectví.

V pravidelném provozu není příliš pravděpodobné, aby takto velké letadlo do Prahy létalo. Airbus A380 je primárně dálkové letadlo a do Prahy létá jen minimum dálkových linek. V pravidelném provozu to jsou linky z Dubaje, Soulu, New Yorku a v letní sezoně i z Atlanty. Ze Soulu létá do Prahy Boeing 777-200, z Dubaje zatím Airbus A330-200, plánováno je nasazení většího Boeingu 777-300. A linky z New Yorku a Atlanty létá Airbus A330-200.

Přitom výše uvedená letadla jsou oproti Airbusu A380 stále relativně malá. Do největšího dopravního letadla světa se na dvě paluby vejde průměrně okolo 500 pasažérů, konkrétně u Lufthansy je to ve třech třídách 526 cestujících. Ostatní dálková letadla, která létají do Prahy, mají kapacitu od zhruba 240 do 270 cestujících.

Airbus A380 v Praze

Airbus A380 je podstatně větší i než donedávna největší dopravní letadlo Boeing 747. Do něj se průměrně vejde 350 až 400 pasažérů, u letadel provozovaných Lufthansou je to průměrně okolo 350 cestujících. Vždy ale záleží, v jaké konfiguraci aerolinka letadlo provozuje. Airbus A380 ve verzi 800, která je prozatím jediná, to může být až 853 cestujících, pokud je v letadle jen turistická třída. Boeing 747 měl v praxi kapacitu verze upravené pro krátké linky v Japonsku až 600 cestujících. Nákladní varianty Boeingu 747 do Prahy pravidelně létají.

Airbus A380 v Praze

Airbus A380 v Praze

Ještě větším letadlem než A380 je Antonov An-225 Mrija. Tento nákladní letoun s šesti motory ale existuje jen v jediném exempláři. Mrija na Ruzyni několikrát přistála. Naposledy byla v Praze před pěti lety a poprvé v roce 1989, kdy přiletěla z pařížského aerosalonu s raketoplánem Buran na zádech. Přeprava raketoplánu byla totiž jedním z důvodů vzniku tohoto letadla.

Ruzyně a obří letouny

Nedělní přílet stroje A380 má odstartovat příchod velkých letadel do Česka.

Pražské ruzyňské letiště kvůli tomu zvyšuje své odbavovací kapacity a v budoucnu bude schopné běžně odbavit cestující čtyřmotorových Airbusů A340-600, největších Boeingů B747-8 či o něco menších B777-300.

Letiště kvůli přijímání obřích letounů nechalo zmodernizovat nástupní tunely celkem u tří letadlových stání za zhruba 177 milionů korun.

Jednoduché nástupní mosty letiště rozšíří na dvojité, což umožní odbavovat výrazně větší letadla s rozpětím křídel do 65 metrů. Výstavba nových tubusů s pracovištěm letištní kontroly a další nezbytnou infrastrukturou by podle letiště měla být dokončena do února příštího roku.

Autoři: , ,



Nejčtenější

Fotky z letecké nehody ukazují, že cestující se neumějí zachránit

Poškozený motor letounu spolešnosti Southwest Airlines

Jestli někdo potřeboval důkaz, že cestující nesledují bezpečnostní instruktáž posádky, čerstvá nehoda letadla...

Ruská armáda zavedla do výzbroje „smrtící kombajny“. Byly i v Sýrii

BMPT Terminátor

Ruská armáda dala do zkušebního provozu deset vozidel Terminátor určených pro palebnou podporu tanků. Některá z těchto...



Pilotovi se nechtělo střílet, ale musel. Sestřelení letu KAL 902

Letoun Korejských aerolinií po nouzovém přistání na zamrzlém jezeře.

Před 40 lety sovětská protivzdušná obrana sestřelila dopravní letadlo korejských aerolinek, které se dostalo na území...

Youtuber zaplakal. V přímém přenosu mu hackeři ukradli 40 milionů

Ian Balina zřejmě během hacku přišel o více než dva miliony dolarů v...

Přijít o miliony dolarů je ve světě kryptoměn až neuvěřitelně snadné. Přesvědčil se o tom i Ian Balina, americký...

Voda na Marsu je. Chová se však zvláštně a může i levitovat

Na povrchu Marsu můžeme spatřit nejenom doklady o proudění kapalné vody v...

Dva experimenty ukázaly, že na povrchu Marsu se voda chová výrazně jinak, než jsme zvyklí. Například místní „bahno“...

Další z rubriky

Jak funguje parní raketa, která má dokázat, že je Země placatá

Američan Mike Hughes a jeho vlastnoručně vyrobená raketa (6. března 2018)

V noci na neděli v Mohavské poušti vyletěla do vzduchu parní raketa Mikea Hughese. Byť údajný důvod jeho startu byl...

Alespoň 50 Mbit/s pro všechny. I vám internet nakonec zrychlí

Stovky megabitů či jednotky gigabitů. Budoucnost připojení k internetu je...

Vysokorychlostní internet má být v dohledné době dostupný v téměř každé domácnosti. Kam nepovede kabel, posvítí LTE...

Bál se druhý pilot promluvit? Proč Sověti sestřelili let KAL 902

Letoun KAL 902 na hladině zamrzlého jezera

(2. díl) Před 40 lety sovětští stíhači sestřelili let korejských aerolinek KAL 902, který zabloudil nad sovětské území....

Najdete na iDNES.cz