VIDEO: Vědci našli u Havaje mořskou houbu velkou jako dodávku

11:01aktualizováno  11:01
Unikátní objev se podařil americkým vědcům u Havajských ostrovů. Dva kilometry pod mořskou hladinou našli houbu velkou jako dodávka. Je to největší mořská houba, jaká kdy byla objevena, uvedli tento týden v časopisu Marine Biodiversity.

„Tady je živočich, jaký pravděpodobně nikdy předtím nebyl nalezen,“ představil objev jeden z šéfů vědeckého týmu biolog Christopher Kelley. „Je to určitě největší houba, o jaké jsem kdy slyšel,“ komentoval nález emeritní profesor Paul Dayton, který studuje velké houby v Antarktidě.

Modravou houbu dlouhou 3,5 metru, vysokou dva metry a širokou 1,5 metru našli vědci asi před rokem v chráněné oblasti u Severozápadních havajských ostrovů, která je největší chráněnou rezervací Spojených států. S rozlohou asi 360 000 km čtverečních patří i k největších chráněným oblastem na světě.

Američtí vědci našli v roce 2015 u Havajských ostrovů největší mořskou houbu na...

Vědci doufají, že hluboké vody tohoto regionu jim v budoucnu odhalí ještě další záhady. „Největší část naší planety leží v hlubokých vodách, z nichž valná většina nebyla nikdy prozkoumána,“ uvedl další člen týmu Daniel Wagner. A dodal, že z nálezu tak obrovské a zřejmě i velmi staré houby se můžeme hodně dozvědět o životě v mořských hlubinách.

Mořské houby dosahují obvykle velikosti několika centimetrů či desítek centimetrů. Často vytváří rozsáhlé koberce na mořském dně, zejména v hloubkách několika desítek až stovek metrů (na okrajích šelfů). Významně se podílejí na samočisticí schopnosti vod, neboť se živí tak, že filtrují drobné organismy.

Stáří některých velkých hub nalezených v mělčích vodách vědci odhadují až na 2300 let.

Obyčejná hrací kostka může pomoci rozhodnout se a přitom „rozdělit“ hlas mezi...