Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Největší problém robotických aut? Lidi

  13:45aktualizováno  13:45

Zcela samostatné auto od společnosti Google nemá ani volant. | foto: Google Self-Driving Car Project

Lidé by měli být na silnici „menší blbci“. Takové poučení si odnesl z dosavadního vývoje počítačem řízeného auta u firmy Google Dimtrij Dolgov, šéf vývoje softwaru pro projekt. Řekl to pro New York Times, které mají v dnešním vydání článek o úskalí vývoj „samořiditelných“ aut. (NYTimes mají 10 článků měsíčně zdarma pro každého, takže by měl být přístupný.)

Jednou z největších potíží vývoje podle článku a oslovených odborníků jsou totiž právě ostatní řidiči na silnicích. Na rozdíl od počítače totiž nejsou schopni dodržovat předpisy beze zbytku a velmi často zbytečně riskují, ať už z lenosti, nedostatku soustředění nebo jiných důvodů. Článek uvádí jeden případ, kdy robotické auto zůstalo paralyzované stát na křižovatce, protože lidští řidiči na ostatních příjezdových cestách prostě odmítali úplně zastavit. Velmi pomalinku popojížděli a čekali na příležitost „vecpat“ se do provozu. Počítač to vyhodnotil jako možné riziko a odmítal do křižovatky vjet. (Problém už je podle Googlu vyřešený, a počítač už umí najíždět pomalinku do silnice stejně jako řidič, aby dal najevo, že hodlá pokračovat v jízdě. Jinak řečeno, také se pomalu mění na blbce...)

Novinář z New York Times (nevíme přesně, který) zase během nedávné jízdy z Google Car zažil dvě velmi nepříjemné chvíle, kdy auto divoce zareagovalo na situace, které by lidského řidiče nechaly chladným. V jednom případě auto na kraji silnice bylo zaparkované tak špatně, že podle analýzy softwaru by se možná mohlo pokusit vjet do vozovky. A tak se mu počítač vyhnul ostrým manévrem, který pocuchal nervy cestujícícm a zřejmě i přihlížejícím.

V druhém případě počítač strhnul řízení vozidla k podobnému manévru uprostřed světelné křižovatky. Ze strany - a tedy ze silnice, kde padla červená - se totiž blížilo jiné auto rychleji, než počítač považoval podle svých parametrů za bezpečné. Řidič tohoto auta ale přitom dělal to, co jsme asi někdy udělali všichni, a jen z nějakého důvodu začal brzdit až těsně před světly, přitom ovšem zcela bezpečně.

Podle Google současný program slouží k „vyhlazení“ podobných nesrovnalostí. Robotická auta mají tu nevýhodu, že nemohou řešit část nepředvídatelných situacím domluvou, na kterou stačí oční kontakt. Z něj dokážeme poměrně dobře usoudit, na co se druhý chystá. Je také otázkou, zda je vůbec možné řídící software „vychytat“ tak, aby auto své pasažéry i kolemjedoucí čas od času nepřekvapilo třeba neplánovaným „losím testem“ - vždyť silnice bude v některých ohledech nepředvídatelné prostředí.

Autor:



Nejčtenější

Bitcoin ztrácí. Ze 150 na 1 000 dolarů jej přitom dostal jeden člověk

(Ilustrační snímek)

Začátek třetího týdne nového roku není pro kryptoměny vůbec příznivý. Prakticky všechny ztrácejí na své hodnotě....

Odtud prý NASA vysílala falešné záběry z přistání na Měsíci

Lunar Crater

K nejbližšímu městu je to téměř 130 kilometrů. Okolo není nic než poušť a pár kusů dobytka, který se popásá na...



Prchající migy mířily na ostrov dánský. Američané jim chtěli dát letiště

MiG-15bis (s číslem 346 na přídi) na ostrově Bornholm. S letounem uprchl...

Během studené války se u Američanů vyvinula intenzivní touha po sovětských stíhačkách mig. Ne snad, že by je chtěli...

Proč na faktech nezáleží? Náš mozek panikaří a brání se cizím názorům

Souboj racionality a emocí (ilustrační foto)

Dohodnout se s tím, kdo s vámi nesouhlasí, je nesmírně těžké. Fakta budou dost možná překřičena emocionální reakcí....

Co byste měli vědět, než miliardář Musk pošle svou Teslu kolem Slunce

Tesla Roadster před uzavřením do aerodynamického krytu rakety Falcon Heavy

Elon Musk na začátku prosince překvapil oznámením, že první exemplář rakety Falcon Heavy ponese místo obvyklého závaží...

Další z rubriky

Roční poplatky za bezplatnou službu? Software jako služba v podání BMW

Apple integruje iPhone do palubního systému automobilů prostřednictvím služby...

Zatímco většina výrobců vozidel nabízí systémy pro integraci chytrého telefonu do systému vozu bezplatně, BMW bude za...

Plánované změny Facebooku mohou zvýšit šíření falešných zpráv

Logo Facebooku

Facebook se chystá změnit algoritmus, aby měl uživatel na hlavní stránce více příspěvků od přátel než od firem a médií....

Japonský astronaut nečekaně „vyrostl“ o devět centimetrů, pak se omluvil

Japonský astronaut Norishige (Norišige) Kanai

Japonský astronaut Norišige Kanai, který v současné době pobývá na Mezinárodní vesmírné stanici, uvedl, že za pouhé tři...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz