Některé nahrávací firmy chtějí z internetu víc peněz

  • 6
Některé velké nahrávací firmy chtějí větší díl z prodeje hudby přes internet a už s prodejci začaly jednat o zvýšení poplatků. Chtějí je tímto způsobem přinutit, aby jim dávali více peněz za to, že umožňují lidem stahovat hudbu a další materiály chráněné autorským právem.

Stahování hudebních souborů přes internet se začalo masově šířit na konci 90. let, tehdy ale ještě bez povolení majitelů autorských práv. Po vlně žalob, která na sebe nenechala dlouho čekat, že začaly objevovat legální služby, které dnes převládají. Nahrávací firmy tak nyní chtějí využít růstu obliby nákupu hudby přes internet.

Snahy hudebního průmyslu ale nejsou po chuti americké firmě Apple Computer. Ředitel Steve Jobs totiž tento segment do značné míry ovlivňuje, protože služba iTunes, kterou Apple provozuje, je mezi uživateli stále oblíbenější. Nahrávací firmy jsou však velmi opatrné se svými požadavky.

Třeba o společnostech Universal Music a Sony BMG je známé, že by nerady slibně se rozvíjející segment narušily tím, že začnou po provozovatelích serverů požadovat vyšší poplatky. EMI a Warner Music se k možnosti zvýšení velkoobchodních cen zatím nevyjádřily a mezi podniky zatím nepanuje shoda. Nahrávací firmy jsou si vědomy, že legální stahování hudby z internetu je zatím mladý a nevyzrálý segment, zato však slibný a velmi rychle rostoucí. Část nahrávacích firem proto nechce slibný vývoj narušit a počká, jak rychlý bude další růst. Experti varují před recidivou pirátství, pokud firmy zvýší poplatky.

Internetové pirátství, kdy si lidé bez souhlasu majitelů autorských práv stahovali hudbu, podle některých analýz stálo nahrávací firmy 2,4 miliardy dolarů (asi 55 miliard Kč) ročně. Šéfové nahrávacích firem tvrdí, že byly poplatky za stahování hudby schválně nastaveny nízko, aby podpořily zájem o legální distribuci přes internet. Teď ale tvrdí, že jsou poplatky možná stanoveny až příliš nízko.

Snahy části nahrávacích firem zvýšit velkoobchodní poplatky svědčí podle analytiků o tom, že poptávka po on-line hudbě je mimořádně silná a provozovatelé serverů se tedy odlivu zákazníků bát nemusejí. Za poslední období nicméně růst nebyl tak silný,aby prodej hudby přes internet překonal dvě procenta z celkového prodeje.

Spotřebitelé jsou nyní zvyklí platit za jednu skladbu, kterou si stáhnou z internetu, 99 centů nebo méně (do 22 Kč). Obecně se má za to, že velkoobchodní cena se pohybuje kolem 65 centů. Podle výzkumné společnosti Gartner, která sleduje činnost na internetu, se lehce může stát, že spotřebitelé se znovu vrátí do nelegálních sfér a zahájí novou éru pirátství, pokud by měli platit víc.