Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Neotřepaná vize by byla internetu sakra třeba...

  6:00aktualizováno  6:00
Vizionáři na internetu vymírají a nová kasta se nerodí. Přitom to, co internetu začíná výrazně chybět, je vize. Proč? Jak to? Jaká vize a kdo ji stvoří? Na co vlastně vize?
V poslední době, kdy přestalo platit zlaté pravidlo internetového dávnověku "nikdy nevěř nikomu, kdo má kravatu a mluví o internetu", začíná na internet samotný doléhat stín. Stín sebe sama. Zeptáte se samozřejmě, co je to za nesmysl, jak může padat stín na něco, co vlastně ani neexistuje a je deklarováno jen všeobecnou aklamací práv TCP/IP proudit tu i onde. Možná může - doba se mění a lidé s nimi.

Příkladem může být výše uvedené pravidlo o nedůvěryhodnosti okravatovaných. Zatímco ještě nedávno byli k smíchu vyšňoření páprdové vykládající cosi poučného o škodlivosti internetu jakožto nepojmutelného zla, dnes se mění i bývalí internetoví guruové. Kravatu nasazuje Ivo Lukačovič, Marka Antoše potkáte v obleku, o Hlavenkovi nemluvě. Michal Bláha byl slušňák vždy a Ondřej Neff také vlastní aparní sáčko. Sebe samého se zdráhám k těmto přiřadit, nicméně i já jsem zakoupil kalhoty, ve slevách v sekáči jsem vyměnil pohodlné kanady za stísněné polobotky a ve chvíli nejtěžší jsem ochoten kolem krku nahodit i vlajku stavu penězožroutského, kravatu.

Proč jsem řekl "bývalí guruové"? Říká se, že nemůžete být guru a nevypadat jako mešuge. Na tom bych nebazíroval, ale jako guru nemůžete být rozhodně profesionál svázaný se svojí společností. Zatímco dříve jsme mohli komukoliv z výše uvedené skupinky naslouchat v němém úžasu nad kejkly, které staví nad kupičkou paketů a drátů, dnes se vluzuje neodbytná myšlenka, zda jejich vize neodvádí pozornost od něčeho, k čemu se opravdový vývoj bude upírat, co tito mudrcové chrámu Packetových sítí vidí v dáli a co nám přízemním jest upřeno popatřiti. V mysl se vkrádá myšlenka, zda snad jejich zájmy firemní nepřevyšují touhu sdílet vizi.

Nemyslím si, že by to bylo případem konkrétně zmíněných, alespoň ne ve spektru vědomém. Je třeba si uvědomit, že pokud máte firmu na internetu podnikající a na internetu závislou, představuje to určité směřování pohledu, určité zbavení se rozhledu natolik potřebného k výkonu vizionářské "profese".

Smůla je, že takováto přirozená odúmrť vizionářů postihuje internet houfně ve všech jeho podobách. Z úspěšných vizionářů se stávají úspěšní podnikatelé, což není vyšší vývojové stádium vize a dokladování její úspěšnosti, ale její faktická smrt. Staří vizionáři vymírají a nových tu není - vzniklé vakuum postihuje internet stejně, jako cokoliv jiného v dějinách lidstva.

Proč hovořím o vakuu vizí? Zatímco ještě nedávno se na internetu rodila digitální revoluce a to právě dílem vizionářů - u nás těch našich, ale především těch amerických - dnes už je to komerční vývoj. Kára jede s kopce sama a to zejména v případě, když do ní stále přihazujete dolary plnými hrstmi. Akcie vybrané společnosti internetových firem na burze rostou, aniž by firmy vlastnili něco faktického, o co by se dalo opřít, vyjma toho, co si americká burza cení snad nejvíce: potenciál. Jenže potenciál má i například sopka Vesuv - potenciál vybuchnout a nechat za sebou spoustu mrtvých a ruiny.

Naprostá většina internetových firem je ve ztrátě, zisky v nedohlednu - připomíná to studenou válku. Firmy utrácejí, protože utrácí jejich konkurence. Hodnota firem roste, protože utrácejí a čím více utrácejí, tím jsou hodnotnější. Konec celého cyklu je v nedohlednu, ale mohu vás ujistit, že by to bylo první permetum mobile, kdyby to tak fungovalo do nekonečna...

Co s tím?

Vizi - chce to vizi. A pokud říkám vizi, tak myslím myšlenku, která ještě nikoho nenapadla, nebo ji nikdo nevyslovil. Rozhodně nemyslím vizi portálu, nebo vizi aukčně prodávaného harampádí. Myslím vizi, díky níž se zrodilo Yahoo!, myslím vizi, která vynesla Amazon.com na vrchol slávy, myslím vizi, která se rodí v nejmoudřejích hlavách jednou za desetiletí. Podobnou vizi, jako byl nápad propojit klubka drátů bez velkých smluv a závazků, vizi, která zrodila HTML. A takové vize se nerodí v místech, kde vize zemřely nebo se přerodily v komerční projekty rozkreslované v PowerPointových presentacích.

Nepočítejme s tím, že takovou vizi přinese profesionálně deformovaná hrstka kdysi skutečných vizionářů. Zapomeňme na žvásty ve stylu Digitální Nervový Systém určené k zvýšení odbytu výrobků firmy živící se pucováním Oken a odtržené od skutečného základu člověka. Zapomeňme na vize vzešlé z oportunismu nebo z nutnosti vyhranit se proti pucování Oken.

Tahle vize musí vzejít z lidí, kteří doposud s jejím naplňováním nemají nic společného, kteří ani nevědí, jak se programuje v ASP nebo PHP.

Až tahle vize dá internetu druhý dech. Zasloužil by si ji. Jinak skončí jako většina podobných záležitostí před ním...

... vložte číslo svého účtu a autorizujte platbu 1,20 Kč za přečtení tohoto článku...

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační foto
Tipy na zajímavé weby: aby vás nenapálil podvodný e-shop

Nenaletět nějakému podvodníkovi, který se vydává za provozovatele internetového obchodu, pomůže ověření e-shopů na Dtest.cz. Nejen průvodce světem restaurací,...  celý článek

Vizualizace struktury diskuze Kialo.com
Dá se na internetu diskutovat rozumně? Platforma Kialo to chce zkusit

Nová platforma chce nabídnout nástroj pro racionální debaty. Snaží se o to především strukturováním diskuze a upřednostňováním podepřených argumentů.  celý článek

Aplikace Uber
Apple nechal Uberu vlastní funkci, která umí nahrávat obrazovku uživatelů

Apple umožnil taxikářské aplikaci Uber kvůli aplikaci pro hodinky iWatch snímat obrazovky mobilních zařízení.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.