Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


„Neposlušný“ eskalátor v metru prý odmítl svézt tajemníka KSČ Husáka

aktualizováno 
Mezi některými zaměstnanci Dopravního podniku koluje tahle historka už 36 let. Během slavnostního zahájení provozu pražského metra se prý přímo pod Gustávem Husákem nechtěně zastavil eskalátor. Mohl za to bezpečnostní vypínač, který najdete v podzemí i dnes. Právě 10. května 1974 začal veřejný provoz.

Původní uspořádání eskalátorů na I. P. Pavlova | foto: Archiv DP Praha

První den provozu metra zanechal v paměti lidí více vzpomínek, než mohly nebo chtěly zaznamenat oficiální zdroje. Některé, zvláště ty oficiálně nezaznamenané, se během let změnily na legendy.

Od zahájení provozu metra uběhlo v neděli 36 let. Veřejnost začala jezdit podzemkou o den později, 10. května 1974.

Legenda o vypínači, stojících eskalátorech a Husákovi

Pojízdné schody ve stanici metra I. P. Pavlova byly v počátcích metra jakoby prokleté. Po velké havárii 18. dubna, kdy byly ještě ve zkušebním provozu, se údajně zastavily také 9. května 1974. V den slavnostního otevření metra.

Ještě před oficiálním zahájením provozu s cestujícími se prý měly eskalátory zastavit právě v okamžiku, kdy po nich vyjížděla ze stanice skupina nejvyšších prominentů v čele s generálním tajemníkem KSČ a pozdějším prezidentem ČSSR Gustávem Husákem.

Původní uspořádání eskalátorů na  P. Pavlova

Původně byly ve stanici I. P. Pavlova pouze tři eskalátory. Dnes se svezete na čtyřech.

Tato událost, nepříjemná pro zaměstnance metra odpovědné za provoz pohyblivých schodů, prý naštěstí neměla v tehdejším tuhém normalizačním režimu žádnou vážnější dohru.

Následným prošetřováním byla dle vyprávění zjištěna objektivní příčina - jeden z takzvaných koncových vypínačů byl příliš citlivě nastaven. Zareagoval pravděpodobně ten, který hlídal, aby nedošlo k přetížení mechanismu.

Pomozte objasnit neznámou historii

Pokud jste byli přímými svědky popsaného zastavení eskalátoru nebo jiných zajímavých událostí v pražském metru, dejte nám vědět.

Ozvěte se na e-mailovou adresu redakce@idnes.cz.

Pomozte nám doplnit dosud neznámé nebo zapomenuté střípky událostí z počátků metra v hlavním městě.

Bylo, nebylo?

Legenda o zastavení eskalátoru s Gustávem Husákem se šíří pouze ústně. Jak se celá událost seběhla, není po těch letech jisté. Jisté však je, že pokud se taková porucha opravdu přihodila, určitě by zůstala utajena přesně tak, jak velela tehdejší praxe. Více v článku Soudruzi přijímali závazky, utajovaly se poruchy.

V archivu hledáme dokumenty s příslušnými záznamy z provozu. Krabice s dosud známými listinami a fotografiemi z prvního dne provozu metra totiž informace o události neobsahuje.

Provozní knihy, ve kterých by záznam mohl být, byly pravděpodobně již skartovány. Do vydání článku se příslušné archiválie nepodařilo nalézt. Redakce tímto velmi děkuje Pavlovi Fojtíkovi, vedoucímu archivu DP, který pro nás listiny a dobové fotografie vyhledává.

Podrobnosti o začátcích provozu metra si přečtěte v článku

Dnes schody zastaví i obyčejné letáky

V těchto dnech vás do podzemí metra dopraví řada typů eskalátorů celkem od šesti výrobců. Nejstarší a zároveň nejrychlejší jsou ruské výrobky s rychlostí 0,95 m/s (3,42 km/h) nebo tuzemské od dnes již neexistujícího výrobce Transporta.

Staré typy pojízdných schodů se postupně vyměňují za eskalátory moderního provedení, které často vnímáme jako velmi pomalé. Největší rychlost mají na hlubinných stanicích (0,75 m/s - 2,7 km/h). Na kratší vzdálenosti se pak používá rychlost 0,65 m/s - 2,34 km/h nebo 0,5 m/s - 1,8 km/h.

Původní uspořádání eskalátorů na  P. Pavlova

Původní vstup na stanici I. P. Pavlova

Takzvané koncové vypínače jsou součástí bezpečnostního okruhu všech eskalátorů. Díky nim se schody vypnou, když dojde k ohrožení bezpečnosti provozu (např. přetržení hnacích řetězů, poškození stupně/schodu, vniknutí cizích předmětů do pohybujících se stupňů atd.).

Často také reagují na nesprávné chování nedisciplinovaných cestujících, kteří poruší při jízdě přepravní podmínky (běhají po schodech nebo přepravují příliš velká zavazadla).

Problém představují i obyčejné letáky vkládané do novin, které se rozdávají v metru. Pokud vám vypadnou, často skončí právě v útrobách eskalátorů. I na jejich přítomnost mohou koncové vypínače reagovat a schody zastavit.

Opětovné spuštění eskalátoru je vždy spojeno s větší či menší časovou prodlevou. Pojízdné schody totiž může spustit až přivolaný kvalifikovaný pracovník (obsluhuje více stanic), který musí na místo nejprve přijet a zjistit a odstranit příčinu poruchy. Nakonec je potřeba eskalátor restartovat.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

„Počítačovou evolucí“ vytvořený návrh křídla pro Boeing 777. Podobné uspořádání...
Počítač navrhl křídlo pro Boeing 777. A je už na pohled jiné

Konstruktéři si nechali od počítače od základu navrhnout nové křídlo pro Boeing 777. Výsledný návrh je lehčí než dnešní konstrukce a ve vnitřku skrývá prvky,...  celý článek

Testovací dodávku StreetScooter německé pošty poznáte zejména podle...
Nová poštovní dodávka nepotřebuje řidiče. Svezli jsme se, nepřejela nás

Mnichov (Od zpravodaje Technet.cz) Autonomní poštovní dodávku, která může bez řidiče za volantem popojíždět po městě, nyní testuje společnost Deutsche Post. V rámci ukázkových jízd na konferenci...  celý článek

Paul Otellini
Zemřel Paul Otellini, bývalý šéf, který upevnil pozici Intelu

Ve věku 66 let zemřel Paul Stevens Otellini, bývalý ředitel americké společnosti Intel. Ve firmě pracoval od roku 1974, od roku 1998 byl v jejím vedení.  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.