Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Nepoznáte grep od avokáda? Automatická váha v obchodě už na první pohled

  15:56aktualizováno  5. srpna 8:43
Počítače neustále mění způsob, jakým nakupujeme. Nejnovějším přírůstkem do automatizovaných pomocníků v supermarketech se může stát váha, která obrazovou analýzou pozná, co vážíte, a napočítá vám odpovídající cenu.
Samoobslužná váha s rozpoznáváním ovoce (ilustrační foto)

Samoobslužná váha s rozpoznáváním ovoce (ilustrační foto) | foto: Mettler Toledo

Elektronické pokladny byly velkým krokem kupředu. Další revoluci přinesly čárové kódy, které udělaly ze supermarketových prodavaček (s trochou nadsázky) dělnice u běžícího pásu. V mnoha obchodech ale ještě zůstává několik míst, kde je lidského rozumu zapotřebí. Třeba takové lahůdky nebo úsek s čerstvým ovocem a zeleninou.

Podívejte se: www.idnes.tv
Plně automatické pokladny se nyní nově testují i v Česku - reportáž a video

Pamatuji si, když jsem kdysi na začátku devadesátých let poprvé s rodiči nakupoval v supermarketu "západního typu": dal jsem pytlík s jablky na váhu, zmáčkl jablíčko a vylezla jmenovka. Úžasné. Jednoduché.

A zastaralé. Němečtí inženýři vyvinuli s Mettler Toledo novou generaci vah. Ty na základě obrazové analýzy rozpoznají, jaké zboží vážíte, a spočítají odpovídající cenu. Technologie se dočká využití jak na pokladnách pro zákazníky, tak na pultech prodavačů a prodavaček.

Váha zboží vyfotí a porovná s databází. Rozpoznání funguje prý i skrze poloprůhledné sáčky. Rozlišovací schopnost má být na vysoké úrovni a rozpozná i různé odrůdy stejného ovoce. Svůj odhad váha zobrazí na dotekové obrazovce a zákazník (či prodavač) už jen potvrdí. V současné době probíhá testování ve třech stovkách supermarketů po Evropě.

Automatizace nekončí

Na nedávné dovolené v Lisabonu mne zarazily plně automatické pokladny - zákazníci po jednom přistupovali k počítači s dotykovým displejem a podle instrukcí na obrazovce (ve vybraném jazyce) postupně přikládali zboží k čtečce čárových kódů. Když projeli všechno zboží, počítač zobrazil plnou částku a zákazníci zaplatili. Buď bankovkami a mincemi, nebo kartou, podobně jako třeba v bankomatu. Na asi pět pokladen připadal jeden asistent, který dohlížel na hladký průchod. Některé mechanismy, jejichž funkcí si nejsem zcela jistý, ztěžovaly případné omyly, nebo dokonce úmyslné podvody.

V pražském Tesku se nyní testuje podobný systém.

Podle jiných scénářů je budoucnost supermarketů v RFID čipech. S naloženým vozíkem přijedete k pokladně a zboží se namarkuje naráz, bez jakéhokoli projíždění a nutnosti optického (laserového) čtení čárových kódů.

Otázky: zásahy do soukromí?

Ne všichni ovšem považují tento technologický pokrok za cestu správným směrem. Upozorňují třeba na přílišné zásahy do soukromí. Lze totiž například sledovat, kudy zákazník s "očipovaným" zbožím chodil či jezdil, mezi jakými výrobky váhal, co dal do košíku a zase vrátil na regál. S takovými informacemi, spárovanými s vaší kreditní kartou, na vás může řetězec i další firmy cílit reklamu mnohem přesněji a automatizovaněji, než tomu bylo doteď. Váhali jste mezi drahou a levnou sadou na fondue a nakonec jste nekoupili ani jednu? Druhý den máte v e-mailu nabídku na 10% slevu, pokud si koupíte sadu on-line do půl hodiny, slevu na sýry a adresu nejbližší restaurace, která fondue nabízí.

Pohádka, nebo noční můra? Rozhodnutí je na vás. Zatím.

Zdroj: Váha automaticky pozná ovoce (anglicky, německy)

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ukázka podvodné soutěže na Facebooku.
Útočníci lákají na Facebooku uživatele na výhru i slevu na brýle Ray-Ban

Dostat z uživatelů citlivé informace o jejich soukromí zkouší podvodníci různými způsoby. V poslední době jsou to například různé soutěže na Facebooku nebo...  celý článek

Politici a sociální sítě
Urážky, trapasy i nesmysly: jak čeští politici bojují na sociálních sítích

Předvolební kampaň vrcholí a při rozhodování voličů hraje vliv i to, jak politici vystupují na sociálních sítích. Ne všichni si na nový svět krátkých,...  celý článek

Facebook po roce odkrývá, jakým způsobem mohlo Rusko ovlivnit americké...
PŘEHLEDNĚ: Facebook ukázal, jak jej během voleb zneužila ruská propaganda

Rusové si přes stovky prostředníků koupili v roce 2016 ohromné množství reklamy na Facebooku. Cílily na americké voliče v klíčových státech. Reklamy podle...  celý článek

Kočárky, které přežijí i dva raubíře.
Kočárky, které přežijí i dva raubíře.

Přečtěte si recenze kočárků na eMimino.cz a vyberte ten nejlepší.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.