Elektronické pokladny byly velkým krokem kupředu. Další revoluci přinesly čárové kódy, které udělaly ze supermarketových prodavaček (s trochou nadsázky) dělnice u běžícího pásu. V mnoha obchodech ale ještě zůstává několik míst, kde je lidského rozumu zapotřebí. Třeba takové lahůdky nebo úsek s čerstvým ovocem a zeleninou.
Podívejte se: www.idnes.tv Plně automatické pokladny se nyní nově testují i v Česku - reportáž a video |
Pamatuji si, když jsem kdysi na začátku devadesátých let poprvé s rodiči nakupoval v supermarketu "západního typu": dal jsem pytlík s jablky na váhu, zmáčkl jablíčko a vylezla jmenovka. Úžasné. Jednoduché.
A zastaralé. Němečtí inženýři vyvinuli s Mettler Toledo novou generaci vah. Ty na základě obrazové analýzy rozpoznají, jaké zboží vážíte, a spočítají odpovídající cenu. Technologie se dočká využití jak na pokladnách pro zákazníky, tak na pultech prodavačů a prodavaček.
Váha zboží vyfotí a porovná s databází. Rozpoznání funguje prý i skrze poloprůhledné sáčky. Rozlišovací schopnost má být na vysoké úrovni a rozpozná i různé odrůdy stejného ovoce. Svůj odhad váha zobrazí na dotekové obrazovce a zákazník (či prodavač) už jen potvrdí. V současné době probíhá testování ve třech stovkách supermarketů po Evropě.
Automatizace nekončí
Na nedávné dovolené v Lisabonu mne zarazily plně automatické pokladny - zákazníci po jednom přistupovali k počítači s dotykovým displejem a podle instrukcí na obrazovce (ve vybraném jazyce) postupně přikládali zboží k čtečce čárových kódů. Když projeli všechno zboží, počítač zobrazil plnou částku a zákazníci zaplatili. Buď bankovkami a mincemi, nebo kartou, podobně jako třeba v bankomatu. Na asi pět pokladen připadal jeden asistent, který dohlížel na hladký průchod. Některé mechanismy, jejichž funkcí si nejsem zcela jistý, ztěžovaly případné omyly, nebo dokonce úmyslné podvody.
V pražském Tesku se nyní testuje podobný systém.
Podle jiných scénářů je budoucnost supermarketů v RFID čipech. S naloženým vozíkem přijedete k pokladně a zboží se namarkuje naráz, bez jakéhokoli projíždění a nutnosti optického (laserového) čtení čárových kódů.
Otázky: zásahy do soukromí?
Ne všichni ovšem považují tento technologický pokrok za cestu správným směrem. Upozorňují třeba na přílišné zásahy do soukromí. Lze totiž například sledovat, kudy zákazník s "očipovaným" zbožím chodil či jezdil, mezi jakými výrobky váhal, co dal do košíku a zase vrátil na regál. S takovými informacemi, spárovanými s vaší kreditní kartou, na vás může řetězec i další firmy cílit reklamu mnohem přesněji a automatizovaněji, než tomu bylo doteď. Váhali jste mezi drahou a levnou sadou na fondue a nakonec jste nekoupili ani jednu? Druhý den máte v e-mailu nabídku na 10% slevu, pokud si koupíte sadu on-line do půl hodiny, slevu na sýry a adresu nejbližší restaurace, která fondue nabízí.
Pohádka, nebo noční můra? Rozhodnutí je na vás. Zatím.
Zdroj: Váha automaticky pozná ovoce (anglicky, německy)