NetMonitor ztratil iAudit. Důvodem je porušení metodiky

Minulý týden odstoupila společnost iAudit International od smlouvy s organizací TNS Factum. Stalo se tak na základě změny metodiky výzkumu NetMonitor, když byla zkrácena délka dotazování o jednu třetinu. Co na to jednotlivé strany?
Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR) je organizací, která sdružuje necelou dvacítku členů, kteří se rekrutují z řad zástupců internetových médií a zadavatelů reklamy, jako jsou mediální či reklamní agentury. Toto sdružení mimo jiné zastřešuje výzkum profilu návštěvníků internetových serverů, který je znám pod názvem NetMonitor. Ten pro něj relizuje společnost TNS Factum. NetMonitor je jeden z důležitých faktorů, o který se opírá zadavatel reklamy při plánování kampaně.

Problémy s délkou

Metodika výzkumu se určitou dobu krystalizovala a po první vlně dotazování do ní přibyl i požadavek na prodloužení délky dotazování ze dvou týdnů na celý měsíc. A právě zkrácení této délky dotazování o 1/3 firmou United Interacitve (UI), která je jedním ze subrealizátorů, vedlo k odstoupení od smlouvy s TNS Factum na realizaci NetMonitoru dalšího subdodavatele společnost iAudit International.

United Interactive přitom nejednala na vlastní pěst, ale nechala si tuto změnu posvětit předsedou SPIRu. Avšak iAudit International ve svém tiskovém prohlášení tvrdí, že vědomé zkrácení délky dotazování o 1/3 výrazně ovlivní strukturu panelu a dojde k podstatnému zkreslení výsledků NetMonitoru v následujících 6 měsících.

Na to reaguje Jana Prouzová, předsedkyně metodologické komise SPIRu: “ Délka dotazování není pro hodnoceni kvality sebraných dat relevantní. Kvalitu dat je možno hodnotit pomocí struktury respondentů, z hlediska frekvence užívání internetu, pohlaví, věku, vzdělaní a dalších parametrů. Z tohoto hlediska byla lednová data stejně kvalitní jako v předchozích vlnách,“ vysvětluje Prouzová.

Martin Hošek z UI zase upozorňuje na to, že se detaily metodiky měnily v průběhu celého loňského roku tak, aby docházelo k dalšímu zdokonalování NetMonitoru. „Pravdou je, že sběr dat NetMonitoru probíhal v páté vlně kratší dobu, nicméně na výsledných výsledcích pro měsíc leden (a následující dva měsíce) se toto zkrácení vůbec neprojevilo,“ informuje Hošek.

Tomáš Urbánek, vedoucí výzkumu iAudit International, nesouhlasí. „Problém s délkou dotazovaní řešila před rokem metodická komise NetMonitoru a po první vlně rozhodla o prodloužení dotazovaní na jeden měsíc, protože data z první vlny byla výrazně zkreslena. Tato data dokonce komise doporučila raději nepoužívat."

Předseda SPIRu Petr Bednář ale argumentuje, že prodloužení délky sběru dat po první loňské vlně ze dvou týdnů na měsíc nebyla jediná úprava metodiky. Zásadnější podle něj bylo, že se jako kvótní kritérium pro výběr respondentů zařadila frekvence užíváni internetu. Tak bylo dosaženo toho, že jsou ve vzorku proporčně zastoupeni i málo aktivní uživatelé internetu.

„Prodloužení sběru dat na celý měsíc bylo provedeno proto, abychom měli jistotu, že se podaří sesbírat dostatečný počet dotazníků ve všech kvótních skupinách," upřesňuje Bednář. „To se během loňského roku ukázalo jako bezproblémové. Navíc se od poloviny loňského roku snížil počet sbíraných dotazníků v jedné vlně a slučují se data za dvě po sobe jdoucí vlny,“ pokračuje předseda SPIRu. „Proto není podstatné, jak přesně dlouho se data sbírají. Během sběru dat v lednu bylo sesbíráno dostatečné množství dat a ve správné struktuře,“ uzavírá Bednář.

Urbánek z iAudit International ale upozorňuje na skutečnost, že nařízení o nutné délce dotazování v trvání jednoho měsíce je v metodice výzkumu NetMonitopru uvedeno dokonce dvakrát, a to poměrně jasně a jednoznačně.

Další vývoj

Z prohlášení SPIRu vyplývá, že se toto sdružení a potažmo TNS Factum bude snažit při výzkumu NetMonitor dále obejít bez iAudit International. S ohledem na to, že metodologická komise SPIRu na zkrácení délky sběru dat neshledala nic negativního, zůstane jediným subjektem, který bude zpochybňovat výsledky NetMonitoru, firma iAudit International.