Prodejce

Prodejce | foto: Profimedia.cz

Nic o tom neví, jen to prodává. Jak se školí prodejci spotřební elektroniky

  • 191
Asi každý někdy v obchodě zažil situaci, že potřeboval nějaký výrobek předvést nebo se o něm dozvědět něco podrobnějšího. V takovém případě pak osloví prodávajícího … a leckdy zjistí, že ten o výrobku také neví zhola nic. Jak je to možné? Přijali jsme pozvání na školení prodejců obchodního řetězce Datart.

Problematika prodejců elektroniky je aktuální obzvláště teď před Vánoci, kdy různé přístroje často nakupují i ti, kteří o nich absolutně nic nevědí. Například manželky či prarodiče. Ti pak v obchodě očekávají, že jim odborně způsobilý prodavač správně poradí.

Leckdy se však setkají jen s pokrčením ramenou, v horším případě s radou či informací nesprávnou. "Tyto DVD přehrávače hrají stejně (jsou přece digitální), televizor samozřejmě umí vysoké rozlišení (přijímá přece digitální vysílání), tenhle ultrakompakt nabízí profesionální kvalitu (má přece 10 MPix) ..." a tak podobně.

Byl jsem dokonce svědkem tragikomické scénky, ve které se prodejce v jednom nejmenovaném obchodním řetězci několik minut neúspěšně pokoušel zavést baterii do minidiskového rekordéru.

Tyto situace mne vždy velmi rozčilovaly. V mém okolí jsem se však často setkával se stejnou reakcí: "klid, vždyť nemůže vědět všechno".

Opravdu tomu tak je? Opravdu může prodavač neznat zboží, s jehož výběrem má pomoci? Pozvání na školení prodejců jsem tedy nemohl odmítnout... 

Na návštěvě u Philipsů

Školení, kterého jsem se zúčastnil, bylo určeno pro prodavače obchodního řetězce Datart International - seznamovali se na něm s novinkami společnosti Philips.

Školení probíhalo přímo v zasedací místnosti Philipsu. Začátek v deset hodin, na stole katalogy, bloky, prezenční listina a občerstvení.

Jedna odvážná 

Okolo stolu se sešlo zhruba 30 lidí - všichni prodejci z různých koutů Čech. Samí chlapi, jedna žena. Mimo prodejců tam byli ještě dva školitelé ... a já.

Školení začalo "ve stopách katalogu". LCD televizory, domácí kina, DVD přehrávače a rekordéry, DVB-T set-top-boxy a nakonec přenosné audio. Oproti mému očekávání však nešlo o "marketingovou nalejvárnu".  

K povrchnosti daleko

Když byly představeny klíčové modely LCD televizí přicházejících na předvánoční trh a vyjmenovány jejich hlavní technologické finesy (hezky zabalené do slušivých marketingových názvů), předpokládal jsem, že rovnou pokročíme k další kategorii přístrojů a budeme pokračovat. Ale nestalo se tak. 

Oba školitelé totiž začali jednotlivé technologie vysvětlovat - a světe div se - technicky. Čeho se týkají, jak fungují, co přináší, jaké jsou změny oproti předchozí generaci a jaké jsou rozdíly oproti konkurenci. Pixel Plus 2HD versus Pixel Plus 3 HD, Ambient Light Surround versus Ambient Light Full Surround, změny na nové generaci LCD panelů ...

Školitelé často komunikovali s účastníky a zjišťovali, co vědí a co je potřeba dovysvětlit. Reakce prodejců byly opravdu rozdílné. U některých byla ihned patrná velmi solidní znalost problematiky, jiní se pouze snažili recyklovat pojmy, které někdy zaslechli.

Leckdy i živý zájem

Za každým přednáškovým blokem se vždy rozvinula debata, ve které se diskutovaly "často kladené dotazy" zákazníků, jako problematika plasma versus LCD, životnost, kompatibilita různých modelů s HDCP signálem při HDMI propojení, HD Ready versus True HD ... prostě víceméně klíčové vlastnosti, které by měly zákazníka při výběru zajímat.

Podobně tomu bylo i v dalších kategoriích, zajímavá debata se rozvedla především u nových set-top-boxů ... zkušenosti s kvalitou vysílání, problematika MPEG2 / MPEG4 ... i zde bylo jasně patrné, koho problematika zajímá a kdo jen namemoroval několik tiskových zpráv.

Prodej, nebo zemři ... naštěstí ne  

Navzdory očekávání mne příjemně překvapilo, že školení nebylo vedeno způsobem "jak produkt prodat za každou cenu". Mimo kladů byly zmiňovány i nedostatky, specifikováno pro koho a k jakému užití je přístroj vhodný a co by někoho mohlo potenciálně omezovat. Prodavači si také mohli pod dohledem školitelů zkusit nastavení a obsluhu jednotlivých modelů.  

Závěr patřil testu, ve kterém si měli účastnicí vyzkoušet, kolik fakt si právě zapamatovali.

Stejně to funguje i u jiných firem

Podle slov prodejce z Brna jsou podobná školení poměrně častá - pořádá je totiž většina firem, jejichž výrobky prodávají. 

Všichni tak mají možnost dozvědět se o přístrojích a v nich použitých technologiích vše potřebné.  

Kam tím mířím a co tím chci říci?

Během školení mi byla definitivně vyvrácena možnost, že je nevědomost některých prodavačů způsobena nedostatkem informací a nemožností jejich rychlého obstarání a shromáždění. Je to pouze o lidech.

Prodavači mají možnost se dozvědět vše potřebné. Jsou pravidelně školeni, mají k dispozici katalogy a konzultovat mohou i se školiteli jednotlivých firem.   

Prodavači jsou v obchodech proto, aby poradili. Trvejte proto na odpovědích na Vaše dotazy. Pracovníci obchodů s elektronikou nejsou odsouzeni k samostudiu z odborných časopisů či katalogů, jsou školeni a cvičeni a znalost prodávaného zboží není otázka jejich osobního zájmu, ale součástí pracovních povinností.  

Přeji hezké nákupy.