Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Češi Norům ukázali, jak razit tunely jinde než ve tvrdé skále

aktualizováno 
Čeští stavaři během léta dodělali v Norsku jeden poměrně malý, ale na tamní poměry nezvyklý tunel. Ražba probíhala pomaleji, než bývá v Norsku obvyklé, ale přesně o to šlo.

Po útlumu investic do české infrastruktury se některé české stavební firmy rozhodly vydat za zakázkami do zahraničí. Dařilo se jim střídavě. V některých oborech však uspěly poměrně výrazně, například v ražbě tunelů.

Zakázky získaly a získávají především v severských zemích od Islandu po Norsko. A právě v Norsku čeští raziči předvedli norským odborníkům, jak se staví tunely v horších geologických podmínkách, než na jaké jsou Norové zvyklí.

Firma Metrostav razila zhruba dvoukilometrový tunel Joberg nedaleko města Vassenden. Ten umožní jednodušší spojení pro přibližně 120 lidí z nedaleké vesnice. Pro místní je tunel významný, protože v členitém reliéfu odstraní poslední dopravní omezení mezi městem Vossevangen a mostem Hardanger. Ražby probíhaly od října 2015 a k prorážce, neboli setkání obou razicích týmů, došlo 30. července letošního roku.

Metrostav nezískal zakázku jen proto, že v soutěži nabídl nejnižší cenu. Pro norské zadavatele byla neméně důležitá i skutečnost, že Češi mají zkušenosti s nesoudržným nadložím, které může být pro stavitele tunelů velmi problematické.

Pod velkou částí Skandinávie se nachází pevný žulový masiv, ve kterém se pracuje prakticky vždy metodou zvanou Drill&Blast. Razí se přesně tak, jak napovídá anglický název: do horniny se navrtají otvory pro výbušninu, která horninu následně roztrhá. Je-li hornina dostatečně pevná, právě jako v Norsku, může se touto metodou postupovat poměrně rychle, a to hlavně proto, že tunel se nemusí během prací příliš zajišťovat.

Ale tunel Joberg z části vede ledovcovou morénou, kterou tvoří bloky žuly promíchané se sypkým materiálem. V takovém nadloží se musela použít tzv. nová rakouská tunelovací metoda (používají se i jiné názvy, ale tento se u nás vžil). Metoda se vyvinula právě v Rakousku od konce 40. do začátku 60. let minulého století a dnes je asi nejrozšířenějším postupem světě. Podle statistik se jejím využitím staví zhruba polovina světových tunelů. Kvůli geologickým podmínkám je oblíbená i v Česku, a razily se jí tak třeba pražské tunely Mrázovka či tunelový komplex Blanka.

Nová rakouská tunelovací metoda je pomalejší než trhání pevných hornin. Po rozpojení horniny se se profil tunelu ihned zajistí silnou vrstvou stříkaného betonu s armaturou. Toto tzv. primární ostění drží úsek po dobu, než se definitivně zpevní další vrstvou litého betonu a jiných materiálů. Norové mají s tímto postupem kvůli své kvalitní geologii poměrně malé zkušenosti a i to byl jeden z důvodů, proč v soutěži o tuto zakázku zvítězil právě český Metrostav.

Dodejme jen, že i v měkčích horninách se dá postupovat podstatně rychleji, než dovoluje Nová rakouská tunelovací metoda, a to třeba za použití razicích štítů TBM (Tunnel Boring Machine), které vyrazily například poslední rozšíření pražského metra do Motola. Aktuálně se tímto způsobem razí i železniční tunel u Plzně, který zkrátí cestu vlakem z Prahy do Plzně o devět minut. Razicí štíty TBM však není možné nasadit všude a tunel musí mít mimo jiné určitou minimální délku, aby bylo nasazení štítu ekonomicky výhodné. A to odlehlý Joberg nesplňuje.

Autor:



Nejčtenější

Okamura má na fotce z posilovny přifouknuté svaly. Jak poznat fotomontáž

Ukázka nepovedené fotomontáže z posilovny. Mřížka v pozadí ukazuje, k jakému...

Předseda SPD se na svém oficiálním profilu na Facebooku pochlubil fotkami z posilovny. Komentátoři si všimli, že fotka...

V kanceláři i v obchodě. Ultrazvuk nám píská do uší, následky jen tušíme

Poslech vysokofrekvenčního pískání může být mnohým lidem nepříjemné.

Mnozí z nás, aniž by to věděli, jsou denně i několik hodin vystaveni pískotu na hranici slyšitelnosti lidského ucha. V...



Dvakrát přežil ohnivé peklo a vrátil se do boje. Chybu udělal po válce

František Truhlář před válkou

Letec RAF František Truhlář přežil dvě těžké havárie při návratech z bojových letů. Při obou utrpěl těžké popáleniny,...

Kvůli ruskému metru mohla padnout stanice v Nuselském mostu, řekl architekt

Architekt Nuselského mostu Stanislav Hubička (vlevo) a Antonín Semecký, který...

Stanislav Hubička, architekt Nuselského mostu a Antonín Semecký, který se o most stará téměř doslova celý život, byli...

Proč chtěl Hitler Svatý grál a archeologie za ČSSR nebyla marxistická

Svastika na archaické řecké keramice (8. století před Kr., Archeologické muzeum...

Jedním z oblíbených triků propagandy a propagandistů je návrat k mýtům a ohýbání historie do podoby, která politickému...



Další z rubriky

Legendární pragovka pokořila Balkán a Jugoslávci ji pojmenovali Pionir

Praga RND

Legendární nákladní automobil Praga RN, včetně dieselové mutace RND, vznikl v první polovině třicátých let, ale ve...

Iljušin, kterému v Praze Tupolev uřízl ocas, „přeletěl“ do muzea

Přesun letounu Il-18 do Leteckého muzea Kbely

Přežil srážku s jiným dopravním letadlem i mnoho let nepřízně počasí na ploše kbelského letiště. Dopravní letoun Il-18...

Už žádná nejistá chůze. Dvounohý robot Atlas předvedl skoky a přemety

Robot Atlas (2017)

Boston Dynamics předvedlo, co se za poslední rok naučil dvounohý robot Atlas. Namísto neobratné chůze vidíme...



Najdete na iDNES.cz