Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Reportáž skončila 5. 12. 2014 18:09

Nová kosmická loď Orion vyráží na první testy do vesmíru

NASA ve čtvrtek 4.prosince zkouší svou novou loď, která umožní znovu vlastními silami vozit astronauty do vesmíru. Tento první test má ukázat, zda Orion splní všechny předpoklady. Bude trvat zhruba 4,5 hodiny.

15:27
Tak se chystá poslední pokus o start. Nový čas byl nastaven na 15:44, tedy na samý konec startovního okna (i když to je samozřejmě dáno jenom tím, aby se pak Orion mohl hledat za světla, ničím jiným).
15:25
Ani další pokus o zprovoznění ventilů nevyšel. Bude se znovu zkoušet plnění nádrží. Ale dělají se zároveň i další změny: velení letu vypne čidla pro kontrolu rychlosti větru a přejdou na „manuální“ kontrolu rychlosti větru (s novými, poněkud přísnějšími parametry).
15:19
  • Několikahodinové čekání na start Orionu v relativním teple floridského pobřeží...

    Několikahodinové čekání na start Orionu v relativním teple floridského pobřeží zmůže i profesionální fotohgrafy. / Autor: NASA

15:11
I když z oficiálních míst NASA zní, že trvá naděje na dnešní start, je stále méně pravděpodobné, že se to do 15:44, kdy by mělo být uzavřeno startovací okno, povede. (Konec v 15:44 znamená, že odpočet musí začít před 15:40, aby se vše stihlo.)
15:04
Dalším krokem tedy bude pokus natlakovat všechny tři vodíkové nádrže I. stupně na dvě minuty, aby zvýšený tlak plyn pomohl ventily „rozchodit“.
15:02
„Zapínání a vypínání“ nefunkčních systémů je sice praxí ověřený postup, ale v tomto případě zřejmě k úspěchu nevedl. Podle zprávy z Kalifornie fungovaly zcela správně všechny ventily na pravém pomocném motoru, ale levý a hlavní motor nebyly výsledky podle všeho přesvědčivé a ventily se stále podle čidel nedovírají. Chystají se další kroky.
14:59
Pokud se dnes nepoletí (do odletu zbývá 45 minut), je nejbližší možný termín zítra.
14:58
Z NASA tedy zatím nemáme žádné nové informace, stále probíhá zkouška těsnosti palivových ventilů. Pokud proběhne úspěšně, odpočet se vrátí o několik minut zpět (zřejmě na T-4:00), aby znovu proběhly kontroly všech důležitých systémů.
14:39
Startovací okno už bude trvat jen hodinu a pět minut.
14:37
Během letu se bude zkoušet i funkce systému pro záchranu posádky v případě nepodařeného startu. K oddělení „věže“, která slouží k nouzovému opuštění lodě dojde v T 6:20. Krátký zážeh motoru (jen 1,7 sekundy) na Launch Abort System (LAS) by měl záchranný modul dostat na bezpečnou dráhu.
14:33
Inženýři se pokusí o opravu problému tím, že se pokusí „rozhýbat“ ventily na všech motorech I. stupně (u II. stupně to není zapotřebí, to je zcela nezávislý systém). Podle všeho se pokusí pětkrát je zcela otevřít/zavřít a pak vyhodnotí, jak ventily reagují.
14:27
Problém je na jednom z ventilů palivových nádrží I. stupně. Jde o dva velmi podobné problémy: ventily na palivových nádržích hlavního motoru a levého pomocného motoru hlásí, že se zcela nezavřely a mohlo by tedy dojít k úniku paliva.
14:24
A máme tu další odklad, čekáme na potvrzení důvodu. Problém se zdá být na hlavním motoru I. stupně. Patrně se správně nezavřel palivový ventil.
14:16
Poměrně krátká doba startovacího okna je kvůli tomu, aby bylo možné vyzvednout modul po přistání do moře ještě za světla.
14:16

Start se (snad) blíží, podívejte se tedy na to, co Orion čeká. Jak jsme psali už dříve, jde vlastně o krátký balistický skok do vesmíru. Na přesný profil se můžete podívat na tomto grafu:

  • Profil zkušebního letu lodi Orion. Na vodorovné ose je čas v minutách, na...

    Profil zkušebního letu lodi Orion. Na vodorovné ose je čas v minutách, na svislé výška v námořních mílích (na kilometry je zapotřebí vynásobit cca 1,85). / Autor: NASA

14:15
Nový čas startu je 14:26
14:14
V tuto chvíli start zdržuje nejen vítr, ale také teplota těsnění u nádrže I. stupně rakety Delta. Není to vážný problém, na podobnou situaci je NASA připravena a ví, jak problém řešit. Větru ale neporučí.
14:12
Vítr by se měl podle předpovědi zklidnit za 45 minut až hodinu.
14:07
Při pohledu na obrazovky našich počítačů nám chybí měřítko, podle kterého bychom mohli srovnat nosič se skutečností, ale pro představu: Delta IV Heavy (tedy pro Orion použitá varianta) je vysoká 70,7 metru, průměr trupu je 5 metrů, vzletová hmotnost je 733 400 kilogramů. Na nízkou oběžnou dráhu vynese cca 23 tun, na geostacionární dráhu může vynést cca 6 280 kg těžký náklad.
14:06
Na palubě Orionu je kolem 1 200 senzorů. Například radiační senzory budou měřit radiaci na různých místech lodi, další budou měřit přetížení, které nastane během letu a při přistání, jiné pak úroveň hluku, teplotu a další veličiny. Cílem je zjistit, jaké podmínky posádku Orionu čekají.