Nova se stěhuje z jeskyně do kosmické lodi. Bude vysílat ve vysokém rozlišení

  • 190
V neděli 14. října spustí TV Nova vysílání ve vysokém rozlišení. První budou v HD rozlišení odbaveny Televizní noviny. Bohužel je však v plné kvalitě skoro nikdo neuvidí. Zatím. Přinášíme fotoreportáž ze zákulisí nejúspěšnější televize.

V kosmické lodi...

Velký sál s obrovskou stěnou z plazmových obrazovek, rudý stůl a na něm logo TV Nova. Všude kolem jsou rozvěšeny reflektory. Tři kamery v řadě na pojízdných stativech a jedna na pohyblivém rameni. „Je to přechod z jeskyně do kosmické lodi,“ komentuje rozdíl mezi starým a novým zpravodajským studiem šéf zpravodajství a publicistiky na Nově Martin Ondráček.

 Ptali jste se Martina Ondráčka
           na zpravodajství TV NOVA 

Zdá se, že nepřehání. Stávající studio se totiž tísní ve zcela nevyhovujících prostorách o velikosti většího panelákového obýváku. Bylo postaveno jen jako provizorní řešení po přesunu Novy z budovy ve Vladislavově ulici. Přesto fungovalo bezmála šest let. Jeho podobu si můžete prohlédnout ve fotogalerii.    

 

Odtud se budou od neděle vysílat Televizní noviny. Obří plazmová stěna, trojice HD kamer a dosud neviděné možnosti...

Nová budova, nový způsob práce a nové technologie – to je ve zkratce vše, co chce televize Nova přinést po šesti letech od svého přechodu na Barrandov. Mění se v podstatě vše, od způsobu zpracování obrazových a zvukových materiálů přes práci novinářů po technologii vysílání. Změny čekají dokonce i takové drobnosti, jako je rotace moderátorů nebo grafika u zpráv i publicistiky.

Srdcem televize je diskové pole

Představa televize jako mraveniště, kde pobíhají redaktoři a technici s kazetami a disky, přestává být aktuální. Všechny záznamy a audiovizuální materiály se na pracovišti vstupního zpracování přehrají z médií (XDCAM, Digital Betacam, Betacam SP, HDV...) do gigantického 57 TB diskového pole. Vše se podrobně popíše a zaindexuje.

 

Videorekordéry formátu XDCAM, na kterých se přehrávají všechny natočené materiály pro publicistické pořady 

Pracoviště vstupního zpracování záznamů 

Dříve se z těchto přehrávačů Betacam SP běžně vysílalo, nyní se používají jen pro přepis archivních záznamů.

Pracoviště vstupního zpracování záznamů



Jakmile zaindexování proběhne, jsou záznamy přístupné všem redaktorům, editorům, režisérům a střihačům. S natočeným materiálem tak může v jednu chvíli pracovat více lidí najednou. To je šikovné především při akcích, jako jsou například volby. S jedním záznamem může souběžně pracovat několik redakcí a připravit je do různých pořadů.

Redaktoři jsou vybaveni jedenácti kamerami Sony se záznamem na Blu-ray média s kapacitou 23 GB. Do jejich náplně nyní přibývají i takové úkoly, jako je první střih a základní editace nahrávky. K tomu jsou vybaveni výkonnými notebooky.

Co se skrývá pod pokličkou

Budova zpravodajství a publicistiky se stavěla necelý rok. Původně na jejím místě stála kuchyň a jídelna barrandovských studií. První bourací práce začaly v srpnu 2006, aby v červenci 2007 byly nové prostory zkolaudovány. Stavba je hned vedle hlavní budovy TV Nova v areálu Filmových studií Barrandov a má s ní být propojena prostřednictvím proskleného průchodu. Celkové náklady se vyšplhaly k 600 milionům korun.

 

Socialisticky elegantní budova závodní jídelny byla přestavěna a oblečena do moderního kabátku.


Vně budovy je dieselelektrický agregát. Ten se spotřebou několik set litrů nafty za hodinu zvládne vyrobit 1,1 MW elektrické energie, tedy zhruba tisícinu výkonu jednoho bloku JE Temelín. Účel je jasný. Zajistit chod vysílání, i kdyby došlo k výpadku elektrické energie.

V celé budově panují přísná bezpečnostní pravidla, která určené zaměstnance vpustí jen do jim vymezených prostor. I my jsme několikrát narazili na ochranku, která se nás se slovy „tady nesmíte“ snažila usměrnit pryč. Nejde tu ani tak o krádeže, ale třeba i o nechtěné narušení provozu. Zavadit o důležitý kabel nebo spínač by mohlo vést i k zastavení vysílání.

Ranaři z ochranky 

Kombinace nedostatku informací a nadbytku ramen některých členů ochranky někdy vedla k podobným záběrům...

Většina zpravodajských prostor se nachází na jednom patře. Jsou zde grafici, zvuková a obrazová režie, spousta míst pro redaktory a hlavně vysílací sál.

Režie
Pracoviště režie  sestává z dvou dlouhých stolů plných elektroniky ...

Zvuková režie
Zvuková režie sedí ve skromnějších prostorách. Zatím se tu míchá jen do dvoukanálového Dolby Stereo.

Příprava denní grafiky
Zde je pracoviště takzvaných "denních" grafiků - ti tvoří grafické podklady, animace a vizualizace do zpravodajství podle aktuální potřeby.

Pracoviště redaktorů zpravodajského týmu
Zde všude ...

Režie
... využití běžných počítačů je stále obvyklejší - zastávají i úlohy dříve určené jen pro speciální studiovou techniku.

Režie
V režii panuje spíše temné šero.

Reflektory v sále Televizních Novin
Zde vzniká náplň zpravodajských relací - pracoviště redaktorů a editorů. Ze svých počítačů mají přístup ke všem materiálům v digitálním archivu.

Jeden z redakčních sálů
... budou sedět redaktoři.


Střižna
Zde se střihají publicistické a zpravodajské pořady.

Odbavovací pracoviště
Odbavovací pracoviště, kde se kontroluje, zda je vše vysíláno dle plánu, v patřičné kvalitě a bez technických závad.

Střižna
Redaktoři mají k dispozici šest identických střižen - střihají na počítači se softwarem Aurora.

Střižna
Detailní pohled na střižnu - v levém monitoru je GUI střihového programu, v pravém pak výsledný obraz.


Nad nimi je v podstatě již jen střecha, na níž se ježí množství parabolických a jiných antén. Všude vládne čilý ruch, který vyvrcholí právě v neděli 14.10. 2007, kdy se budou poprvé z tohoto centra vysílat zprávy. Vše přitom musí klapnout na jedničku.

Pod tímto zpravodajským centrem se nachází srdce celé budovy – plně klimatizované počítačové centrum s diskovým polem. A také produkční centrum, spolu s velkou místností, kde se přijímají záznamová média, aby mohla být převedena do centrální databáze. Právě zde jsme objevili ještě kazety se starými kauzami a záznamy, které redaktoři používají pro svou práci. Vidíme nálepky s označením 2003 či Formule. Některé reportáže tak - jak je vidět - nezestárnou ani po několika letech.

Odbavovací pracoviště
Odtud se fyzicky vysílá - vzadu vidíte diskové pole, po stranách  veškerou techniku pro distribuci a zpracování signálu. Zde jsou omezení pro vstup asi nevyšší.

Odbavovací pracoviště
Stěna multimediálních serverů Grass Walley K2.

Vznik finálního HDTV signálu
Zde se komprimuje digitální stream HDTV signálu - zatím se testují dvě konkurenční řešení, na vítězném se pojede "naostro"

Zde signál opouští budovu TV Nova
Tudy televizní signál opouští budovu ... jednotliví vysílatelé a operátoři zde mají svoji techniku.


Nejmodernější na evropském kontinentu

Nova se nyní, co se týká modernosti vybavení zpravodajství, hodlá poměřovat s takovými velikány, jako je britská veřejnoprávní BBC či mezinárodní Sky News. Nepřipouští si, že by v Evropě v této oblasti měla konkurenci. Například obrovská zobrazovací plocha za moderátory složená z 53 plazmových obrazovek s celkovou plochou 32 metrů čtverečných je druhá největší, hned po Sky News.

Nové studio Televizních Novin 

Na obří plazmové stěně může být promítáno několik nezávislých obrazů, nebo jen jeden - například Lucie Borhyová v nadživotní velikosti.


Konkurenty na tomto poli tak ředitel Novy Petr Dvořák vyjmenovává na prstech jedné ruky: již zmínění Sky News, BBC, Al Jazeera International v Lodýně, ale i rumunská Pro TV a Markíza na Slovensku. Obě poslední přitom patří stejnému majiteli, jako samotná Nova, firmě CME, a navíc jim moderní vybavení dodala i stejná společnost, a to britská Television Systems.

Hlavní devizou nového systému je absolutní odbourání pásek. Vše se nyní převádí na centrální server, respektive do diskového pole. To v současné době pojme asi 1500 hodin záznamu a disponuje 57 terabajty datového prostoru.

Celý systém přitom zabírá čtyři stojany v jedné řadě. Místnost je chlazena klimatizací. „Pokud by vypadla, teplota v místnosti začne stoupat o 1 stupeň za asi 10 minut,“ říká Ivo Ferkl, ředitel techniky TV Nova. Hned vedle jsou systémy pro vkládání grafiky do obrazu, či pro teletext.

Nova nyní signál neposílá jednotlivým vysílatelům, ale přímo ve svých prostorách nabízí místnost, kam si oni mohou vložit svou techniku pro zpracování dodaného signálu.

Pozor, vysíláme

Vysílat ve vysokém rozlišení ve formátu 16:9 není žádná legrace. Objevuje se řada detailů, které při klasickém vysílání nebyly doposud vidět. To podle Martina Ondráčka vyžaduje speciální make-up a dokonce nový způsob nasvícení, které musí přicházet i zespoda.

Ve studiu je již nyní zprovozněna již zmíněná stěna z plazmových obrazovek značky Orion. Jednotlivé panely samozřejmě nemohou mít rámy, a tak je mezi nimi pouze úzká škvírka, podle které lze jednotlivé obrazovky odlišit.

Nové studio
Design studia nikoho nenechá ani na chvilku pochybovat, na který kanál přepnul.

Nové studio - kamery
Scénu snímá trojice HDTV kamer Grass Valley s objektivy Canon. 

Reflektory v sále Televizních Novin
Reflektory osvětlující moderátory jsou zavěšené ze stropu nad kamerami.

Moderátoři v novém studiu
Takto pohromadě uvidíte moderátory ve studiu jen málokdy. Vedle Pavla Dumbrovského vidíte jeho novou moderátorskou partnerku Renátu Czadernovou. 

Studio
Moderátoři vidí v podstatě jen spoustu světel a zobrazovače čtecích zařízení.

Reflektory v novém sále
Strop je reflektory doslova poset. Podle potřeby je možné je přesunovat.


Plazmová stěna je centrálně ovládána a umožňuje provádět s obrazem doslova psí kusy. Mohli jsme tak zhlédnout jeden rozkopírovaný obraz na všech obrazovkách i plynulé zvětšování a zmenšování přes všechny obrazovky, jako by se opravdu jednalo o jeden panel.

  
I když lze jednotlivé obrazovky rozpoznat, úplnou jistotu získáváme až po pohledu zezadu.
Na třetím obrázku můžete vzadu vidět kameru na pohyblivém ramenu.


  
Studio - to jsou především kamery a světla 

Celá stěna může být v případě potřeby zakryta plátnem pro klasické klíčování pozadí.

Proti moderátorům jsou umístěny tři kamery značky Grass Valley, které zvládnou zaznamenat obraz ve vysokém rozlišení a formátu 16:9. Optika těchto kamer pochází od firmy Canon a nese označení Digisuper 22 xs. Nechybí samozřejmě čtecí zařízení, které je před kamerami umístěno.

Ještě jedna kamera je umístěna na pojízdném kamerovém rameni, které tak umožňuje záběry z nestandardních úhlů.

V sále tak mohou být spolu s moderátory kameramané a osvětlovači. Na vše ostatní stačí zvuková a obrazová režie, která se ukrývá v k tomu určených místnostech v blízkosti vysílacího sálu.

  
Osvětlovači a kameramané jsou vedle moderátorů jedinými lidmi v sále.

Vysílání téměř pro nikoho

I když se v neděli oficiálně spouští televizní vysílání TV Nova ve vysokém rozlišení 1080i, v podstatě nikdo se k němu nedostane. Plně si obraz bude moci vychutnat pouze omezený počet testovacích diváků internetového vysílání O2 TV a patrně ještě internetové televize 802.cz od Mattes AD.

Budoucí šíření signálu ve vysokém rozlišení tak závisí na dohodě TV Nova s Českým telekomunikačním úřadem a jednotlivými vysílateli. Důležité bude, kolik peněz se chystá televize zaplatit za šíření signálu v HD kvalitě. V případě současného digitálního vysílání ve formátu MPEG 2 by totiž musel být vyhrazen celý jeden multiplex.

Nova chce však experimentálně s Telefónikou O2 vyzkoušet v Praze HDTV vysílání právě prostřednictvím multiplexu C.

Kabelové TV, internet a satelit asi budou těmi prvními, kde se vysílání TV Nova ve vysokém rozlišení regulérně spustí. Kvůli pozemnímu vysílání bude televize obraz zatím převádět do klasického formátu 4:3, a to buď ořezem, nebo „sražením“ boků obrazu. Bude prý záležet na dohodě s provozovatelem vysílání.

Nové zpravodajské centrum v kostce:
Stavba zahájena: srpen 2006
Stavba kolaudována: červenec 2007
Délka položených kabelů: 356 kilometrů.
Výkon záložního dieselagregátu: 1,1MW
Technologie záznamu: Blu-ray, následně převedený do 57TB diskového pole
Vysílání: prokládaně 16:9 při rozlišení 1920 x 1080i, stereo

,