Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Nová tramvaj pro Prahu vozí 20 tun kolejnic místo cestujících. Podívejte se

aktualizováno 
Na nejdelším tramvajovém stoupání v Česku probíhaly zatěžkávací zkoušky nové "elektriky" pro Prahu. V noci vozila 20 tun kolejí na Barrandovský kopec tam a zpět a tak sbírala data pro výrobu prvního prototypového vozu.

Nová tramvaj pro Prahu vozí 20 tun kolejí | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

První vyrobený kus tramvaje For City 15T je v podstatě jezdící laboratoří. Přímo na očích budoucích pasažérů se získávají cenná data pro vývoj prvního prototypového vozu, který bude výhledově dodán do Dopravního podniku hl. m. Prahy.

"Jsou to opravdu velmi důkladné testy, které mají za cíl ověřit vlastnosti a chování tramvaje," přibližuje Pavel Tarant ze ŠKODA TRANSPORTATION.

Na trase obratiště Hlubočepy - obratiště Barrandov, tedy na nejdelším tramvajovém stoupání v Česku, se na přelomu srpna a září po dobu šesti nocí a jednoho dne prováděly zkoušky nového tramvajového vozu. Testovala se například trakční výkonnost a oteplení trakční výzbroje tramvajového vozu.

Nová tramvaj pro Prahu vozí 20 tun kolejí

Nová tramvaj 15T For City vozila místo cestujících 20 tun kolejnic, které simulují maximální obsazenost (8 os./m2) vozu.

Při jízdě z kopce (odborníci prominou) tramvaj brzdí elektricky a ne vždy je možné rekuperovat (vracet energii do troleje). "V takovém případě vzniká velké množství tepla, které se musí bezpečně odvést. Proto je jeden z testů zaměřen na to, jak účinně se odvádí teplo z brzdových odporníků, které jsou umístěny na střeše tramvaje," přiblížil jeden z testů Pavel Tarant.

Nová tramvaj pro Prahu vozí 20 tun kolejí

Měřicí technika je  propojena zdánlivým chaosem kabelů a je účinně chráněna před mechanickým poškozením.

Barrandovský kopec otestoval také mechanické brzdy vozu. Při tomto testu tramvaj brzdila pouze mechanickou brzdou a technici měřili oteplení komponentů brzd. Zkouška se provádí při několika rychlostech, aby se zjistily bezpečné meze vozidla.

Nová tramvaj pro Prahu vozí 20 tun kolejí

Nová tramvaj pro Prahu je plně nízkopodlažní. Její elektrická výzbroj je na střeše. Při měření vedou od čidel do interiéru kabely přes otevřená okénka.

Jízda z kopce se nejdříve simulovala na rovince

Podle Pavla Taranta se škodováci na tyto extrémní testy připravili již dříve, a měli tak náskok – vyvinuli totiž novou metodu testování, při které ještě mimo běžný provoz simulovali jízdu z prudkého kopce.

Využili k tomu výkonnou tramvaj 14T – její konstrukce umožnila táhnout brzdící ForCity po koleji a napodobit tak podmínky strmého klesání trati.

Výsledky zkoušek oteplení výzbroje i mechanické brzdy jsou dle vyjádření testérů optimistické. "Technici při měření prokázali, že tyto uzly zásadně ovlivňující bezpečnost vozidla jsou dobře dimenzovány a plní bezchybně svou funkci,"  vysvětluje P. Tarant.

Nová tramvaj pro Prahu vozí 20 tun kolejí

Nová tramvaj pro Prahu vozí 20 tun kolejí.

Otestováno je i větrání vozu

V ulicích Prahy se již stihlo otestovat mnoho dalších parametrů, např. pevnost podvozků. Na určité části podvozku technici připevnili speciální snímače, tenzometry. Jimi sledovali zatížení podvozků v běžném provozu. Naměřené hodnoty vypovídají o životnosti konstrukce podvozků a přinášejí mnohé další cenné údaje.

Testovala se také klimatizace prostoru řidiče a aktivní odvětrávání prostoru pro cestující. Při tom se měřila intenzita výměny vzduchu nebo změny teploty.

Nová tramvaj pro Prahu vozí 20 tun kolejí

Na pražských tratích se zkouší i hlučnost tramvaje. Měření provádí například tento mikrofon.

Vrcholem zkoušek budou jízdy s cestujícími

Zkoušky jsou prováděny podle zadání dodavatele a v souladu s příslušným povolením Drážního úřadu a ČSN 281300 Tramvajová vozidla - Technické požadavky a zkoušky. Probíhají průběžně od jeho příjezdu 15. 6. 2009. Počet ujetých kilometrů se na referenčním tramvajovém voze 15T nesleduje ani neplánuje.

Ukončením typových zkoušek však testování nové tramvaje zdaleka nekončí. Následovat budou funkční zkoušky, opět za běžného provozu, vrcholem pak budou jízdy s cestujícími.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jak se rozhoduje o veřejných zakázkách popsal Leo Hurwicz.Narodil se před 100...
Ekonom Hurwicz se narodil před 100 lety. Sestavil obrácenou teorii her

VIDEO Před 100 lety se narodil ekonom Leonid Hurwicz. Se dvěma svými kolegy sestavil obrácenou teorii her známou jako teorie návrhu mechanismů. Za ni obdrželi v roce...  celý článek

Býval komunistou, pak Healey vedl Bilderberg
Býval komunistou, pak Healey zakládal Bilderberg a hájil Kavana

VIDEO 30. srpna 1917 se narodila jedna z nejvýraznějších postav britských labouristů po 2. světové válce Denis Healey, bývalý ministr obrany a financí v 60. a 70....  celý článek

Kanadsko-americký jevištní kouzelník a vědecký skeptik James Randi
Jak odhalit šarlatána. Rozhovor se skeptickou legendou, úžasným Randi

Kanadsko-americký iluzionista, legenda svého oboru, mistr známý po celém světě. A také profesionální skeptik. Už půl století bojuje proti nejrůznějším...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.