Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Nová zbraň proti hudebním pirátům: Vydavatelství zahlcují P2P sítě falešnými soubory

aktualizováno 
Hudební průmysl přešel od slov k činům. Do praxe uvedl několik měsíců starou myšlenku a vytasil novou zbraň v boji proti internetovým pirátům: P2P sítě jsou zaplavovány falešnými MP3 soubory. Co to znamená pro uživatele a jak dlouho akce "spoofing" vydrží?

Již před rokem a půl jsme poprvé psali o novém postupu proti internetovým pirátům. Život uživatelům P2P sítí měl znepříjemňovat tzv. Spoofing, tj. zahlcení sítě falešnými soubory. Ty se při vyhledávání nijak nedávají najevo, co se v nich skrývá, ale po stažení na hudbychtivého jedince čeká nepříjemné překvapení... Dlouho se zdálo, že zůstalo pouze u hrozby společnosti MediaDefender Inc., která s tímto nápadem přišla. Nyní tuto ideu vzala za svou hudební vydavatelství, která v ní spatřují novou účinnou zbraň proti veřejným sdíleným sítím.

Činí se zejména label Interscope, v jehož katalogu se nachází netrpělivě očekávané album The Eminem Show, o němž jsme se již několikrát zmiňovali. Vydavatelství podniklo množství bezpečnostních opatření, které mělo úniku desky na internet zabránit. Upustilo od tradičního rozesílání promo kopií magazínům a hudební publicisté tak museli místo v klidu domova poslouchat album ve vyčleněné kanceláři. Na mastering a duplikaci putovaly tři ostře sledované kopie, nicméně zřejmě při finalizaci alba se podařilo některému zaměstnanci nagrabovat jej a vydat na internetu.

Interscope zareagoval poměrně rychle. Jak informoval deník L.A.Times, label vynaložil úsilí na to, aby vytvořil několik falešných souborů, tvářící se podle názvu jako skutečné skladby z alba, a vystavil je v P2P sítích. Uživatelé pak jen zklamaně naslouchali dvacetisekundovým, cyklicky se opakujícím útržkům písně, kterou našli na síti jako zaručeně "Real Full Version". Nebylo to ale poprvé, kdy Interscope takto zasáhl proti pirátům. Stejný postup uplatnil také před vydáním posledního alba formace No Doubt, jež se (pochopitelně) také objevilo na netu.

Audiogalaxy zablokovalo většinu souborů s hudbou rappera Eminema

Vydavatelství kromě těchto vlastních aktivit spolupracuje také s RIAA. Ta během dvou týdnů před oficiálním vydáním vydáním Eminemovy desky zabavila překupníkům více než 100.000 pirátských CD, mezi nimiž byly i dvě tisícovky kopií The Eminem Show. Pozadu ale nezůstává ani Audiogalaxy, jíž jde v chystaném procesu s RIAA o vlastní existenci. V její síti je prakticky nemožné od Eminema vůbec něco stáhnout. Smutné na tom je, že ačkoliv AG většinu linků blokuje, RIAA těch pár stávajících stačí k tomu, aby ji slupla jako malinu...

Navzdory rekordní prodejnosti nahrávací společnosti stále nabádají uživatele: "Kupujte si CD, nebo budete trpět!" To je samozřejmě špatně. Měli by k potenciálním zákazníkům přistupovat jinak, ne jim vyhrožovat, ale vyzdvihnout přednosti své produkce: "Nestahujte z internetu, podívejte se k nám, nabízíme kvalitu, kupte si CD a dostanete něco navíc!" Většinou to bývá fotogalerie či videoklipy v datové oblasti disku, dvě třetiny nákladu The Eminem Show mají přibaleno zpěvákovo DVD. Přední mediální analytici se shodují, že spoofing není řešení. Místo neustálých represí by měla vydavatelství myslet na to, jak přitáhnout ještě více zákazníků. Zatím jich stále více odrazují. Cesty tu jsou, levnější CD v obchodech, dokonalé vlastní bezpečné sítě se širokou nabídkou za přiměřený paušál, singly za dostupné ceny. 99 centů, které za jednu skladbu požaduje Universal, je příliš mnoho. K tomuto závěru jsme dospěli nejen my v tomto článku, ale také specialisté z Jupiter Media Metrix. Jako ideální navrhují 49 centů, s čímž je už možné souhlasit. Album s 20 skladbami by vyšlo na přibližně 300 korun, což je akceptovatelná cena.

Ale to jsem odbočil od tématu. Otázka zní, co znamená spoofing pro běžného uživatele? Vezmeme-li jako profilového surfaře takového, který hledá hudbu jinde nedostupnou, pak prakticky nic. A ani ti, kteří shání na netu nejnovější hity, se nemusí příliš obávat. Spoofing nikdy nepokryje celou produkci, navíc labely se budou zaměřovat na aktuální CD a u starších od aktivního zahlcování sítí upustí. Na fórech se už vede bouřlivá diskuze, z níž vyplývá, že uživatelé jsou schopni falešné soubory rychle odfiltrovat. Ze svých harddisků je smažou, ostatní budou informovat o názvu, délce souboru a jeho CRC. Spoofing tak pozvolna vymizí... Znovu se tedy ukazuje, že represe nic neřeší. Hudební průmysl by konečně měl dát na rady odborníků a vydat se tou správnou cestou. K naší i jejich škodě jim to určitě nějakou dobu potrvá.



Témata: MP3, P2P, Real Madrid, software


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Tipy a triky pro Windows 10
Tipy pro Windows 10: automatické zapínání wi-fi či vyšší zabezpečení

Ruční deaktivace wi-fi připojení a její automatická aktivace po určité době zajistí, že vás nikdo v tuto chvíli nebude rušit. Ukážeme také, jak v oznamovací...  celý článek

Google Home - domov pro Asistenta Google
Vyberte si pohlaví. Google Assistant nabídne i mužský hlas

Digitální asistentky měly zatím vždy ženský hlas, ale nyní si u Googlu můžete vybrat, stačí v nastavení přepnout z Voice 1 na Voice 2. A ozve se chlap.  celý článek

Aplikace nahradí zapomenutou myš.
Aplikace pro tablety: náhrada myši či bezpečné připojení k wi-fi

V dnešním výběru aplikací poradíme, jak nahradit zapomenutou počítačovou myš, jak se bezpečně připojit i k volné wi-fi síti, jak dostat stejný e-mailový klient...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.