Vyzkoušeli jsme metro bez strojvedoucího. Musí odolat horku a prachu

V Rijádu probíhá ambiciozní projekt stavby metra. Tři konsorcia staví šest linek o celkové délce 176 kilometrů. Nahlédli jsme do jedné ze souprav pro hlavní město Saúdské Arábie.

V jednom z nejambicióznějších dopravních projektů světa jsou linky metra vedeny na povrchu a tunely. Systém proto musí odolat horku a prachu.

Vozy pro podzemní dráhu se vyrábějí ve společnosti Siemens ve Vídni. Jsou určeny pro modrou a červenou linku (první a druhá trasa), které mají dohromady délku 63 kilometrů. Jen pro srovnání, celková délka metra v Praze je 65,088 kilometru.

Metro bez řidiče

Siemens dodá 74 souprav, které budou moci jezdit bez strojvedoucího (29 dvouvozových a 45 čtyřvozových). Dodávka na klíč v letech 2017 a 2018 obsahuje také automatické řízení souprav a napájecí systém.

Přestože to na první pohled nevypadá, konstrukce vozů bez řidiče vychází z platformy vozů metra Inspiro, které můžete potkat ve Varšavě.

Pokud znáte vzhled varšavského a mnichovského metra (soupravy C2 v Mnichově také vycházejí z Inspira), tak jste mohli zaznamenat velké vzhledové odlišnosti. V praxi vypadal návrh vzhledu vozů pro Rijád tak, že designéři francouzského studia Avant Premiere konzultovali s výrobcem technologické možnosti, které nabízí zmíněná platforma. Souprava podle výrobce odráží eleganci, dynamiku a technický rozvoj hlavního města Saúdské Arábie.

Na čtyřvozové soupravě připravené k transportu jsou vidět ještě nezakryté...

Vlaky mají shodnou barvu čela s barvou linky, na které jsou nasazeny, což cestujícím usnadňuje orientaci. Pohodlný nástup do vozu umožňují na každé straně troje elektricky ovládané posuvné dveře se světlou šířkou 1 400 mm.

Nejluxusnější oddíl First Class je od zbytku vlaku oddělen pomocí automatických...
Uspořádání sedadel ve vlaku respektuje zvyky místní komunity, kde je za např....

Další designovou specialitou je LED osvětlení. Dokonce tu najdeme nepřímé osvětlení pod sedadly, které vytváří pocit prostornosti a čistoty. V interiéru jsou použity symetrické vzory v moderním pojetí.

Vozy uvnitř průchozí soupravy jsou spojeny pomocí poloautomatických spřáhel. Mezi vozy a jednotlivými třídami najdete široké přechody (průchozí výška cca 1 955 mm a světlá šířka 1 400 mm). Koncové vozy jsou vybaveny automatickými spřáhly.

Souprava pro Rijád se liší od souprav metra ve Varšavě a Mnichově nejen vzhledem, ale také použitím komponentů se zesílenou odolností proti prachu a vysoké teplotě.

Tři třídy respektují postavení v místní společnosti

Klimatizovaná souprava je plně průchozí a je rozdělena na tři třídy. Uspořádání sedadel ve vlaku respektuje zvyky místní komunity, kde je za např. pohled do očí považován za neslušný.

Uspořádaní čtyřvozové soupravy metra pro Rijád.
Uspořádaní dvouvozové soupravy metra pro Rijád.

Nejluxusnější oddíl First Class je od zbytku vlaku oddělen pomocí automatických dveří. Pro rodiny s dětmi je určena Family Class a pro jednotlivce slouží pochopitelně Single Class. Bez ohledu na třídu jsou v každém voze dvě kompaktní klimatizační jednotky.

Lidské smysly nahradila čidla, v depu se řídí z pultu

Aby metro bez strojvedoucího bylo bezpečné a automaticky zvládalo i nebezpečné situace, které dispečer na dálku nevidí, například aby nenarazilo do překážky na kolejích, jsou vozy vybaveny bezpečnostními systémy, které nahrazují lidské smysly. Z nich zmíníme například koncové podvozky, které jsou vybaveny senzory na rozpoznání překážek či systém na detekci požáru ve voze.

Pro případnou manipulaci v depu jsou v čelních vozech instalovány pomocné pulty, které jsou během běžného provozu ukryty. V depu se aktivují a obsluha pomocí ovládacích prvků může manipulovat se soupravou. K ručnímu řízení slouží také dotyková obrazovka. Pulty pochopitelně umožňují i řízení v nouzových situacích na běžné trati.

Jak se vyrábí metro pro Saúdskou Arábii

Skříň metra pro Rijád je z hliníkových profilů. Tyto hliníkové „desky“ svaří roboti ve svařovnách izolovaných od okolních výrobních prostor. Tak vzniknou dvě bočnice, podlaha a střecha vozu. Vzniklé díly jsou z pohledu laika obrovské hliníkové desky, do kterých se vyříznou potřebné otvory, především okna a dveře.

Jelikož konstrukce podlahy a střechy je ve srovnání s bočnicemi složitá, tvarově složité části konstrukce ve speciálním ochranném oděvu svaří svářeči ručně. Svářecká kukla může laikům připomínat vybavení potápěče, jelikož obsahuje přívod vzduchu, aby svářeč nebyl ohrožen výpary hliníku.

Místo pro klimatizaci na střeše vozu
Pracoviště lepení má celoročně stálou teplotu a vlhkost.

Následuje svaření podlahy, obou bočnic a střechy v obrovských přípravcích. Takto vznikne hrubá stavba skříně, která následně putuje do lakovny. Ta je robotická (první v Evropě pro lakování skříní vozů).

Nalakovaná skříň putuje do další haly. Pro přesun mezi jednotlivými výrobními halami se používá kolová přesuvna, která na rozdíl od kolejové umožňuje otočení skříně o 180 stupňů.

Nalakovaná skříň se osadí na manipulační přípravky. Díky nim je možný přesun pomocí vznášedla. Manipulaci s mnohatunovou skříní (v případě železničního vozu cca 40 tun) zvládne jeden pracovník a to doslova s centimetrovou přesností.

První operací po nalakování je lepení. Lepí se zejména čela vozů a okna. Část haly, kde se lepí, má celoročně stálou teplotu a vlhkost. Po vytvrzení spoje putuje skříň na další pracoviště. Následuje montáž zvukových a tepelných izolací kabelů, vnitřních stěn či osvětlení a ozvučení. Pod skříň se namontuje elektrovýzbroj, vzduchotechnická zařízení či akumulátory. Nakonec se skříň zaváže na podvozky (odborný název pro usazení skříně na podvozky).

Před transportem se k soupravě připojí ochranné vozy a hadice brzdné soustavy.

Z obou stran se k soupravě připojí ochranné železniční vozy a ta putuje po železnici do přístavu, kde se rozpojí a naloží na loď. Při transportu můžete vidět bezpečnostní prvky konstrukce, které budou dodatečně zakryty.

Základní technické údaje
Konfigurace soupravyM-M
M-M-T-M
Materiál skříněHliník
Rozchod1435 mm
Uspořádání náprav Bo ́Bo ́+Bo ́Bo ́
Bo ́Bo ́+Bo ́Bo ́+2 ́2 ́+Bo ́Bo ́
Délka přes spřáhlacca 37 856 / 75 712 mm
Šířka vozu přes nástupní hranu2740 mm
Výška podlahy od temene kolejnice1130 mm
Průměr kola (nové/opotřebené)850 / 770 mm
Maximální zatížení náprav13,5 t
Počet dveří na jeden vůz6
Počet míst k sezení (2 / 4 vozová souprava)
Se sklopnými sedadly
Bez sklopných sedadel
63/129
55/123
Kapacita soupravy při 4 os./m2
(2 / 4 vozová souprava)
251 / 522
Min. poloměr oblouku (hlavní trať / depo)100m/60m
Maximální sklon60‰
Max. rychlost (konstrukční / provozní)90 km/h/80 km/h
Max. zrychlení při rozjezdu1,2 ms-2
Střední zpomalení provozní brzdy1,2 ms-2
Napájení750 V DC / třetí napájecí kolejnice
  • Nejčtenější

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

v diskusi je 110 příspěvků

14. března 2024

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí...

Nejsilnější raketa úspěšně prošla prvním testovacím letem do vesmíru

v diskusi je 138 příspěvků

14. března 2024  12:12,  aktualizováno  15:31

Společnost SpaceX poprvé dostala svůj Starship do vesmírného prostoru. Po dvou předchozích...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Svět uznal nároky Beneše. Československo vyhrálo spor s Polskem o Javorinu

v diskusi je 42 příspěvků

12. března 2024

Před 100 lety se Československo dočkalo mezinárodního uznání ve sporu s Polskem o Javorinu....

Tato novinka ve vyhledávání Googlu lidi pěkně vytáčí. Máme řešení

v diskusi je 153 příspěvků

12. března 2024  10:45

Jedna z novinek, kterou přineslo evropské Nařízení o digitálních trzích, je změna v tom, jak Google...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Polopás není polovičaté řešení. Třetí říše byla mistrem v oboru

v diskusi je 9 příspěvků

18. března 2024

Druhá světová válka byla zlatým věkem polopásových vozidel. Vyráběli je především Němci a...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Kuličková myš, VHS a další technologické skvosty nedávné minulosti

v diskusi je 6 příspěvků

19. března 2024

S některými bylo možné se běžně setkat ještě před deseti lety, jiné je možné koupit a používat...

Od Amazonu po Voyo. Velký test streamovacích služeb našel obří rozdíly

v diskusi je 9 příspěvků

19. března 2024

Premium V jedné můžete vybírat z dvou set filmů a seriálů, ve druhé z osmi tisíc. V jedné je speciální...

Zemřel astronaut Stafford, který si ve vesmíru „podal“ ruku s Leonovem

v diskusi nejsou příspěvky

18. března 2024  19:10

Ve věku 93 let po dlouhé nemoci zemřel někdejší astronaut Thomas Stafford, který byl zapojený do...

Apple přidá do svých zařízení generativní AI, využije k tomu Google

v diskusi nejsou příspěvky

18. března 2024  13:34

Apple jako jedna z mála technologických společností nezachytil příchod vlny generativní umělé...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...