První generace brýlí pro rozšířenou realitu HoloLens od společnosti Microsoft měly dvě zásadnějších omezení - malé zorné pole a nepříliš vysoký komfort nošení. Oboje se s novou generací naštěstí zásadně vylepšilo.
Zorné pole, tedy prostor, kde je do přirozeného průhledového vidění renderován virtuální obraz, je u HoloLens 2 dvojnásobný - nyní má 70°. Zlepšilo se i rozlišení, speciální MEMS displeje s 2K rozlišením pro každé oko nabízí poměrně jemnou kresbu a především subjektivně velmi dobrý jas a kontrast - alespoň v rámci spoře osvětleného výstavního prostoru.
Zásadně se zlepšilo pohodlí nošení, brýle jsou lehké (tělo je z uhlíkových vláken), dobře vyvážené škatulkou s elektronikou a akumulátory na zadní straně, při správném utažení jsme jejich hmotnost na hlavě skoro nevnímali. S dioptrickými brýlemi nebyl žádný problém.
Zakotvení virtuálních objektů v reálném prostoru bylo během ukázky bezchybné, virtuální pacient seděl na lůžku, ani se nehnul.
Působivé jsou možnosti interakce s virtuálním prostředím. Systém používá skenování zorniček očí, ví tedy, kam se díváte. To využívá například pro automatické scrollování textu nebo upřesnění výběru tlačítka v menu. Tyto interakce jsou doplněné vizuální i zvukovou odezvou.
Systém totiž skenuje ruce uživatele a ten tak může pohyby rukou manipulovat s objety v prostoru nebo třeba tisknout virtuální klávesy. Nechybí ovládání hlasem. V „čelence“ headsetu jsou schované i reproduktory, takže nemusíte připojovat sluchátka.
Za několik minut, které jsme HoloLens 2 na hlavě měli samozřejmě nemůžeme dělat žádné zásadní závěry, ale dojem byl velmi pozitivní.
HoloLens 2 budou v nabídce se základním balíkem nástrojů, díky kterému je bude možné používat prakticky hned po vybalení z krabice, například ve spolupráci s komunikačním systémem Teams. Snadno si tak vytvoříte svoji virtuální přítomnost na schůzi s kolegy v jiné budově v jiné zemi a můžete při tom - alespoň podle představení na nedělní konferenci - se spolupracovníky poměrně přirozeně interagovat.
Kinect for AzureDalší představená novinka vychází ze herního ovladače Kinect, je ale obohacená o prvky z nových HoloLens. Je to kombinace kamery se senzorem hloubky prostoru, obohacený o výpočetní elektroniku. Pro tu lze v vývojovém prostředí Kinect for Azure Development Kit tvořit aplikace na míru konkrétním úkolům - s rozpoznáváním objektů, či pohybu v prostoru. Systém má za zády firemní cloudové prostředí Azure, které mu dodává výpočetní sílu. Při ceně 399 dolarů je navíc Kinect for Azure poměrně dostupný. |
Systém vnímá všech deset prstů, proto je možná například hra na virtuální piáno.
Microsoft spustil program pro uživatelské přizpůsobení headsetu na konkrétní použití, společnost Trimble například nabídne přilbu „XR10 with HoloLens 2“ - klasickou bezpečnostní přilbu na stavby a do továren obohacenou o microsoftí headset.
HoloLens 2 jsou určena pro profesionální využití, například na vzdálenou údržbu, různé tréninky a školení, nebo o virtuální prvky obohacenou práci v prostoru - na hrubé stavbě si například můžete nechat do obrazu namapovat budoucí inženýrské sítě.
Profi využití odpovídá i cena 3 500 dolarů.