Vědci našli 219 kandidátů na nové planety, některé v obyvatelné zóně

19:47aktualizováno  19:47
Tým kolem vesmírného teleskopu Kepler představil několik set nových kandidátů na planetu, z nichž je téměř 10 přibližně velikých jako Země a obíhá v obyvatelné zóně jejich hvězdy. To je taková vzdálenost od hvězdy, která umožní, aby na povrchu skalnaté planety byla voda v tekutém stavu.

Vesmírné teleskopy NASA již objevily již téměř 2 500 planet mimo naši sluneční soustavu. | foto: NASA

Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) tento týden ukázal další data z dalekohledu Kepler, která ukazují na 219 potenciálních nových planet. Je to další potvrzení toho, že vesmír je planetárními systémy u cizích hvězd doslova posetý.

Oblast, kterou sleduje dalekohled Kepler.

Jen na základě několikaletého pozorování dalekohledu Kepler, který sleduje malou část oblohy (cca čtvrtinu procenta z asi 200 miliard hvězd), bylo objeveno přes čtyři tisíce kandidátů na planety a z nich více než polovina byla potvrzena. Nová sada planet také bude muset projít stejným procesem.

20.června 2017 v 03:27, příspěvek archivován: 21.června 2017 v 11:22

VIDEO: #ICYMI: Earlier, we identified 219 potential new worlds from @NASAKepler data, ten of which are near-Earth size: https://t.co/Lh0O09jc0G https://t.co/1bEFpXcrBy

Jako u řady dalších pozorování je i v této várce nových planet několik, které leží v tzv. obyvatelné zóně. Deset nových planet, by tak mohlo mít vhodnou velikost i teplotu na to, aby se na nich mohl udržet potenciální život, jak jej známe. Teleskop Kepler takových planet již objevil několik desítek.

Sedm z deseti nově objevených planet má velikost Země a obíhá hvězdy, které jsou podobné našim. To nutně neznamená, že je na nich život, ale že jsou na nich pro život základní podmínky. „Jsme ve vesmíru sami? Možná nám teleskop nepřímo řekl, že pravděpodobně ne, ačkoli to ještě musí být potvrzeno,“ uvedl vědec NASA Mario Perez.

Vědci mimo NASA, které oslovila agentura AP, se shodli, že naděje na mimozemský život novým objevem vzrostly. „Ukazuje se, že planety velikosti Země v obyvatelné zóně okolo hvězd podobných Slunci nejsou vzácné,“ řekl astronom Avi Loeb z Harvardovy univerzity.

Ukázka přechodu (tranzitu) planety přes hvězdu na údajích z Keplerova teleskopu

Kepler pátrá po stopách planet tak, že sleduje změny jasnosti hvězd. Když planeta přejde přes hvězdu, její jasnost nepatrně poklesne a přístroj to zaznamená.

Hledač planet

Kepler byl vyslán do kosmu 7. března 2009, aby pátral po možných obyvatelných planetách mimo naši sluneční soustavu. Teleskop je pojmenován po německém astronomovi Janu Keplerovi (1571–1630), který žil také v Praze. Kepler je vybaven dalekohledem o průměru 1,4 metru a vynikající elektronikou.

Kepler na vizualizaci NASA

Pozorování začalo v květnu 2009 a v září 2012 měl být program ukončen. Do roku 2013 našel 2 335 potvrzených planet a dalších 1 699 kandidátů. Za pomoci jiných teleskopů vědci objevili několik tisíc potvrzených planet.

Hlavní mise teleskopu skončila v roce 2013 kvůli závadě nepostradatelného mechanismu, který slouží k nasměrování teleskopu na cíl. Jeho život však byl v omezené míře prodloužen.

Částečné zatmění Měsíce 7. srpna 2017 viděné z pražského Žižkova.
Česko sledovalo malou nebeskou podívanou. Země ukousla kus Měsíce

V pondělí večer byl Měsíc v úplňku, především na začátku své noční pouti nebyl vidět úplně celý.  celý článek

Zatmění Slunce přerušilo bitvu (ilustrační snímek)
„Noc uprostřed dne“ ukončila válku. Jak antický génius tipnul zatmění?

Úplné zatmění Slunce patří mezi nejpopulárnější astronomické úkazy, které lze na Zemi pozorovat. Ale pokud byste nevěděli, že Měsíc právě zakryl sluneční...  celý článek