Nový Boeing 787 Dreamliner: konstrukce a výroba superletadla

  16:44aktualizováno  16:44
Boeing 787 Dreamliner nabízí luxus a komfort, o kterém zatím cestující jen snili. Díky úsporným motorům a špičkovému vybavení bude létat bez mezipřistání na velmi dlouhé trasy, přičemž může přistávat i na menších letištích. Známe podrobnosti.

Dreamliner - Boeing 787 Dreamliner

Letadlo 787 Dreamliner je středně velké dvoumotorové proudové letadlo se širokým tělem. Uveze 210 či 330 pasažerů, záleží na variantě letadla a konfiguraci sedaček v kabině. Více než polovina konstrukce letadla je vyrobena z kompozitních materiálů, díky čemuž je o více jak 18 000 kg lehčí, než podobně velké konvenční stroje.

První informace a první fotografie z uvedení nového superletadla si můžete prohlédnout zde.

Boeing 787 Dreamliner assemble_1
Pohled na rozestavěný Dreamliner v montážní hale v Everettu. Mimochodem - jde o největší halu na světě, dělenou pouze posuvnými dveřmi.

Použití kompozitů je velkým konstrukčním krokem i z jiných důvodů. Díky jejich pevnosti a tuhosti mohla být použita větší okna, takže se cestující mohou těšit na mnohem větší rozhled. Přínos budou mít i pro pasažéry sedící ve středu letadla - díky odolnějšímu draku bude možné v širším rozsahu regulovat tlak v kabině. K tomu jsou navíc použita zcela samostatná jedoúčelová čerpadla s elektromotory. V letadle bude mít vzduch také přirozeně vyšší vlhkost než je obvyklé, protože kompozitní materiály nepodléhají korozi.

Kousky letadla z celého světa

Snížení hmotnosti a nový aerodynamický tvar draku a křídel má společně s nově navrženými motory Rolls-Royce a General Electric snížit spotřebu paliva i emise o 20 %, než je běžné u konkurenčních strojů.  

Ačkoli Dreamliner vzniká v závodu v Everettu nedaleko Seattlu, jeho jednotlivé části jsou vyráběny po celém světě - v celkem 43 továrnách.

Například křídla pochází z Japonska (Mitshubishi Heavy Industries), vstupní a únikové dveře ze Švédska (Saab) ... řídící letové systémy budou od společností Honeywell a Rockwell-Collins.  

Záměna typu motoru do 24 hodin

Letadlo mohou pohánět dva typy motorů, díky standardizovanému uchycení a napojení si bude moci každá letecká společnost vybrat motor od Rolls-Royce nebo General Electric. Podle společnosti by měl jít změnit druh motoru do 24 hodin.


Na palubě letadla si připadáte jako v luxusním multikině.

V současnosti byla záměna motoru možná jen při vyměnění pylonů a části osazení křídel, což bylo ekonomicky velmi nevýhodné. Změna typu motorů je však pravděpodobná jen v případě lepší cenové nabídky jednoho z výrobců, případně uvedení výrazně lepšího motoru.

Rozšiřitelnost: bude mít i infračervené vidění

Dle výrobce je počítačové vybavení letadla otevřené řešení, které lze snadno rozšířit o nové funkce, systémy a doplňky. Již v současných konfiguracích je vybaveno systémem, který monitoruje funkci a stav jednotlivých součástí letadla a případné chyby okamžitě hlásí nejen pilotům, ale i technickému personálu na zemi. 


Moderně vybavený kokpit

Letadlo je připraveno i pro budoucí integraci infračerveného systému "nočního vidění", které pilotům nabídnou i přímý pohled skrze mraky.


Netradičně elegantní vstup do letadla.


Nezvykle prostorný interiér. V pozadí sedačky druhé třídy.


 Boeing 787 Dreamliner  (verze 787 - 8)
 rozpětí křídel  60 m
 délka  57 m
 výška ocasu  17 m
 šířka interiéru kabiny  5,7 m
 kapacita  210 - 250 pasažérů
 dolet  až 15 700 km
 cestovní rychlost ve výšce 10 668 m  913 km/h (0.85 Mach)

První informace a první fotografie z uvedení nového superletadla si můžete prohlédnout zde.

Nejčtenější

Alza to zase zkouší. Zákazníkům do košíku „tajně“ přihodí nechtěné věci

Stačí chvilka nepozornosti a obchod vám do košíku přidá něco, co jste si...

Před odesláním objednávky v e-shopu si dobře zkontrolujte obsah košíku. Je možné, že vám tam bez vašeho vědomí něco...

Alza dostala pokutu za přidávání zboží do košíku. A není jediná

Česká obchodní inspekce pravomocně rozhodla o udělení pokuty pro společnost...

Společnost Alza.cz bude muset zaplatit 150 tisíc korun za to, že zákazníkům přidávala do košíku zboží, na které sami...

Známe tvář mrtvé dívky z obleženého Tábora. Kdy zemřela, napověděla mince

Zrekonstruovaná podoba dívky (18 až 19 let) nalezené ve společném hrobě v...

Téměř 400 let ležela v zapomenutém společném hrobě, než její pozůstatky při stavbě rodinného bazénu náhodou objevili. V...

Vyzkoušeli jsme nejlepší způsob, jak sledovat televizi. Poradíme i vám

Test set-top-boxů pro televizi přes internet

Nezajímá vás kdy pořad jde, ani kolik je v něm reklam. Pustíte si jej kdykoli během i po odvysílání a reklamní bloky...

Poslechněte si vítr na Marsu. Je to první nahrávka zvuku z této planety

Jak zni vitr na Marsu

Sonda InSight, která na konci listopadu přistála na Marsu, poslala vůbec první nahrávku zvuku z této planety.

Další z rubriky

Nejlepší české letadlo před Velkou válkou byl Rapid bratří Čiháků

Monoplan „Rapid“ bratří Čiháků

Jak vypadal a jaké vlastnosti měl elegantní český jednoplošník z roku 1913. To vám detailně přiblíží dobový článek od...

Fortelná Šlechtična pracovala, až se z ní kouřilo. Sloužila i v KLDR

Parní lokomotiva řady 475.1 (exemplář 475.101)

Mezi nejlepší československé parní lokomotivy patří řada 475.1, která vznikla krátce po válce a v provozu na našich...

USA jsou závislé na kluzácích z Evropy. Piloti se učili na blanících

Cvičný kluzák TG-10B Merlin (L-23 Super Blaník) sloužil v USAFA (United States...

Bezmotorová létající legenda Blaník včetně odvozených typů odešla v relativně velkých počtech za americkými zákazníky....

Najdete na iDNES.cz