Vysokorychlostní jednotka CRH 3

Vysokorychlostní jednotka CRH 3 | foto: SIEMENS

Nový čínský železniční rekord před OH - 394,3 km/h

  • 8
Čína impozantně vstoupila do rodiny vysokorychlostní železnice. Široká a těžká jednotka CRH 3 vytvořila národní rekord těsně nad hladinou moře.

Rekord byl vytvořen na 115 kilometrů dlouhé traťi mezi městy Tianjin a Peking (Beijing) a to těsně před jejím otevřením pro pravidelný provoz. Jízda trvala jen 25 minut a 10 vteřin a vysokorychlostní jednotka CRH 3 na ní dosáhla rychlosti 394,3 km/h.

Vlak opustil zastávku ve městě Beijing v 8:55 ráno 24.června a o 20 minut později byl již za přítomnosti čínského ministra železnic, pana Liu Zhijuna, překonán starý rekord. Vlak dosáhl nového v hodnotě 394,3 km/h na zpáteční cestě.

Jelikož je Tjanjin přístavní město, vlak cestoval prakticky na úrovni hladiny moře, což s sebou přináší větší odpor vzduchu. Hodnota rekordu má velký význam také proto, že Velaro pro Čínu jsou širší a těžší než Velaro pro Španělsko, kde souprava dosáhla rychlosti 404 km/h.

Pět vysokorychlostních vlakových jednotek CRH 3 bude nasazeno na přepravu mezi oběma olympijskými sportovišti od 1. srpna.

Čínské železnice si celkem objednaly 60 vysokorychlostních vlakových jednotek Velaro. První tři byly zhotoveny ve výrobním závodě společnosti Siemens v Krefeldu v Německu, zatímco ostatních 57 jednotek vyrobí závod Tangshan Locomotive & Rolling Stock Works v čínském městě Tangshan.

Maglev v Šanghaji (používá se také označení Transrapid) dosahuje s cestujícími maximální rychlosti 431km/h na trati mezi mezinárodním letištěm Pudong International a vnitřní aglomerací Šanghaje. Nejezdí po kolejích, ale používá technologii vznášení způsobenou odpudivými účinky magnetického pole od německé firmy Siemens. Jedná se také o jeden z železničních rekordů; vzhledem k technologii spadá do jiné kategorie.