Nový Facebook má i chuděra Britney

Nový Facebook má i chuděra Britney | foto: Facebook

Nový Facebook smíchá osobní a veřejné profily, uživatel prý zůstane pánem

  • 19
Firmy, značky, stránky, obchody... jejich novinky se začnou objevovat vedle vašich přátel. Známá komunitní síť Facebook chystá na dnešek výraznou změnu. Jak bude vypadat vaše nová homepage a co to bude znamenat?

Ve středu 11. března dojde k radikálním změnám v některých funkcích sítě Facebook. Nová bude jak uživatelova domovská stránka, tak profily organizací, firem, umělců a dalších uskupení. Ti se mohou nyní na svých "veřejných profilech" chovat k fanouškům podobně, jako bylo na Facebooku běžné mezi "přáteli". Velký důraz bude kladen na "proud novinek", kde se budou setkávat jak zprávy a fotky od vašich nejbližších, tak třeba novinové články, novinky z oblíbených charitativních organizací nebo nejnovější hudební video kapely, které fandíte. Podobnost s Twitterem a Friendfeedem nelze přehlédnout.

Pages / Profiles

"Za posledních pět let se Facebook vyvíjel - dává lidem efektivnější komunikaci a více možností, jak mít tuto komunikaci pod kontrolou," začíná Mark Zuckerberg, zakladatel Facebooku, popisovat změny tak trochu od lesa. Podle něj je totiž důležité chápat změny v kontextu: dříve byl Facebook katalogem, poté sítí kontaktů. Nyní se snaží posílit funkce, které uživatelům umožňují sledovat informace z různých zdrojů na jednom místě. Pokud se tedy stanete fanouškem řekněme New York Times, budou se vám jejich vybrané články a postřehy objevovat přímo na domovské stránce.


Sledujte Technet.cz na Facebooku

Staňte se naším fanouškem a podívejte se do zákulisí 

Vložit odkazVyužili jsme této příležitosti a uveřejnili na Facebooku delší dobu připravovanou skupinu Technet.cz. Najdete zde diskuzní fórum, odkazy na naše i cizí články a další čtenáře. Přihlásit se můžete třeba kliknutím na vlaječku.

Hledejte na Facebooku profil Technet.cz

Veřejný profil Technet.cz na Facebook

Jak bude nový Facebook vypadat

Dosud měly firmy, organizace, umělci a politici v zásadě dvě možnosti, jak se svými příznivci komunikovat a sdružovat je. Buď se jednalo o Groups (Skupiny), které jsou na Facebooku ostatně využívány ke všemu možnému, nebo Pages (Stránky). Rozdíly mezi Groups a Pages byly přitom nejasné a podle některých často nesmyslné. To se má nyní změnit s přichodem Veřejných profilů (Public Profiles, terminologie je zatím trochu zmatečná i v rámci oficiálních zpráv).

Od čtvrtého března má nové "veřejné profily" třeba Červený kříž, Barack Obama, CNN, Demi Moore nebo U2. Dneškem počínaje budou mít tyto veřejné profily i ostatní majitelé Pages (Stránky). Na první pohled je patrné, že Veřejný profil je velice podobný běžnému, osobnímu Profilu. Lze přidávat aplikace, publikovat alba, novinky, updatovat status.

Facebook - profil Marka ZuckerbergaVeřejný profil Britney Spears

Vlevo vidíme běžný osobní profil, vpravo pak profil veřejný. Všimněte si malé vlaječky vedle jména Britney Spears - značí, že jste fanouškem tohoto profilu a odebíráte jeho updaty.

Důležité je především to, že tyto updaty se budou uživatelům - fanouškům zobrazovat přímo na jejich domovské stránce (News Feed - tok novinek) mezi zprávami a novinkami od jejich přátel. To může mít zajímavé důsledky, na které se podíváme dále v článku.

Nová Homepage na Facebooku

Nová Homepage na Facebooku

Promění se ale i Homepage, což je pro mnohé uživatele změna důležitější. Dojde, alespoň doufáme, ke zpřehlednění různých filtrů a nastavení soukromí. V zásadě uživatelé na první straně najdou nový sloupec "Filters":

Filtry

Filtry umožní uživatelům přepínat na homepage mezi různými skupinami zpráv: rodina, přátelé, kolegové, veřejné profily, aplikace...

Střední sloupec stránky si zachová svou funkci News Feed (tok novinek). Právě směrem k proudu nových zpráv (Stream) se chce podle Zuckerberga Facebook ubírat i do budoucna. Střednímu sloupci vévodí "Publisher" - sjednocený rámeček, ze kterého můžete upravovat svůj status, poslat odkaz, video či cokoli podobného.

Publisher

Třetí sloupec pak bude určen zvláštním oznámením - upozornění na narozeniny, novinky, pozvání, události.

Highlights

Chris Cox na tiskové konferenci 4. března zmínil také "Arrington Feature", což je pracovní název pro funkci, kterou Facebook uvede během příštích měsíců. Můžete díky ní nastavit svůj profil tak, že se k odebírání vašich novinek mohou přihlásit i lidé, se kterými nejste přátelé - což je asi nejvýraznější přiblížení Twitteru za dobu existence Facebooku. (Tak výrazné, že se spekuluje o tom, zda se nechystá nějaká intenzivní spolupráce těchto dvou komunitních sítí. Zpráva, že si Mark Zuckerberg založit Twitter účet, se ale v tomhle ohledu možná přeceňuje. Jelikož Facebook zároveň časem chystá zrušit dosud platný limit 5 000 přátel, lze předpokládat, že do budoucna výrazně plánuje předefinovat, co "přítel" na Facebooku znamená. Právě díky novým možnostem filtrování bude pro uživatele doufejme snadnější nastavit si různé úrovně kontaktů (dříve "List") a způsob, jakým s nimi sdílí informace.)

Co tyto změny mohou přinést?

Pro firmy a organizace otevírá tato změna další možnosti intenzivnější komunikace se zákazníkem - fanouškem. "Nový design mi připadá jako krok kupředu. Nový veřejný profil je atraktivnější pro firmy či instituce i pro běžné uživatele," hodnotí změny Adam Javůrek, odborník na nová média, který v rámci svých školení učí neziskovky pracovat s novými sítěmi včetně Facebooku.

Nové "veřejné profily", a především jejich možnost objevovat se vedle vzkazů a novinek od vašich přátel, se může ukázat jako velká změna. Jde o další splývání intimního a veřejného prostoru - představte si, že byste odebírali noviny, kde by v sekci politika byly články o amerických volbách, zatímco v sekci drby informace o tom, kdo z vašich přátel se s kým rozešel. A teď si ty noviny představte smíchané podle chronologického pořadí... Nový projev Baracka Obamy a žádost Červeného kříže o příspěvek na Darfúr vedle sebe s videem kamaráda z včerejšího tažení po barech.

Na první pohled se nám zdá, že pro organizace se jedná o velkou výhodu - více návštěv, potenciálně i intenzivnější komunikace. Javůrek je ve svých předpovědích střízlivější: "Nedá se asi jednoznačně říct, že by něco z toho bylo výhodnější. Firmy / instituce nyní sice mají možnost dostat se přímo do newsfeedu svých fanoušků mezi zprávy od jejich dalších přátel, ale na druhou stranu fanoušci mají s novou homepage větší možnosti, jak obsah filtrovat." Platí zde podle něj známé webové pravidlo: "V konečném důsledku prostě ‚vyhraje‘ ten, kdo bude umět svým fanouškům nabízet zajímavý, zábavný či relevantní obsah. "

Zkušenosti ze zahraničí podle něj napovídají, že počáteční nedůvěru neziskovek, které "přišly o své ‚vytuněné‘ profily", vystřídal mírný optimismus. Bude samozřejmě chvíli trvat, než se správci s novými změnami sžijí. Facebook nabízí několik příruček a začal také více propagovat on-line reklamu facebookových veřejných profilů. Což není nijak překvapivé - Facebook nejspíš doufá, že více zpráv v News Feedu přinese více různorodějších aktivit čtenářů a ti tak facebook začnou používat nejen ke komunikaci osobní, ale komunikaci veřejnější - a tedy i ke konzumaci většího množství reklamy.

Odkazy a zdroje:

Stránky Facebooku