Facebook.com začal jako aplikace pro studenty

Facebook.com začal jako aplikace pro studenty | foto: Profimedia.cz

Nový „virus“ jménem Facebook - kolik přesně máte přátel?

  • 72
Do Česka dorazil fenomén jménem Facebook. Komplexní systém pro internetovou komunikaci vybočuje jak mnoha možnostmi, tak neodolatelnou virální kampaní. Proč byste tam (ne)měli být také?

Přestože v Česku není tato síť nijak masově rozšířena, v zahraničí je již otázka "a jsi na facebooku?" samozřejmou součástí seznamování. Komunitní server Facebook.com ostatně mezi studenty začínal a až do září roku 2006 byl omezen pouze na držitele univerzitních adres.

Poté, co toto omezení padlo, se Facebook.com vydal na raketový start. Láká inzerenty i velké počítačové společnosti, otevírá se reklamě a dělá vše pro to, aby se stal budoucí hvězdou komunitních serverů. Míří do ostatních zemí, tedy i k nám, a tak je na čase podívat se na Facebook.com očima českého uživatele.

Facebook - komunitní server se vším všudy

Co se vlastně pod pojmem "komunitní server" skrývá? Všechno možné, v tomto případě tím rozumíme nástroj, který umožňuje registrovaným uživatelům vzájemnou komunikaci, sdružování do skupin, sdílení fotografií a dalších informací. Mezi české zástupce patří např. Ukažse.cz sdružující statisíce českých uživatelů.

Facebook je v mnoha směrech odlišný od jiných známých služeb. Začíná to už úvodní stránkou, jejíž strohost a stručnost (a tedy i přehlednost a rychlost) mnohé překvapí.

Facebook - Login
Jako unikátní identifikace uživatele zde slouží e-mailová adresa, nikoli přezdívka. Je tak vyřešen potenciální problém duplicity - nemusíte si vymýšlet jiná jména, protože to vaše už je zabrané. Zároveň je služba méně anonymní (což může být výhoda i nevýhoda).

Pro registraci toho moc zadávat nemusíte - stačí jméno, e-mail, zvolíte si heslo a sdělíte, zda jste studentem, zaměstnancem společnosti či ničím z uvedeného.

Jakmile se stanete uživateli Facebooku, zjistíte, že téměř vše se zde točí kolem vašich přátel (Friends). To je hezké, říkáte si, ale jak mám zjistit, jestli jsou moji přátelé "na Facebooku"? A zde se dostáváme k první lišácké vlastnosti Facebooku: neustále vám program nabízí, abyste pozvali své přátele, kteří se ještě do komunity nezařadili. Prostředků k tomu má mnoho, vy se seznámíte s jedním z nejsilnějších hned ze začátku.

All your mails are belong to us...

Pokud máte e-mailový účet u některé ze světoznámých služeb (Yahoo, Gmail...), nabídne vám Facebook, že si přečte váš adresář kontaktů a vyhledá vaše přátele na Facebooku. Pak stačí zadat heslo, které používáte pro přihlášení k e-mailu (pokud vám právě v hlavě zní výstražný zvonek, máte úplnou pravdu... zvykejte si). Alternativně můžete nahrát svůj adresář z některých běžně rozšířených e-mailových klientů.

Jakmile se adresář nahraje, zaškrtáte, které z uživatelů Facebooku nacházejících se ve vašem adresáři chcete zařadit mezi přátele. A co ti přátelé, kteří na Facebooku nejsou? "Pozvěte je," povzbuzuje vás Facebook prakticky na každém kroku.

31 milionů aktivních uživatelů

A jak se zdá, tak to funguje. Od chvíle, kdy se Facebook v září 2006 otevřel "veřejnosti", se počet jeho uživatelů zdvojnásobil. Zde jsou některá data:

  • více než 31 milionů aktivních uživatelů
  • více než sto tisíc registrací denně od ledna 2007
  • více než polovina uživatelů nejsou (již) studenti univerzit
  • návštěvnost v květnu přesáhla 40 miliard zobrazení
  • více statistik (pdf)
 Srovnání komunitních serverů

Srovnání tří světově nejoblíbenějších komunitních serverů. Myspace si stále drží prvenství, následován Orkutem. Těsně za ním je však Facebook.com, jehož křivka naznačuje exponenciální start. Zdroj: Alexa.com


Víc než e-mail a ICQ?

Je tedy jasné, že Facebookem má smysl se zabývat. Celosvětově je tato doména desátá nejnavštěvovanější (zdroj: Alexa.com) a má nakročeno k ještě lepším výsledkům. Čím si ale Facebook tuto popularitu zasloužil? Co uživatelům nabízí?

Podívejme se na úvodní stránku, která uživatele přivítá po přihlášení:

Úvodní stránka (Facebook.com)

Vlevo je hlavní navigace po používaných aplikacích, nahoře je lišta s nabídkou. Obsah je obvykle uspořádán do dvou sloupců. Na první straně jsme hned informování o novinkách (News Feed), které se odehrály v životech našich přátel. Či spíše na jejich facebookových profilech - dozvíme se, kdo přidal nové fotky, kdo je přítel s kým, kdo přidal na svou stránku jakou aplikaci, kdo slaví narozeniny, kdo co čte... Veškeré tyto novinky jsou proklikávací - můžeme se tak přes odkaz dostat buď na osobní profil přátel, nebo přímo na danou událost.

Profil - kdo skutečně jste?

Zde se právě projevuje hlavní rys Facebooku. Každý z uživatelů má svůj osobní profil, stránku, na které může ostatním sdělit informace o sobě, uveřejňovat fotografie, novinky, dát sem místo pro vzkazy či cokoli jiného.

Profil (Facebook.com)

Jsou zde také vidět vaši přátelé, a pavouk společenských vztahů si tak může hledat svou cestu. Svůj osobní profil můžete skrýt před lidmi, které nemáte v seznamu svých přátel (neznámí návštěvníci tak uvidí pouze několik základních informací).

Profil je možné rozšířit prakticky neomezeně, ostatně to je jediný způsob, jak se odlišit od milionů dalších uživatelů. Výsledkem však často může být spíše přeplácaná a nepřehledná stránka, ačkoli neměnný strohý design stále ještě udržuje jakous takous přehlednost.

Aplikace na osobním profilu (Facebook.com)

Ovšem s příchodem aplikací se skutečně z profilů stal často nepřehledně blikající vánoční stromeček. To ovšem záleží na každém, co na svůj profil dá a zda udrží funkčnost a přehlednost na únosné úrovni, či zda podlehne tlaku programátorů aplikací i svých přátel a bude celé dny upravovat svůj profil...

Aplikace Likeness (Facebook.com)

Ano, slyšíte správně, tlaku přátel... Pokaždé, když si přidáte aplikaci, jste vybídnuti k tomu, abyste k jejímu používání pozvali i své přátele. To samé se na oplátku stane vám, když si někdo z vašich facebookových přátel vyzdobí profil novým pokusem.

Nezapomínejte, že aplikace má obvykle přístup k vašemu profilu. Protože výrobcem je často třetí osoba, dáváte tak své informace k dispozici neznámo kam. To je jeden z důvodů, proč si pamatovat, že soukromé informace na Facebook nepatří.

Na všechno se dá kliknout

Když jsem přemýšlel, co charakterizuje službu Facebook.com, dospěl jsem právě k této jednoduché definici: prakticky vše je klikatelné, z každé stránky vedou odkazy na další související stránky, procházet lze téměř všechno. Kdo je tohle na té fotce? Jaké má ta dívka přátele? Máme nějaké společné přátele? Jsou k dispozici jejich fotky? Můžu si přidat tuhle věc k sobě na profil? Kdo má podobné zájmy jako já? Ve které skupině se nachází?

 Skupiny (Facebook.com)
Vyhledávání ve skupinách
Skupiny slouží pro sdružování uživatelů např. na základě zájmů.

Skupiny jsou dalším rysem, který činí Facebook komunitním nástrojem. Uživatel se může stát členem libovolného počtu skupin, a dát tak např. najevo své sympatie či antipatie. Existují zde např. skupiny studentů, kteří se učí ten který jazyk, a mohou se tak vzájemně podporovat ve svém snažení nebo se podělit s ostatními o zajímavé odkazy nebo videa. Najít ale v tisícovkách skupin něco hodnotného často není lehká práce (ovšem často je zajímavé sledovat, jaké všechny skupiny to existují).

Česká skupina (Facebook.com)

Skupina "Mluvím česky"

Sítě - dříve studenti, dnes i firmy

Dalším důležitým hierarchickým celkem jsou sítě (networks). Původně šlo pouze o univerzity a to dnes do určité míry přetrvává. Ovšem v Česku si zatím z velkého množství univerzit vybírat nemůžeme:

Vysoké školy ČR (Facebook.com)
Síť České republiky tu ovšem existuje a v době vzniku tohoto článku čítala 5675 členů.

Akce v ČR (Facebook.com)

Odkazy, zdroje: