Nový vyhledávač chce lidštějším přístupem konkurovat Googlu

  • 13
V Austrálii byl tento týden spuštěn vyhledávač, který má přinést uživatelům úsporu času při získávání informací a dat z internetu. Díky implementaci „umělé inteligence“ má být zobrazení výsledků mnohem lépe setříděno.
Dva roky trval vývoj nového vyhledávacího stroje, který začal veřejnosti sloužit od včerejšího dne. Mooter má podle jeho tvůrců nabídnout „lidštější“ přístup při zobrazování výsledků hledání, díky kterému by měli jeho uživatelé šanci dostat se rychleji k požadované informaci či datům.

Výsledky řazené dle oblastí

Společnost Mooter vede vedle technického ředitele Jondarra Gibba i psycholožka Liesl Capper. Ta se již delší dobu zabývá tím, jak se vyvíjí lidská mysl. Své poznatky nyní uplatnila při vývoji tohoto vyhledávacího systému. Pro server ZDNet k tomu uvádí : “Mooter se zaměřuje na psychologii lidí, ne strojů“.

Logo vyhledávače Mooter 

Úvodní stránka vyhledávače vypadá jako kterákoliv jiná stránka podobného zaměření. Výsledek dvouleté práce se tak ukáže až po zadání dotazu. Kdo by čekal klasický výpis stránek řazených podle relevance, ten by byl možná zklamán. Systém totiž jednotlivé získané stránky seřadí do jakýchsi tématických skupin, které jsou následně zobrazeny pouze formou diagramu. Ve středu tohoto diagramu je hledaný výraz od něhož se rozbíhají paprsky k jednotlivým uzlům, které představují tématické celky. Tyto uzly jsou většinou označeny klíčovými slovy, jenž souvisejí s informacemi či daty, které uživatel na stránkách zařazeným do uzlu nalezne.

Rozdělení stránek s hledaným výrazem Czech do uzlů ve vyhledávači Mooter 

V podstatě se tak jedná o opačný postup než, jakým se zadává dotaz u běžných vyhledávačů. Zde si totiž nejdříve uživatel navolí v jaké oblasti chce hledaný výraz vyhledávat (např. obrázky, ceny, multimediální soubory, diskuze, články, apod.) a teprve poté spustí samotný stroj.

U Mooteru se tímto obtěžovat nemusí a pouze zadá svůj dotaz. Umělá inteligence v pozadí systému najde u vyhledaných stránek společné prvky a podle nich stránky zařadí do jednotlivých kategorií či chcete-li uzlů. Teprve po výběru některého z uzlů se zobrazí seznam nalezených stránek s běžnými údaji o nich a odkazem. Právě toto rozdělení vyhledaných stránek do uzlů (s tím, že se některé stránky zobrazí dle relevance v několika uzlech najednou) má podle tvůrců Mooteru omezit čas strávený vyhledáváním informací na webu.

Jak dál?

Lidé z Moother říkají, že je před nimi ještě mnoho týdnů práce, než se bude na světě plnohodnotný produkt, který se bude moci postavit současným vyhledávačům. Firma však již nyní předpokládá, že se svým vyhledávačem popere o vedoucí příčky v Austrálii a později možná i v dalších částech světa. Finance společnosti jsou zaručeny jednak investicí z jednoho fondu rizikového kapitálu a pak také vládním grantem, který nese označení „Federal Government Research and Development Grant“ a je poskytován na vývoj a rozvoj novátorských technologií.

Jak se však Mooter uchytí na velice náročném trhu, o který nyní jeví zájem čím dále tím více společností, bude záležet i na dalších faktorech. Jedním z nich může být i množství dalších s vyhledáváním souvisejících služeb, které hodlá firma nabídnout.