Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


NSA o útoku Severní Koreje na Sony Pictures věděla dopředu

  23:29aktualizováno  23:29
Americká NSA už nejpozději od roku 2010 sleduje počítačovou síť v KLDR. A její agenti o útoku korejských hackerů na filmové studio Sony Pictures věděli dopředu. V záplavě jiných informací však tato zřejmě zapadla.

Útok kvůli komedii? KLDR nerada zesměšňování milovaného vůdce národa | foto: Reuters

Americký prezident Barack Obama mohl už v prosinci 2014 neobvykle rychle a přímo obvinit Severní Koreu z kybernetického útoku na společnost Sony Pictures díky tomu, že se Národní agentuře pro bezpečnost (NSA) podařilo už v roce 2010 proniknout do počítačových sítí KLDR. Informoval o tom list The New York Times.

 NSA podle deníku pronikla do čínských počítačových sítí, které zajišťují spojení KLDR s vnějším světem, kvůli obavám z rozvoje schopností Severní Koreje. Přes Malajsii, kterou severokorejští hackeři s oblibou využívají, a pomoc Jižní Koreje a dalších spojenců se pak americká výzvědná služba dostala až do Severní Koreje.

Útok na Sony Pictures

Útočníci (pravděpodobně z KLDR) loni v listopadu napadli tisíce počítačů připojených do sítě společnosti Sony Pictures, vyřadili je z provozu a ukradli mnoho citlivých údajů. 

Postupně zveřejnili například telefonní čísla hollywoodských celebrit nebo soukromé e-maily vedení firmy, které se hemžily nepříliš lichotivými poznámkami o některých herečkách. Později se na internetu objevily informace o zdravotním stavu zaměstnanců i jejich blízkých.

Korejci vedli skrytý útok několik měsíců a na vylákání hesel použili phishing. Nakonec zasadili v listopadu závěrečný úder, při kterém ukradená data zveřejnili a pohrozili studiu terorem v případě, že půjde do kin komedie The Interview o atentátu na Kim Čong-una.

Severokorejský vůdce Kim Čong-un na inspekci továrny na jídlo pro děti (16....

Kim Čong-un na inspekci v potravinovém závodě (16. prosince 2014)

The New York Times se ve svém článku odvolává na informace bývalých amerických i zahraničních činitelů, kteří nedávno o těchto operacích informovali, a na nově odhalený dokument NSA, která se zabývá elektronickou špionáží.

Agentura následně sledovala činnost mnoha počítačů a sítí používaných severokorejskými hackery. Podle jihokorejské armády komunistický režim na tuto práci využívá na 6000 lidí. Většinu z nich údajně řídí hlavní zpravodajská služba a tajná kybernetická jednotka, jež má velkou základnu v Číně.

Činitelé a experti, na něž se americký list odvolává, uvedli, že důkazy získané díky zmíněnému skrytému programu, který sleduje aktivity Severní Koreje, nakonec rozhodujícím způsobem přesvědčily prezidenta Obamu, aby obvinil Kim Čong-unovu vládu z toho, že nařídila útok na Sony Pictures.

Podle deníku Obamovo obvinění KLDR z této akce je velmi neobvyklé, protože USA nikdy tak přímo neobvinily vládu jiné země z provedení kybernetického útoku na některý americký cíl.

Tajná služba NSA se před dvěma roky stala terčem velké kritiky v USA i v zahraničí, když její bývalý pracovník Edward Snowden zveřejnil velké množství informací o činnosti agentury. Skandál vyvolalo především zjištění rozsáhlého sledování a shromažďování záznamů o telefonické a počítačové komunikace milionů lidí, včetně světových státníků, nejen ve Spojených státech, ale prakticky po celém světě. Aféra ale také rozpoutala debatu o potřebě využití elektronické špionáže v boji proti terorismu.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Falešná stránka napodobující mBank
Pozor na podvodné SMS, mBanka varuje před novým útokem

Na zákazníky banky mBank cílí nový útok, který se z nich snaží vylákat přihlašovací údaje.  celý článek

Russia Files na Wikileaks.org
Wikileaks začaly zveřejňovat data o ruské firmě, která prý pomáhá špehovat

Web Wikileaks.org zveřejnil první část uniklých dat, která ukazují, jakým způsobem Ruská federace masově sleduje provoz na síti internet. První část...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.