Nový počítač od Nvidie zcela nahradí řidiče. Objeví se příští rok

  12:00
Mnichov (Od zpravodaje Technet.cz) - Společnost Nvidia představila na konferenci GTC Europe první superpočítačový systém zabudovatelný do automobilu, který bude schopen zcela nahradit (a vynechat) řidiče s volantem. Systém Drive PX Pegasus bude automobilkám k dispozici ve druhé polovině příštího roku.
Audi A8 je první vozidlo, které nabídne autonomní řízení třetí úrovně. Jednotku...

Audi A8 je první vozidlo, které nabídne autonomní řízení třetí úrovně. Jednotku vyvíjí Bosch, ale s čipy od firmy Nvidia. | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Ačkoli společnost Nvidia znáte především jako výrobce grafických čipů, s jejich výkonnými výpočetními jednotkami se setkáte i v automobilech. Počítačový systém Drive PX2 naleznete například ve všech modelech vozidel Tesla vyrobených od loňského října. Na starosti má asistenční systémy a autonomní režimy vozidla.

Superpočítač na kolech

K čemu je pro autonomní řízení potřeba supervýkonný počítačový systém? O bezpečné řízení vozidla se totiž bude starat systém umělé inteligence s prvky strojového učení. Systém bude dostávat data z velkého množství kamer, lidarů, radarů a dalších senzorů a ty musí v reálném čase převádět do přesného virtuálního strojem zpracovatelného modelu, ve kterém se pak počítá vhodná trajektorie vozidla a analyzuje okolní dění pro detekci možných nebezpečných prvků a situací.

Nvidia Drive PX Pegasus nahradí výpočetní výkon stovky highendových CPU - je to superpočítač v kompaktním balení.

V tuto chvíli jsou takové systémy ve vozidlech schopné nabídnout autonomní řízení v úrovni 2.5 (level 2.5 autonomy). To je, zhruba řečeno, asistence řidiče, která na výborné úrovni zvládne udržovat odstup od vozidla před vámi, umožňuje bezpečně dobrzdit vozidlo před vámi nebo jinou překážku a umožňuje udržet vozilo ve vyznačeném jízdním pruhu. Ve vhodných podmínkách (například na dobře značených dálnicích) může sama ovládat vozidlo i na delších vzdálenostech, ale náhrada řidiče je to pouze iluzorní - se situacemi, jako je spojování jízdních pruhů nebo třeba semafory, si zatím neporadí.

Rozdíl mezi výbavou a požadavky systému vozidel pro autonomní řízení druhé a páté úrovně.

Nově představený Drive PX Pegasus má ambice nejen na autonomní řízení úrovně 3 (při výrobcem jasně definovaných podmínkách nebo v přesně ohraničené oblasti zvládne vozidlo zcela autonomní provoz), ale dokonce úrovně 5 (tedy zcela autonomní provoz kdykoli a kdekoli). Využívá výkonu dvou SoC čipů Nvidia Xavier, přičemž jeden tento čip nabízí výkon větší než celý systém Drive PX 2 a dvou nejvýkonnějších GPU Volta a dohromady Pegasus nabídce výpočetní výkon 320 TOPS . Systém má být schopen pracovat s datovými toky 1 TB (tj. 8 Tbit) za sekundu, což klade i vysoké nároky na rychlost pamětí. Vstupy jeho dat bude až 16 kamer, radarů, lidarů či ultrazvukových senzorů.

Střecha vozidla BB8 sloužícího divizi Autonomous Driving Research osazená prototypem nové jednotky Drive PX a sestavou kamer, radarů lidarů a dalších senzorů potřebných pro autonomní řízení. V budoucnosti budou integrované ve vozidle.

Pegasus je projektován s ohledem na splnění nejvyšší bezpečností třídy ASIL D a je projektován pro desetiletou životnost.

Systém bude automobilkám k dispozici od druhé poloviny příštího roku.

Systémy čeká ještě spousta trénování

Na samostatné řízení úrovně 5 si ale ještě hodně dlouho počkáme. Dostatečně výkonný hardware je totiž jen první krok. Ten druhý, který již probíhá a dlouho probíhat bude, je trénování. Systémy umělé inteligence pro autonomní řízení je potřeba trénovat pro zvládnutí všech možných situací, které v provozu mohou nastat. Systém musí být připraven na jízdu po různých vozovkách, musí si poradit s dopravním značením a dopravními zvyklostmi ve všech zemích, kde bude smět jezdit, a dokázat detekovat a vyhodnotit obrovské množství různých riskantních situací.

Deska Drive PX Pegasus o velikosti cca „americké SPZ“.

Spousta trénování probíhá v reálném provozu, případně na 360° videích z reálného provozu, ale mnoho trénování zajistí speciální virtuální prostředí, kde lze systému nasimulovat milion různých situací, například dítě nekontrolovaně vbíhající do vozovky - zpoza vozidel, zpoza křovin, rychle na koloběžce, pomaleji za míčem, v dešti, ve sněhu, v mlze, v protisvětle ...

Co je již nyní jasné, že sytém autonomního řízení bude muset být dokonalejší než průměrný živý řidič. Co zatím není jasné, o kolik dokonalejší bude muset být, aby byl legalizován jejich provoz. Možná 5x, možná 100x ... to bude předmětem budoucích debat.

TECHNET.cz

První přijdou „robotaxi“

Pravděpodobně největší překážkou pro zavedení autonomních vozidel do běžného provozu bude legislativa. I proto lze očekávat, že autonomní systémy budou nejprve nasazeny v soukromých oblastech - například kampusech univerzit nebo velkých firemních komplexů. 

V takových místech pravděpodobně poprvé vyzkoušíte automobil bez volantu, pedálů a řidiče, nejspíše v roli autonomního taxíku, který si aplikací zavoláte a poté hlasem či aplikací zadáte cílovou destinaci a vozidlo řízené umělou inteligencí vás tam odveze.

Vozidla schopná autonomního provozu třetí úrovně by se mohla do provozu dostat v nejbližších letech, optimistické odhady hovoří už o roce 2019.

Dočkáme se i „kopilotů“

Autonomní vozidla jsou budoucností automobilové dopravy zejména proto, že mají reálnou šanci razantně snížit počet dopravních nehod a tedy i škod na zdraví a ztrát životů. Ti z nás, kterým bude volant a řadicí páka v ruce chybět, ale nemusí zoufat. K plně autonomním vozidlům v běžném provozu je ještě dlouhá cesta.

Čeho se však dočkáme už v nejbližších letech, jsou pokročilejší asistenční systémy. Dočasný „přebytek“ výkonu v řídících počítačích bude podle zástupců Nvidia využit například systémem, který bude sledovat chování řidiče a ve chvíli, kdy se bude soustředit na jízdu, bude mít hlavní slovo v řízení on, avšak pokud systém rozpozná, že se věnuje něčemu jinému nebo není bdělý, převezme řízení asistenční systém a řidiče na to upozorní. Nemělo by se tak stávat, že budou asistenční systémy zasahovat řidiči do řízení ve chvíli, kdy to není třeba.

Parametry nového SOC Xavier.

Po masovém nástupu autonomních systémů to budou mít řidiči, kteří budou chtít i nadále vozidlo ovládat pedály a volantem, nejspíše těžké. S velkou pravděpodobností bude tento koníček penalizován vysokým pojistným - lidský řidič bude totiž najednou z pohledu pravděpodobnosti způsobení nehody velmi rizikovým elementem.

  • Nejčtenější

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

v diskusi je 110 příspěvků

14. března 2024

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí...

Nejsilnější raketa úspěšně prošla prvním testovacím letem do vesmíru

v diskusi je 138 příspěvků

14. března 2024  12:12,  aktualizováno  15:31

Společnost SpaceX poprvé dostala svůj Starship do vesmírného prostoru. Po dvou předchozích...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Svět uznal nároky Beneše. Československo vyhrálo spor s Polskem o Javorinu

v diskusi je 42 příspěvků

12. března 2024

Před 100 lety se Československo dočkalo mezinárodního uznání ve sporu s Polskem o Javorinu....

Tato novinka ve vyhledávání Googlu lidi pěkně vytáčí. Máme řešení

v diskusi je 153 příspěvků

12. března 2024  10:45

Jedna z novinek, kterou přineslo evropské Nařízení o digitálních trzích, je změna v tom, jak Google...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Od Amazonu po Voyo. Velký test streamovacích služeb našel obří rozdíly

v diskusi je 48 příspěvků

19. března 2024

Premium V jedné můžete vybírat z dvou set filmů a seriálů, ve druhé z osmi tisíc. V jedné je speciální...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Kuličková myš, VHS a další technologické skvosty nedávné minulosti

v diskusi je 16 příspěvků

19. března 2024

S některými bylo možné se běžně setkat ještě před deseti lety, jiné je možné koupit a používat...

Od Amazonu po Voyo. Velký test streamovacích služeb našel obří rozdíly

v diskusi je 48 příspěvků

19. března 2024

Premium V jedné můžete vybírat z dvou set filmů a seriálů, ve druhé z osmi tisíc. V jedné je speciální...

Zemřel astronaut Stafford, který si ve vesmíru „podal“ ruku s Leonovem

v diskusi nejsou příspěvky

18. března 2024  19:10

Ve věku 93 let po dlouhé nemoci zemřel někdejší astronaut Thomas Stafford, který byl zapojený do...

Apple přidá do svých zařízení generativní AI, využije k tomu Google

v diskusi je 1 příspěvek

18. března 2024  13:34

Apple jako jedna z mála technologických společností nezachytil příchod vlny generativní umělé...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...