Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


nVidia GeForce 5? Nebo jenom špatný vtip?

  5:00aktualizováno  5:00
NVidii unikl podstatný balík informací o zcela novém grafickém čipu, který právě vyvíjí. I když je jasné, že následující informace nemusí být přesné, stojí za to se na ně podívat. Dávají totiž tušit, že výkon nVidia GeForce 5 bude fantastický.

Ještě se v prodejnách pomalu ani nezabydlela GeForce 4 a už nVidii unikl podstatný balík informací o zcela novém grafickém čipu, který právě vyvíjí. I když je jasné, že následující informace nemusí být přesné, ba co víc, může se jednat o podařený vtip, stojí za to se na ně podívat. Dávají totiž tušit, že výkon nVidia GeForce 5 bude fantastický a doslova zdrcující - zejména pro konkurenci.

Lidově řečeno, nVidia "tlačí na pilu". Kdysi, ve své dávné prehistorii a nesnadných počátcích si vytýčila cíl: Vyvinout, vyrobit a uvést každých šest měsíců na trh nový grafický čip. A jelikož se jí daří toto šibeniční tempo dodržovat, ostatní výrobci jí nejsou schopni v dostatečné míře konkurovat.

Díky tomu má nVidia na poli výrobců čipů pro grafické karty nebývalé postavení. Dominance je snad pro tento stav ideální slovo, otázkou však zůstává, jestli to není slovo poněkud slabé.

Nezbývá než si přát, aby některý výrobce nVidii trochu postrašil, aby jí alepsoň trochu začal šlapat na paty. Vzniklá cenová válka by potěšila široké zástupy natěšených počítačových maniaků (a jistě nejenom je), neboť by za svůj hráčský koníček utratili méně peněz.

Myšlenka je to krásná, ale mírně utopistická. Podobná cenová válka se nechystá a chystat s největší pravděpodobností nebude.

Smůla. Na scénu totiž ještě tento rok, konkrétně v listopadu, vtrhne další z pokračovatelů úspěšných čipů GeForce - a od koho jiného, než od nVidie. Faktem ale je, že už se nebude s největší pravděpodobností jmenovat GeForce, ale nějak úplně jinak, například "OMEN". Ať už to ale bude jakkoliv, kódové jméno a krycí označení tohoto čipu (GPU) je NV 30

Pojďme se tedy blíže podívat na podrobnější technické informace.

3D grafická karta nVidia "Omen"

  • Podpora sběrnice AGP 4x a 8x
  • Měděné jádro GPU výrobené 0,13 mikronovou technologií
  • Jádro obsahuje 73 milionů tranzistorů
  • Základní frekvence 450 MHz.
  • Samostatný, oddělený druhý procesor pracující také na frekvenci 450 MHz také vyrobený 0.13 mikronovou technologií
  • 256 bitová, 128 MB velká DDR SDRAM pracující na frekvenci 375 MHz, (čili 750MHz v režimu DDR)
  • 370MHz RAMDAC
  • 8 renderovacích cest
  • Quad Vertex Shaders
  • 85 bone capable
  • Lightspeed Memory Architecture II (LMA II)
  • Quad Cache memory caching subsystem
  • Kompatibilita s DirectX 9.X
  • Kompatibilita s poslední verzí Open GL
  • Zpětnou komptatibilitu s Glide (a také s novou verzí rozhraní Glide)
  • NView Multi-display Technology
  • Dual Z-buffers
  • Visibility subsystem
  • NvAuto pre-charge
  • Pokročilý Anisotropic Filtering
  • Nový 12nvx mód, který dodává vylepšené krytí subpixelům, umístění texturám a větší kvalitu - měl by být o 80 procent lepší
  • Všechny T&L jednotky se nyní budou jmenovat TT&L, neboli "True time and Lightning"
  • Nový NVShaper, předcacheovací a předcacheovatelný systém.
  • A také možná nová verze chlazení GPU (kdy skrz kartu a čip bude díra - průduch - takže nejvíce zahřívaná část čipu bude lépe chlazena)

I když většina věcí vypadá reálně a věrohodně, přeci jenom je tu pár drobností, které celou informaci staví poněkud do jiného světla. Začněme od začátku.

Tak například informace o dvou GPU na kartě. Je nesporné, že grafický výkon se dvěmi, navíc na líbivých 450 MHz taktovanými procesory, by byl fantastický.

Korespondovalo by to konec konců s tím, že nVidia převzala společnost 3dfx - a to včetně všech patentů. Mezi nimi byl i tak zvaný SLI mód, tedy proces, ve kterém pracují dva jinak samostatné procesory na jednom výpočtu. 3dfx tento systém implementovala na jednu grafickou kartu a je možné, že toho využije i nVidia.

Problém (a né nemalý) je v tom, že 3dfx neměla se SLI módem stoprocentní výsledky. V některých aplikacích občas odmítal fungovat. Další katastrofou, která se nakonec stala 3dfx osudnou, byla cena takové karty. Přeci jen, dvě GPU = dvojnásobná cena. Osobně pochybuji, že by nVidia udělala chybu prakticky stejnou.

To samé platí o paměťovém subsystému. Jádro grafické karty může být jakkoliv výkonné, pokud ale není doplněné výkonnou pamětí, je jeho výkon k ničemu. Takže i když by s 256 bitovou pamětí byl výkon jistě nádherný, 256 bitové paměťové moduly jsou mnohem dražší než 128 bitové (zejména provedením). To by byl další krok k prodražení karty a řekněme si upřimně, kdo by koupil grafickou kartu za 40.000,- Kč? Moc šťastných by se asi nenašlo.

Tyto informace jsou tedy z části nejspíš pravdivé. Otázka je, jestli to není nějaký pozdní aprílový vtip, neboť není například vůbec zmíněna podpora více než 32 bitových barev, které GeForce 5 bude mít. Naproti tomu je přidána informace o rozhraní Glide, které snad už v současné době nikdo nepoužívá. Budeme se tedy muset nechat překvapit - což činíme krajně neradi.



Témata: katastrofy, Vtip


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dlouho očekávané procesory AMD Ryzen 7 přišly na trh.
Nečekaný dárek. Některá šestijádrová AMD mají patrně omylem osm jader

Příjemné překvapení čekalo na některé nové majitele procesorů Amd Ryzen 1600 a 1600X. Místo slibovaných šesti výpočetních jader dostali model se dvěma jádry...  celý článek

Senzory obsazenosti parkovacího místa předvádělo několik výrobců a počítají s...
Invaze čidel začala. Podívejte se na to nejzajímavější z IoT Expa

V pražském Fórum Karlín v úterý proběhla konference SigFox World IoT Forum 2017. Podívejte se s námi na ty nejzajímavější představované projekty.  celý článek

Nově verze čtečky Kindle Oasis je voděodolná.
Čtečka elektronických knih Kindle je konečně voděodolná

Po deseti letech od uvedení první čtečky se značkou Kindle vydal Amazon verzi, se kterou se nemusíte bát do vody.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.